BRATISLAVA. Strana Most-Híd chce zmierniť nulovú toleranciu alkoholu pre cyklistov.
Myslí si, že polícia cez nezmyselné zákony buzeruje poctivých cyklistov a treba s tým niečo robiť.
Most-Híd sa preto rozhodol novelizovať cestný zákon, ktorý nastavil nulovú toleranciu alkoholu pre cyklistov. Mieru tolerancie mieni strana určiť na základe expertízy, o ktorú požiadala.
V parlamente o tom informoval šéf klubu László Solymos a poslanec Andrej Hrnčiar.
"Zisťovali sme, ako to funguje v iných štátoch. Vo väčšine európskych štátov je určená nejaká tolerancia pre cyklistov. Je to 0,2 až po 0,9 promile," priblížil Solymos s tým, že Slovensko patrí k 11 európskym štátom, v ktorých platí nulová tolerancia.
Žiadajú zdravý rozum
Solymos dodal, že cyklisti sú aj pravičiari, aj ľavičiari, aj obyčajní ľudia, preto verí, že zámer Mostu-Híd nájde pochopenie naprieč celým politickým spektrom a nájde sa priechodné riešenie.
Hrnčiar o iniciatíve už hovoril s niektorými poslancami, ktorým sa podľa neho nápad páčil a budú sa zaň prihovárať vo svojich kluboch.
Solymos zdôraznil, že strane nejde o propagáciu alkoholu na cestách. "Ide nám o to, aby sme našli zdravé riešenie, zdravý rozum v zákonoch," vyhlásil.
Hrnčiar poukázal, že vďaka súčasnému stavu dochádza k buzerácii cyklistov, ktorí si počas cyklistickej túry doprajú pohár piva.
"Cyklisti chodia na cyklotúry, zastavia sa v horských dolinách, kde si dajú v reštaurácii alebo v horskej chate pivo alebo vínny strik a v horskej doline stojí policajná hliadka, ktorá ich odchytáva a dáva im veľké pokuty. Myslím si, že je to neprimerané k tej situácii," povedal Hrnčiar.
Hranicu má určiť expertíza
Poslanec súhlasí s tým, aby polícia trestala nezodpovedných cyklistov, ktorí prekročia prípadnú mieru tolerancie.
Hranicu plánuje určiť strana podľa výsledkov expertízy, o ktorú požiadala Ústav súdneho lekárstva a medicínskych expertíz Jesseniovej lekárskej fakulty Univerzity Komenského v Martine.
"Požiadali sme tento ústav, aby nám odpovedal na otázku, pri akej koncentrácii alkoholu v krvi je osoba nespôsobilá k bezpečnému vedeniu a ovládaniu jednostopového vozidla bez motora," priblížil Hrnčiar.
Expertíza sa pripravuje, jej výsledky by mali byť známe v priebehu dvoch týždňov.