Od septembra spustia v dvesto školách nový projekt. Učitelia sa budú venovať deťom počas vyučovania aj po škole.
BRATISLAVA. Predpoludním v škole, popoludní v škole, k tomu vzdelávanie učiteľov, spolupráca s vychovávateľmi a zapojenie rodičov tisícok rómskych detí má priniesť nový projekt celodenného vzdelávania rómskych detí.
Od septembra spúšťajú v dvesto školách s vyše 22-tisíc žiakmi výchovný systém, ktorý zdrží deti väčšinu dňa v škole, kde sa im budú venovať osvetoví pracovníci, pedagógovia a vychovávateľky.
Ide o dobrú alternatívu k internátnym školám ministra Dušana Čaploviča (Smer), zhodujú sa experti na prácu
s rómskymi deťmi.
Projekt, ktorý pripravujú od minulého roka, má trvať najmenej do roku 2015 a stáť 27 miliónov eur z eurofondov.
Čaplovičov hovorca Michal Kaliňák na celodenné vzdelávanie len povedal, že minister podporuje všetky zmysluplné aktivity.
Čaplovič oživil myšlienku internátnych škôl opäť cez víkend. V utorok nevedel hovorca vyčísliť, koľko by ich malo byť a koľko by mali stáť.
Nové predmety a asistenti
Za celodennou výchovou je štátne Metodickopedagogické centrum MPC.
Jeho šéf Ivan Pavlov hovorí, že chcú lepšie pripraviť pedagógov na problémy s výchovou a vzdelávaním žiakov z okrajových rómskych komunít, ktoré si doteraz štát nevšímal.
Na každej z dvesto škôl pribudnú dvaja pedagogickí asistenti. Deti si budú môcť vybrať aj nové voliteľné predmety.
Na prvom stupni to bude napríklad Tvorivá dramatika, Detský svet v umení, Zábavná angličtina, Rómske rozprávky.
Na druhom stupni Bioenviro, Prírodovedné praktiká, Mladý informatik, Dramatická výchova či Tvary umenia, hovorí Pavlov.
Lepší ako internátne školy
Výskum pred spustením projektu ukázal, že učitelia nie sú na prácu s deťmi z osád pripravení.
Asistenti majú do školy zapojiť aj rodičov a pomôcť tak so slabou dochádzkou, vybudiť rodičov, aby sa pripravovali s deťmi doma a pomôcť napríklad aj s hygienou.
Jeden z hlavných oponentov internátnych škôl Vladimír Rafael z Nadácie otvorenej spoločnosti hovorí, že zapojenie rodičov je dôležité.
Projekt víta. „Výzvou pre všetkých učiteľov je, aby vedeli pracovať v jednej triede s rôznymi skupinami žiakov.“
Laco Oravec z Nadácie Milana Šimečku zasa hovorí, že učitelia si pýtali pomoc už dávno.
Internátne školy by podľa Oravca deti len viac oddelili od sveta.
„Môžu narušiť rodinné väzby detí. Lekcia s detskými domovmi je veľmi poučná v tom, že tie deti si nenachádzajú uplatnenie v reálnom živote,“ hovorí Oravec.

Beata
Balogová
