Štát chystá miliónový dopravný servis

Podľa vzoru Česka chce ministerstvo dopravy informovať o nehodách, kolónach či parkoviskách.

Rádia a súkromníci upozoňujú na kolóny.(Zdroj: TASR)

Dopravní experti štátnemu projektu dopravných informácií za 150 miliónov eur neveria.

BRATISLAVA. Nehody, dopravné zápchy, vyťaženosť parkovísk a množstvo iných informácií o doprave má o pár rokov ponúkať motoristom štát. Chce vytvoriť web stránku Národného dopravného informačného centra.

Jeho vytvorenie predpokladá návrh zákona o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave ministerstva dopravy. Včera sa skončilo jeho pripomienkové konanie.

Ministerstvo odhaduje náklady na náš systém zhruba na 150 miliónov eur, 120 miliónov chce dostať z eurofondov, zvyšok zo štátneho rozpočtu.

Vzorom nášho systému má byť český Jednotný systém dopravných informácií na webe dopravniinfo.cz, ktorý funguje od roku 2009. Jeho koordinátor Jaroslav Zvára považuje sumu plánovanú na Slovensku za primeranú.

Dopravný portál

„Laicky sa to dá vysvetliť ako centrála s veľkými obrazovkami mapujúcimi situáciu na cestách, v ktorej sa budú schádzať všetky informácie od polície cez hasičov až meteorológov,“ približuje centrum hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Štát ešte presne nevie, ktoré informácie bude zbierať.

Český web informuje cez interaktívnu mapu o dopravných nehodách, uzávierkach, prekážkach a prácach na cestách. Ukazuje napríklad aj vyťaženosť hlavných ťahov podobne, ako to už pre slovenské diaľnice umožňuje aj Google Maps.

info
NDIC
Štátny dopravný web
  • bude zbierať a poskytovať informácie o doprave od polície, hasičov, meteorológov či dopravcov;
  • informovať bude cez web, médiá a rádiovú službu RDS­TMC;
  • centrum ma začať fungovať najskôr v roku 2015 za 150 miliónov eur.

Aj iné informácie, ktoré majú byť súčasťou štátneho webu, už teraz ponúkajú rôzny iné stránky najmä súkromných dopravných servisov. Nie sú však nikde na jednom mieste.

Návrh zákona má prikázať štátnym orgánom, ale napríklad aj dopravcom dodávať informácie do systému, inak im hrozí pokutou najmenej tisíc eur.

K motoristom sa informácie sa majú dostať cez webstránku, cez médiá, najmä verejnoprávne, a napríklad rádiovú službu RDS-TMC.

Centrum chcú spustiť najskôr v roku 2015 až 2016.

Experti neveria

„Text zákona pripomína úzko komerčný a nevyvážený projekt,“ reaguje na návrh dopravný analytik Jozef Drahovský.

Nie je pritom jasné, kto bude slovenský dopravný web prevádzkovať. V návrhu zákona sa síce píše, že by to malo byť ministerstvo dopravy, podľa návrhu tým však môže poveriť aj firmu vo svojej pôsobnosti či aj úplne inú firmu.

Tomášovi Novotnému z portálu natankuj.sme.sk sa okrem toho zdá 150 miliónov eur „neskutočne premrštená cena“.

Takéto centrum na štandardnej úrovni by sa podľa neho dalo vytvoriť za 50 miliónov eur.

Pre koho

Ministerstvo jednoznačne neodpovedalo, nakoľko budú informácie z NDIC verejne dostupné a zadarmo.

„Vyhláška stanoví rozsah dopravných informácií, ktoré sa budú poskytovať bezplatne verejnosti na zabezpečenie zvýšenia bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky,“ napísal Kóňa.

Český systém podľa jeho koordinátora Zváru poskytuje všetky dopravné informácie zdarma, dokonca aj komerčným rádiám, ktoré ich môžu využívať vo svojich dopravných servisoch.

ico

Rádiá ani súkromníci sa konkurencie neboja

Ak by sa malo za údaje z Národného dopravného informačného centra platiť, Rádio Expres o ne nemá záujem.

BRATISLAVA. Aktuálne informácie o tom, čo sa deje na cestách, dnes poskytujú najmä dopravné servisy v rádiách a na webe.

„Myšlienky pôsobia kreatívne, ale až prax ukáže, do akej miery sú aj realizovateľné,“ reaguje na možnosť vzniku Národného dopravného informačného centra (NDIC) Peter Palovič, šéf dopravného servisu najpočúvanejšieho Rádia Expres.

Riaditeľ Stella centra dopravných informácií Viliam Brtáň hovorí, že dopravné centrálne informačné centrum je nutnosťou, ale dôležité bude, či ho vybudujú ľudia, ktorí s tým majú skúsenosť, alebo „sa za cenu zbytočne vysokých nákladov bude vytvárať od úplného začiatku“.

Rádio Expres ani Stella centrum sa neobávajú, že by ich konkurencia NDIC mohla ohroziť.

„Podobný systém funguje už v Českej republike a v porovnaní s naším dopravným servisom zďaleka neposkytuje toľko informácií ako dopravný servis Rádia Expres,“ hovorí sebavedome Palovič.

Oba dopravné servisy sa zhodujú, že údaje by NDIC malo poskytovať zadarmo, ako to robia ony. Ak by ich centrum predávalo, Expres o ne nemá záujem.

Bezplatné informácie od NDIC by si želal aj Česmad združujúci dopravcov. Jeho generálny tajomník Pavel Reich víta vznik centra, má však výhrady k návrhu zákona.

Upozorňuje napríklad na to, že dopravcovi musia podľa návrhu NDIC bezplatne poskytovať dopravné informácie. Ak tak neurobia, hrozí im pokuta najmenej tisíc eur. Reich ju navrhuje znížiť na päťsto.

Ján Krempaský

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 790
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 403
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 391
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 952
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 974
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 810
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 607
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 478
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 499
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

PLUS

Ako pred sto rokmi vysvetľovali príchod tabaku do Európy

Ako sa tabak (dohán) dostal do Európy a ako sa ujalo fajčenie?

Neprehliadnite tiež

Štátna poisťovňa odmieta reči o opatreniach na úkor pacienta

VšZP sa chce k tejto téme podrobnejšie vyjadriť na budúci týždeň.

Základný vojenský výcvik má za sebou ďalších 192 vojakov

Vojaci sú pripravení na výkon základných funkcií.

Cirkvi chcú predstaviť vlastný návrh financovania

Predstavitelia kresťanských cirkví a židovskej náboženskej obce sa pravidelne stretávajú, aby diskutovali na rozličné témy.

PÍŠE MÁRIUS KOPCSAY

Drop sa vracia. Domov, na Slovensko

Je to jeden z najzvláštnejších vtákov. A chýbalo len málo, aby na Slovensku celkom vyhynul. Opäť sa mu však u nás začína páčiť. Kúsok od Bratislavy prečkalo zimu asi päťsto impozantných dropov veľkých


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop