Exminister dopravy Vážny napriek kauzám už mieri do vlády

Mýtny tender ani falšovanie analýzy PPP projektov nie sú pre predsedu vlády dôvodom, aby Vážneho zastavil.

Predseda vlády oceňuje, že za Vážneho sa strihali pásky.(Zdroj: ARCHÍV SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. „Mojou neresťou je fajčenie, ale snažím sa prestať,“ píše poslanec Smeru Ľubomír Vážny na svojej oficiálnej stránke ako o jedinej svojej chybe.

Predražené tendre a podvody na ministerstve neuvádza.

Vážny sa možno už v júni stane členom vlády a podpredsedom pre ekonomiku. Pôvodne sa uvažovalo, že to bude až na jeseň.

V Smere však zistili, že na jeho vymenovanie netreba čakať, kým poslanci schvália zmenu kompetenčného zákona, ako sa pôvodne nazdávali. Funkciu stačí len vytvoriť, tvrdia už teraz.

Figeľ: Je to výsmech

„Považujem to za poďakovanie premiéra Ľubomírovi Vážnemu za služby, ktoré vykonal počas jeho prvej vlády,“ hovorí o vytvorení funkcie podpredsedu pre veľké investície predseda kresťanských demokratov Ján Figeľ.

Vážny má mať vo vláde na starosti veľké dopravné a energetické projekty, chce vypracovať vízie a dlhodobé stratégie pre Slovensko.

Figeľ však v súvislosti s ním hovorí o vážnych chybách v minulosti.

„Predražené, protiústavné a podvodné PPP projekty, predražený letiskový terminál, zbabraný mýtny tender a krachujúce a tunelované železnice, to je vizitka a zároveň diskvalifikácia exministra dopravy Ľubomíra Vážneho.“

Podľa Figeľa, ktorý po Vážnom nastúpil na ministerstvo dopravy, sa „otvára znovu otázka, či ide o vládu Smeru, alebo o holding finančných skupín, ktoré v skutočnosti rozhodujú o svojich záujmoch a nominantoch“.

Práve o Vážnom sa hovorí ako o nominantovi podnikateľa Vladimíra Poóra, on to popiera. Tvrdí, že sú len kamaráti z detstva.

Figeľ to považuje za vážny personálny prešľap premiéra.

„Namiesto úspor sa vláda rozšíri o ďalší nepotrebný štátny orgán a byrokraciu, čo zvýši náklady pre občanov.“

Fico: Postavil diaľnice

Riaditeľ tlačového odboru na Úrade vlády Erik Tomáš povedal, že nerobia personálnu politiku „na základe skreslených či tendenčne prezentovaných informácií“ a jeho nominácia je už dva mesiace známa.

Vážneho považujú za kvalifikovaného, lebo v čase jeho ministrovania „bolo odovzdaných takmer 150 kilometrov diaľnic a rýchlostných komunikácií a pripravený a rozostavaný úspešný PPP projekt R 1“.

Aj ten bol podľa odborníkov predražený.

ico

O tendri na mýto rozhoduje náš súd aj Brusel

Slovensku hrozí pre mýtny tender žaloba Európskej komisie.

BRATISLAVA. O tom, či štát neprávom uprednostnil firmu SkyToll pri zákazke na elektronické mýto, práve rozhodujú sudcovia Najvyššieho súdu. Majú posúdiť, či štát nevyradil lacnejšie ponuky v tendri neprávom.

Rozdiel medzi najdrahším SkyTollom, ktorý sľúbil mýto za 852 miliónov eur, a najlacnejšou ponukou Autostrade, bol pritom vyše 200 miliónov eur.

Tlačové oddelenie Najvyššieho súdu včera povedalo, že eviduje najmenej tri spory, v ktorých vylúčení súťažiaci žalujú štát.

Súd sa pritom nedávno pýtal Súdneho dvora Európskej únie, čo si o našom mýtnom tendri predbežne myslí. Ten mu odpovedal začiatkom roka.

Verdikt európskeho súdu si štát vykladá vo svoj prospech, vylúčení uchádzači zasa vo svoj. Traja nezávislí advokáti, ktorých SME oslovilo, čítajú rozsudok tiež v neprospech štátu.

Advokát uchádzača s najlacnejšou ponukou Ladislav Poloma z kancelárie Šiška & Partners hovorí, že podľa jeho informácií takto chápu verdikt aj euroúradníci.

Európska komisia pritom stojí pred rozhodnutím, či Slovensko pre mýtny tender zažaluje. Teraz sa hovorí o tom, že počká na Najvyšší súd.

Daniela Krajanová

ico

Vyšetrovanie falšovania analýzy pokračuje

V prípade analýzy výhodnosti PPP je stále obvinený bývalý Vážneho podriadený.

BRATISLAVA. Úrad boja proti korupcii stále stíha bývalého riaditeľa sekcie PPP projektov ministerstva dopravy Petra Havrilu pre podvod.

Mal pripraviť falošnú analýzu, na ktorej základe vláda v roku 2010 rozhodovala, či stavať diaľnice cez PPP projekty.

Ministerstvo si od firmy Wood & Company objednalo analýzu výhodnosti takzvaného prvého balíka PPP – asi 75 kilometrov diaľnic, ktoré malo stavať konzorcium Váhostavu a Doprastavu.

V analýze, ktorú firma odovzdala, bolo, že PPP diaľnica je oproti tradičnej drahšia asi o pol miliardy eur.
Do vlády však prišiel materiál, kde bolo napísané, že je to drahšie o 29 miliónov eur.

Vláda Roberta Fica už rozhodnúť nestihla, takže nedošlo k spôsobeniu žiadnej škody. To môže byť aj dôvod, prečo bude vyšetrovanie napokon neúspešné.

„Obvinenému P. H. v prípade dokázania viny hrozí trest odňatia slobody na desať až pätnásť rokov. Vyšetrovanie naďalej pokračuje,“ napísal Michal Slivka z policajného prezídia. Havrila je obvinený od októbra.

Vyšetrovanie trvá dlhšie aj pre znalecké posudky, ktoré si polícia dala vypracovať. Nesmeruje však k tomu, že by Havrila konal na príkaz ministra Ľubomíra Vážneho, hoci polícia preverila aj túto verziu.

Monika Tódová, Daniela Krajanová

ico

Aké kauzy? Mýto je somarina, falšovanie Figeľov výmysel

Budúci podpredseda vlády ĽUBOMÍR VÁŽNY nepovažuje mýtny tender za kauzu.

Nemyslíte si, že vás kauzy z ministerstva dopravy diskvalifikujú na pôsobenie vo vláde?

„Aké kauzy?“

Mýtny tender.

„To je kauza?“

Je, keď vyhrala ponuka drahšia o 200 miliónov eur.

„A to je somarina.“

Európska komisia povedala, že Slovenská republika si nesplnila povinnosti, ktoré jej vyplývajú zo zásad Zmluvy o fungovaní EÚ, pretože konala diskriminačne.

„To sú všetko nezmysly. V prvom rade nevyhrala ponuka o 200 miliónov drahšia, lebo do hodnotenia sa dostala iba jedna ponuka. Ak by sa dostali do hry ponuky s chybami, Úrad pre verejné obstarávanie by súťaž zrušil. To musíte takto hodnotiť. Komisia to možno povedala, ale oficiálne nijaký takýto uzáver neurobila.“

Povedali to oficiálne a čakajú na stanovisko nášho Najvyššieho súdu, či nás budú aj žalovať. Aj Európsky súd teraz povedal, že ostatní uchádzači boli v súťaži diskriminovaní.

„To by som takto netvrdil.“

Tvrdia to právnici, ktorým sme to dali prečítať.

„Opýtajte sa iných právnikov. To sú všetko predčasné uzávery.“

Hovorí sa o vás ako o nominantovi privatizéra Vladimíra Poóra. Keď ste v roku 2006 nastúpili do funkcie, pre Plus 7 dní ste povedali, že sa poznáte 45 rokov, chodili ste spolu do školy a ste kamaráti z detstva. Na začiatku funkčného obdobia ste sa vraj dohodli, že sa nebudete stretávať, aby vás nespájali, že mu dohadzujete štátne zákazky. Kedy ste sa videli naposledy?

„Možno pred rokom a pol na nejakej recepcii.“

Ján Figeľ povedal, že vláda Roberta Fica dostala letisko do područia Poórových firiem, pričom štát znáša náklady.

„To sú nezmysly. Ja môžem teraz povedať, že zem je štvorec a vy to budete opakovať?“

Nepovažujete za svoje zlyhanie prípad falšovania analýzy PPP, kde je stále obvinený aj váš bývalý šéf sekcie?

„Vôbec nie. Podľa mňa je to vymyslená kauza Figeľa.“

Veď už je ministrom Robert Kaliňák.

„Tak nech je odsúdený, keď je obvinený. Analýza je hypotetický stav, podľa ktorého sa nikdy neplatilo. Sú to nezmysly.“

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 889
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 196
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 014
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 533
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 620
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 313
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 282
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 060
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 022
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 923

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Predvolebná diskusia SME: V Bratislava máme priveľa gymnázií, chýbajú odborné školy

O Bratislave diskutujú kandidáti na župana Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

Neprehliadnite tiež

Domov

Smeru ubudli členovia. Je za tým skôr vymieranie než nespokojnosť

Bývalí členovia v poslednom období upozorňujú na odchody aj pre nespokojnosť s politikou Smeru. Niekde sa potvrdili, niekde nie.

Domov

Slovenskí občania nebudú podľa Fica po brexite poškodení

Fico zdôraznil, že britská vláda bude strážiť záujmy Slovákov v Británii.

Domov

Aktivisti vyzývajú Kisku, aby nepodpísal novelu o ÚPN

Aktivisti z iniciatívy Pamätaj tvrdia, že poslanci nevypočuli hlas mladých.

Domov

Posledný vládny Tupolev vzlietne naposledy. Do múzea v Košiciach

Lietadlo TU-154M OM BYO vyrobené v roku 1989 je posledným svojho druhu v Európe.