BRATISLAVA. Vojakov slúžiacich v misii ISAF v Afganistane začne armáda dopravovať odlišným spôsobom ako doteraz - časť trasy absolvujú v nákladnom lietadle.
Vojaci pritom doteraz lietali do misie a z nej chartrovými linkami v bežných dopravných lietadlách. Agentúru SITA na to upozornili vojaci z misie, ktorí netajili, že sa im to nepozdáva.
"Namiesto toho, aby som letel po polroku práce v misii slušne a priamo, tak nás pošlú domov nákladným letom cez Kirgizsko," posťažoval sa jeden z nespokojných
Ozbrojené sily tvrdia, že novým spôsobom dopravy vojakov by mohli ročne ušetriť až dva milióny eur.
Očakávajú výraznú úsporu
Pri hľadaní vnútorných finančných rezerv pre rotácie našich vojakov z operácie ISAF chcú využiť program LIFT and SUSTAINMENT, čo je letecký most medzi Afganistanom a Kirgizskom.
Využívajú ho na dopravu vojakov členských štátov NATO, predovšetkým USA.
„Tento program je poskytovaný bezodplatne a prináša nemalé úspory, ktoré je možné využiť na nákup iného materiálu na zlepšovanie životných podmienok a bezpečnosti našich vojakov v operácii ISAF,“ konštatoval hovorca Ozbrojených síl Milan Vanga.
Hovorca upozornil, že leteckú dopravu medzi Slovenskom a Kirgizskom zorganizujú pomocou prenajatej civilnej spoločnosti osobnými lietadlami až po rotačnú základňu v Kirgizsku.
Medzi touto prestupnou stanicou a Afganistanom majú vojaci lietať vojenskými dopravnými lietadlami typu C-130 a C-17, prispôsobenými na prepravu osôb.
Tieto lietadlá sa podľa Vangu bežne využívajú pre prepravu vojsk všetkých národností pôsobiacich v operácii ISAF. Medzipristátie je podľa jeho slov v záujme prepravcu.
Jedna rotácia stojí pol milióna
Vzhľadom na vzdialenosť a typ lietadla aj doposiaľ bývalo medzipristátie v Turecku alebo Uzbekistane. Vojenskými dopravnými lietadlami lieta aj šéf slovenskej armády.
"Spomenuté typy lietadiel využívajú naši vojaci aj v rámci presunov v priestore operácie. Všetci rotujúci vojaci, ich velitelia ako i funkcionári z nadriadených zložiek vykonajú prepravu spoločne. Pri návštevách našich vojakov v operáciách osobne taktiež využívam vojenské dopravné lietadlá, ktoré sú prispôsobené na prepravu osôb aj techniky a materiálu," povedal náčelník Generálneho štábu Peter Vojtek.
Po zavedení nového systému dopravy vojakov predpokladajú, že sa rotácia predĺži, maximálne o desať dní.
Vanga dodal, že na dopravu jednej rotácie zvyčajne vynaložia prostriedky vo výške takmer pol milióna eur.