Sliač 21. augusta (TASR) - Slovenskí bojoví piloti zatiaľ neplnia štandard NATO nalietať 160 hodín ročne. Podľa štátneho tajomníka Ministerstva obrany SR Jozefa Pivarčiho by túto hranicu mali dosiahnuť v roku 2006.
Pivarči to konštatoval na dnešnej prezentácii výsledkov spoločného cvičenia malých leteckých jednotiek britských Kráľovských leteckých síl (RAF) a Ozbrojených síl SR na Sliači. V súčasnosti Slováci nalietajú v priemere okolo 60 hodín ročne, čo je viac oproti minulosti. Pivarči uviedol, že vyšší počet letových hodín si vyžaduje i modernizáciu lietadiel MiG-29. V tejto súvislosti vláda na tento rok schválila z deblokácie ruského dlhu vyše trinásť miliónov dolárov a čaká sa na odpoveď ruskej strany. Modernizáciu slovenských stíhačiek by mala robiť ruská firma RSK MiG.
Veliteľ Vzdušných síl Ozbrojených síl SR Jozef Dunaj handicap slovenských pilotov v počte nalietaných hodín nepovažuje za rozhodujúci. Podľa Dunaja plnenie konkrétnej úlohy, ako je akrobacia, vzdušný boj, či útok na pozemný cieľ, trvá veľmi krátko a piloti NATO operujú vo veľkých vzdialenostiach od základní, čím časť letu je "nevyužitá". Veliteľ Vzdušných síl SR si myslí, že pripravenosť jeho pilotov je plnohodnotná s letcami NATO. Azda jediným handicapom slovenských pilotov je, že neboli ani raz nasadení v reálnej bojovej situácii.
Veliteľ cvičiacich pilotov z Veľkej Británie major Jim Provost označil spoločné cvičenie so slovenskými letcami ako vynikajúce. Ocenil i trenažér sliačskych pilotov na MiG-29 a počítačové vybavenie školiaceho strediska.
Jeho slovenský partner podplukovník Jozef Dobrotka podčiarkol, že spoločné cvičenia absolvovali už s pilotmi Francúzska, Maďarska, Holandska a vlani po prvý raz s britskými vojenskými letcami na strojoch Tornado. Podľa Dobrotku to prispieva k zladeniu slovenských noriem lietania so štandardmi NATO a ku zlepšeniu pripravenosti pilotov.
*fk na