AKTUALIZOVANÉ 19:36

Migy na nebo s Českom nestačia

Podľa nového ministra obrany dosahuje slovenské nadzvukové letectvo veľmi dobré výsledky.

Naše MiG-y by mali vydržať do rokov 2029 až 2035.(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

Agentúrny text sme o 19:36 nahradili autorským článkom SME.


BRATISLAVA. Stíhačky si necháme, znie jedno z prvých rozhodnutí nového ministra obrany Martina Glváča zo Smeru. „Dosahujú také dobré výsledky, že takýto produkt nesmie zaniknúť, že si to nemôžeme dovoliť,“ povedal pre agentúru SITA.

Do úradu Glváča oficiálne uvedie premiér Robert Fico v utorok. „Do roku 2016 to máme absolútne pokryté a teraz začneme pracovať nad víziou,“ povedal o stíhacom letectve Glváč pre SME.

Slovenské stíhačky MiG-­29 majú oficiálne životnosť do roku 2030. Prevádzka je drahá, peňazí je na ne málo a piloti nelietajú, koľko by mali.

Nahradiť by ich mala viacnárodná spoločná letka. Rokovania s Českom sa už podľa Glváča začali minulý týždeň na konferencii Globsec. Pokračovať majú aj s Maďarskom a Poľskom. Zaujímali sa aj Rakúšania.

Už za Dzurindu

info
MiG-29
Slovenské stíhačky
  • našich 12 stíhacích lietadiel MiG­29 vyrobili v rokoch 1989 – 1995,
  • ich technický život armáda odhaduje asi na 40 rokov, čiže do rokov 2029 ­ 2035,
  • na štandardy NATO boli zmodernizované v rokoch 2005-2007.

„Je obojstranný súhlas. Do mesiaca chceme mať výsledok technického posúdenia odborníkov,“ povedal už v roku 2002 premiér Mikuláš Dzurinda po rokovaní s vtedajším českým premiérom Vladimírom Špidlom o projekte Spoločné nebo.

Nápad prišiel z Česka, chcel spojiť visegrádske krajiny. Ministrom bol vtedy Ivan Šimko za SDKÚ. Od jeho odchodu je Glváč už šiestym ministrom, dočasne obranu viedli aj Eduard Kukan a Iveta Radičová.

Glváč hovorí, že najskôr musí spoznať situáciu. „Som presvedčený, že takéto projekty by mali krajiny NATO riešiť spoločne,“ povedal bývalý náčelník generálneho štábu Ľubomír Bulík.

Analytik nevidí debatu

Česko o spoluprácu podľa bývalého ministra obrany Ľubomíra Galka z SaS záujem má. Bránilo sa myšlienke, že Slovensko lietadlá zruší a bude žiadať obranu od nich. Spoločnému projektu majú nahrať aj problémy s rozpočtom na oboch stranách.

„Prial by som si to, ale vidím veľa praktických problémov, ktoré treba vyriešiť,“ hovorí Andor Šándor, český bezpečnostný poradca. Neverí, že sa spoločnú obranu podarí vytvoriť. „Nevidím debatu, ktorá dáva nádej, že to má politickú podporu a že sa bude investovať koľko treba.“

Na rozhodnutie nie je ani čas a pre Slovensko by to nemuselo byť lacné. Česko sa musí rozhodnúť, či podpíše ďalší prenájom švédskych lietadiel Gripen, lebo súčasný sa mu končí. Ak by sa Slovensko chcelo pridať, muselo by prispieť a zrejme prezbrojiť.

Rôzne typy stíhačiek majú problém komunikovať. Poliaci majú aj americké F­-16, Maďari tiež gripeny.

Šándor upozorňuje aj na právne problémy či velenie. Ak si krajina nesplní povinnosti, nie je jasné, kto a ako sa bude zodpovedať. Slovensko či Česko by si podľa Šándora minimálny stav nadzvukového letectva mali udržať.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 800
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 409
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 435
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 924
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 973
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 804
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 593
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 476
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 514
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

PLUS

Ako pred sto rokmi vysvetľovali príchod tabaku do Európy

Ako sa tabak (dohán) dostal do Európy a ako sa ujalo fajčenie?

Neprehliadnite tiež

Štátna poisťovňa odmieta reči o opatreniach na úkor pacienta

VšZP sa chce k tejto téme podrobnejšie vyjadriť na budúci týždeň.

Základný vojenský výcvik má za sebou ďalších 192 vojakov

Vojaci sú pripravení na výkon základných funkcií.

Cirkvi chcú predstaviť vlastný návrh financovania

Predstavitelia kresťanských cirkví a židovskej náboženskej obce sa pravidelne stretávajú, aby diskutovali na rozličné témy.

PÍŠE MÁRIUS KOPCSAY

Drop sa vracia. Domov, na Slovensko

Je to jeden z najzvláštnejších vtákov. A chýbalo len málo, aby na Slovensku celkom vyhynul. Opäť sa mu však u nás začína páčiť. Kúsok od Bratislavy prečkalo zimu asi päťsto impozantných dropov veľkých


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop