Denník SME 15. augusta informoval o postoji ministra Čarnogurského, ktorý v mene KDH vetoval pokračovanie deblokácii ruského dlhu za priame platby. Aj keď o tejto problematike neexistuje širšia diskusia, ide o závažnú udalosť verejného záujmu, ktorá má dopad na národnú bezpečnosť, medzinárodnú spoluprácu ako aj hospodárstvo Slovenska. Minister Čarnogurský preto konal správne, keď utajený proces „zverejnil“ a súčasne sa postavil proti jeho pokračovaniu, a to z nasledujúcich dôvodov:
- Deblokácie ruského dlhu sú, na rozdiel od minulosti alebo vymáhania pohľadávok SR voči Indii či Alžírsku, pred verejnosťou bezdôvodne utajené. Ak je toho skutočným dôvodom práve netransparentnosť, nevýhodnosť a rizikovosť operácie, ako o tom informoval minister Čarnogurský, koaličná rada má psiu povinnosť rozhodnúť o zverejnení utajeného materiálu a všetkých príslušných informácií. Inak existuje dôvodné podozrenie, že tento netransparentný obchod ohrozuje bezpečnostné záujmy Slovenska a jediným dôvodom, prečo je operácia utajená, je s ním spojená korupcia.
- Partnerom vlády SR je vláda RF, nie súkromná firma. Dôvodom, prečo Rusi navrhli túto operáciu Čechom, Maďarom, ale aj nám, je, že tým RF obchádza plnenie svojich záväzkov voči Parížskemu klubu veriteľov, ktorému sa Rusi zaviazali dlhy splácať prednostne a „bez zliav“. Okrem bezpečnostných dôvodov je teda proti pokračovaniu takéhoto obchodu aj fakt, že tým Slovensko reálne podráža svojich spojencov na Západe. Slovenská vláda tak koná proti záujmom krajiny hneď dvakrát - okrem nízkej výnosnosti obchodu pomáhame Rusom obchádzať medzinárodné dohody s našimi spojencami.
- Tretím dôvodom, prečo bol postoj KDH správny, je, že vláda rýchlymi deblokáciami kamufluje iný vážny problém, a tým je mimoriadne schodkové hospodárenie štátneho rozpočtu v tomto fiškálnom roku, kam sa výnosy z deblokácií odvádzajú. Neexistuje však jediný dôvod na to, aby sa takýmito prostriedkami zakrýval deficit štátneho rozpočtu. Ministerstvo financií je navyše z dôvodu potreby zníženia deficitu pod tlakom, ktorý mu zužuje možnosť vyjednávania, a preto - ak už nie kvôli iným dôvodom - je možné, že sú jeho predstavitelia ochotní súhlasiť aj s nevýhodnou operáciou pre Slovensko. Okrem toho zdroje z privatizácie či deblokácií nemajú v rozpočte čo hľadať, pretože ide o jednorazové a jedinečné príjmy, ktoré sa majú použiť na rovnako jedinečné ciele (dôchodková reforma, zahraničný dlh). Ich využitie pre potreby štátneho rozpočtu tak iba kryje nezodpovedné hospodárenie vlády, resp. deformuje príjmovú stránku štátneho rozpočtu a vytvára neopodstatnený „návyk“ na strane výdavkov do budúcnosti.
Summa summarum: minister Čarnogurský sa zachoval správne nielen pre dôvody, ktoré uviedol. Koaličná rada a vládna koalícia má teraz šancu dokázať verejnosti, že aspoň na druhý pokus slúži predovšetkým záujmom krajiny a deblokácie zastaviť. Inak totiž strany SDKÚ, SMK a SDĽ len verejne priznajú, že za obchodom, ktorý je pre Slovensko dokázateľne nevýhodný, existujú iné kruhy, pre ktorý je výhodný. A utajené rokovanie vlády na zodpovednosti SDKÚ, SMK a SDĽ nič nezmení.
Autor: JAROSLAV DANIŠKA(Autor je spolupracovníkom Konzervatívneho inštitútu)

Beata
Balogová
