BRATISLAVA. K učebniciam by mali v školských ruksakoch už o pár rokov pribudnúť notebooky či tablety.
Predchádzajúca vláda Ivety Radičovej ešte vlani schválila správu o plnení Infoveku, ktorá očakáva, že po roku 2014 bude „veľká väčšina školopovinných detí“ vlastniť jednu z technických vymožeností.
Štát si preto predsavzal, že technické novinky žiakom na hodinách nezakáže.
„Učitelia by mali vedieť do bežného vyučovania integrovať mobilné počítače prinesené žiakmi a využiť digitálne technológie vo svoj prospech na skvalitnenie vyučovacieho procesu,“ píše sa v prijatom vládnom materiáli.
Pedagógovia sa tomu nebránia, no upozorňujú na deti z chudobných rodín, ktoré sa k tabletom nedostanú.
Základná škola na Hollého ulici v Žiline má 124 žiakov, vyše polovica pochádza zo sociálne znevýhodneného prostredia. „Drvivá väčšina rómskych žiakov prvýkrát pracuje s počítačom, až keď nastúpi do školy,“ vraví riaditeľ školy Miroslav Chupáň.
Informatika je povinná
Fakty
Školy a IT
- na 2200 základných školách je vyše 88-tisíc počítačov,
- okolo 800 stredných škôl má 70-tisíc počítačov,
- päť žiakov pripadá na jeden počítač na základnej škole,
- štyria študenti na jeden počítač na strednej škole,
- školy využívajú 4700 interaktívnych tabúľ.
Pre deti z chudobných rodín má byť podľa vládneho materiálu určený špeciálny podporný program, ktorý „zamedzí vytváraniu digitálnych priepastí v triedach“.
Informatika je povinným predmetom už od prvého stupňa základnej školy, zaviedla to reforma z čias ministra Jána Mikolaja z SNS.
Od školy závisí, od ktorej triedy ju zavedie. Štát iba určil, koľko hodín informatiky musí odučiť na prvom a druhom stupni. Mnohé školy ju majú od prvého ročníka.
„U nás je od druhej až po deviatu triedu po jednej hodine týždenne,“ vraví učiteľka informatiky Dušana Bartoneková zo Základnej školy na Škarniclovej v bratislavskom Starom Meste.
Rozvíja myslenie
Deti podľa štátneho vzdelávacieho programu vďaka informatike dokážu vyhľadávať informácie a spracúvať rôznorodé údaje.
„Podobne ako matematika rozvíja myslenie žiakov, ich schopnosť analyzovať, zovšeobecňovať,“ píše sa v štátnom programe.
Skepticky sa o počítačoch vyjadril minister školstva Dušan Čaplovič zo Smeru. V nedeľnej diskusii v STV pripísal slabú čitateľskú gramotnosť žiakov IT technológiám.
„Čitateľská gramotnosť je slabá. Deti neberú knihy do rúk a robia len s počítačmi. To je najväčší problém,“ vyhlásil Čaplovič. Či by tablety v školách uvítal, sa nepodarilo v pondelok zistiť.
Bojové hry blokujú
Oslovení učitelia sa zhodli, že už klasické stolné počítače výučbu zlepšujú. „Využívame rôzne internetové stránky, ktoré hravou formou ukazujú deťom, čo je zdravé jesť.
Obľúbené sú aj envirootázniky o ochrane životného prostredia. Bojové hry sme zablokovali,“ vraví Marta Bošeľová, riaditeľka Základnej školy v Šumiaci.
„Vo vyšších ročníkoch sa osvedčilo písanie blogov či prezentácie v Power Pointe,“ pridáva Bartoneková.

Beata
Balogová
