SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 19:36

Migy na nebo s Českom nestačia

Podľa nového ministra obrany dosahuje slovenské nadzvukové letectvo veľmi dobré výsledky.

Naše MiG-y by mali vydržať do rokov 2029 až 2035.Naše MiG-y by mali vydržať do rokov 2029 až 2035. (Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

Agentúrny text sme o 19:36 nahradili autorským článkom SME.


BRATISLAVA. Stíhačky si necháme, znie jedno z prvých rozhodnutí nového ministra obrany Martina Glváča zo Smeru. „Dosahujú také dobré výsledky, že takýto produkt nesmie zaniknúť, že si to nemôžeme dovoliť,“ povedal pre agentúru SITA.

Do úradu Glváča oficiálne uvedie premiér Robert Fico v utorok. „Do roku 2016 to máme absolútne pokryté a teraz začneme pracovať nad víziou,“ povedal o stíhacom letectve Glváč pre SME.

Slovenské stíhačky MiG-­29 majú oficiálne životnosť do roku 2030. Prevádzka je drahá, peňazí je na ne málo a piloti nelietajú, koľko by mali.

Nahradiť by ich mala viacnárodná spoločná letka. Rokovania s Českom sa už podľa Glváča začali minulý týždeň na konferencii Globsec. Pokračovať majú aj s Maďarskom a Poľskom. Zaujímali sa aj Rakúšania.

Už za Dzurindu

info
MiG-29
Slovenské stíhačky
  • našich 12 stíhacích lietadiel MiG­29 vyrobili v rokoch 1989 – 1995,
  • ich technický život armáda odhaduje asi na 40 rokov, čiže do rokov 2029 ­ 2035,
  • na štandardy NATO boli zmodernizované v rokoch 2005-2007.

„Je obojstranný súhlas. Do mesiaca chceme mať výsledok technického posúdenia odborníkov,“ povedal už v roku 2002 premiér Mikuláš Dzurinda po rokovaní s vtedajším českým premiérom Vladimírom Špidlom o projekte Spoločné nebo.

Nápad prišiel z Česka, chcel spojiť visegrádske krajiny. Ministrom bol vtedy Ivan Šimko za SDKÚ. Od jeho odchodu je Glváč už šiestym ministrom, dočasne obranu viedli aj Eduard Kukan a Iveta Radičová.

Glváč hovorí, že najskôr musí spoznať situáciu. „Som presvedčený, že takéto projekty by mali krajiny NATO riešiť spoločne,“ povedal bývalý náčelník generálneho štábu Ľubomír Bulík.

Analytik nevidí debatu

Česko o spoluprácu podľa bývalého ministra obrany Ľubomíra Galka z SaS záujem má. Bránilo sa myšlienke, že Slovensko lietadlá zruší a bude žiadať obranu od nich. Spoločnému projektu majú nahrať aj problémy s rozpočtom na oboch stranách.

„Prial by som si to, ale vidím veľa praktických problémov, ktoré treba vyriešiť,“ hovorí Andor Šándor, český bezpečnostný poradca. Neverí, že sa spoločnú obranu podarí vytvoriť. „Nevidím debatu, ktorá dáva nádej, že to má politickú podporu a že sa bude investovať koľko treba.“

Na rozhodnutie nie je ani čas a pre Slovensko by to nemuselo byť lacné. Česko sa musí rozhodnúť, či podpíše ďalší prenájom švédskych lietadiel Gripen, lebo súčasný sa mu končí. Ak by sa Slovensko chcelo pridať, muselo by prispieť a zrejme prezbrojiť.

Rôzne typy stíhačiek majú problém komunikovať. Poliaci majú aj americké F­-16, Maďari tiež gripeny.

Šándor upozorňuje aj na právne problémy či velenie. Ak si krajina nesplní povinnosti, nie je jasné, kto a ako sa bude zodpovedať. Slovensko či Česko by si podľa Šándora minimálny stav nadzvukového letectva mali udržať.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 638
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 380
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 863
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 502
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 990
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 366
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 038
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 647
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 564
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 6 327
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Martin Glváč

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Stíhačky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

10 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

8 h

Rozhovory ZKH s primátorom Bratislavy Matúšom Vallom.

8 h

Neprehliadnite tiež

Historik Henrich Hrehor.

Hodnotí aj súčasný stav v spoločnosti.

4 h
Vrtuľníky Black Hawk lietajú so študentami aj počas lockdowvnu. Slovak Training Academy zdôrazňuje, že to má odobrené hygienikmi.

Vrtuľníková akadémia sa drží toho, že študenti lietať smú.

4 h
Informačné tabule osadili až v priebehu januára. Do správnej výšky ich dajú na druhý pokus.

Na viacerých nových parkoviskách zabudli na informácie o spôsoboch platby.

4 h
Ilustračná fotka.

Sám už koronavírus prekonal.

4 h