Žiaci nerozlišujú medzi objemom a povrchom. Nezvládajú ani texty.
BRATISLAVA. V základných školách chýbajú excelentní žiaci, ukázalo testovanie deviatakov. Testy zo slovenčiny a matematiky vyriešilo na viac ako 90 percent iba 715 z vyše 43-tisíc testovaných.
„Je to alarmujúce,“ hodnotil v stredu minister školstva Dušan Čaplovič po zverejnení výsledkov.
Príčinu vidí aj v osemročných gymnáziách.
Považuje ich za „vysávače základných škôl“, pretože na ne prechádzajú šikovné deti, ktoré sú v triedach ťahúňmi slabších.
Čaplovič im chce preto povoliť brať najviac päť percent detí z ročníka.
Percento stále neplatí
Opatrenie uzákonila ešte prvá vláda Roberta Fica, ale doteraz nefunguje.
Na september 2013 ho odsunul minister Eugen Jurzyca z SDKÚ.
„Pomohlo by nám to, lebo pár jednotkárov, čo nám v triedach ostáva, obvykle prevalcuje priemerná väčšina,“ vraví zástupkyňa riaditeľky Základnej školy na Bajkalskej v Prešove Alena Rajničová.
Testy
Výsledky
priemerná úspešnosť v teste z matematiky bola 57,5 %, vlani uspeli na 52,9 %,
jednotkári test v priemere napísali na 82,9 %,
priemerná úspešnosť v teste zo slovenčiny bola 54,5 %, minulý rok 58,2 %.
Podľa štatistík s obmedzením môže mať najväčší problém Bratislavský kraj, kde je najvyšší počet osemročných gymnázií. Vlani prijali 11,6 percenta detí z ročníka.
Momentálne funguje vyše 160 osemročných gymnázií, ktoré navštevuje 28-tisíc žiakov.
„O percente vieme diskutovať. Ale viac by sa malo sústrediť na samotnú kvalitu škôl než na presúvanie žiakov,“ vraví šéf Asociácie štátnych gymnázií Pavel Sadloň.
Problém s geometriou
Výsledky Testovania 9 opäť potvrdili, že žiaci základných škôl zaostávajú v geometrii. Mýlia si obvod s obsahom a objem s povrchom. Zlyhávajú aj v kombinatorike.
Z matematiky najlepšie riešia úlohy, v ktorých majú vypočítať percentá alebo vyriešiť rovnice.
V prípade slovenčiny sa ukázalo, že nevedia triediť informácie na podstatné a nepodstatné.
„Veľmi vážne problémy majú pracovať s metaforami a s umeleckým textom,“ povedala šéfka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania Romana Kanovská.
Prijímačky na strednú sa majú vrátiť
Stredné školy by mali pri prijímaní nových žiakov zohľadňovať koncoročné vysvedčenie z deviatky.
BRATISLAVA. Dobré známky na vysvedčeniach a výborne zvládnuté Testovanie 9 už nemusia byť vstupenkou na strednú školu.
Minister školstva Dušan Čaplovič zo Smeru by chcel zaviesť povinné prijímačky. „Myslím si, že nikomu neuškodia.“
Včera naznačil, že ich súčasťou by mal byť okrem testov osobný pohovor. „Test nehovorí všetko. Ja som vždy posudzoval aj podľa pohovoru.“
Ak sa s učiteľskou obcou dohodne, povinné prijímačky by mohli byť už od budúceho školského roka.
V súčasnosti závisí od stredných škôl, či skúšky robia. Keďže počet detí v posledných rokoch klesá, znižujú aj svoje nároky. Mnohé automaticky berú aj deti s horšími výsledkami.
„Malo by ostať v kompetencii stredných škôl stanovovanie podmienok prijímania nových žiakov. Netreba žiakov zbytočne stresovať,“ myslí si Dušan Polák, riaditeľ základnej školy v Leviciach.
Po novom by sa mal posunúť termín Testovania 9 z marca na neskôr, pretože sa žiaci po ňom prestávajú učiť.
„Keď majú istú strednú školu, udržať disciplínu na hodinách je takmer nemožné,“ sťažuje sa Polák. Privítal by májový termín.
Čaplovič chce od stredných škôl, aby pri posudzovaní uchádzačov brali do úvahy aj koncoročné vysvedčenie z deviatej triedy. „Bude ich to motivovať učiť sa aj krátko pred odchodom zo školy.“
Mária Mihaliková

Beata
Balogová
