Exminister dopravy Vážny napriek kauzám už mieri do vlády

Mýtny tender ani falšovanie analýzy PPP projektov nie sú pre predsedu vlády dôvodom, aby Vážneho zastavil.

Predseda vlády oceňuje, že za Vážneho sa strihali pásky.(Zdroj: ARCHÍV SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. „Mojou neresťou je fajčenie, ale snažím sa prestať,“ píše poslanec Smeru Ľubomír Vážny na svojej oficiálnej stránke ako o jedinej svojej chybe.

Predražené tendre a podvody na ministerstve neuvádza.

Vážny sa možno už v júni stane členom vlády a podpredsedom pre ekonomiku. Pôvodne sa uvažovalo, že to bude až na jeseň.

V Smere však zistili, že na jeho vymenovanie netreba čakať, kým poslanci schvália zmenu kompetenčného zákona, ako sa pôvodne nazdávali. Funkciu stačí len vytvoriť, tvrdia už teraz.

Figeľ: Je to výsmech

„Považujem to za poďakovanie premiéra Ľubomírovi Vážnemu za služby, ktoré vykonal počas jeho prvej vlády,“ hovorí o vytvorení funkcie podpredsedu pre veľké investície predseda kresťanských demokratov Ján Figeľ.

Vážny má mať vo vláde na starosti veľké dopravné a energetické projekty, chce vypracovať vízie a dlhodobé stratégie pre Slovensko.

Figeľ však v súvislosti s ním hovorí o vážnych chybách v minulosti.

„Predražené, protiústavné a podvodné PPP projekty, predražený letiskový terminál, zbabraný mýtny tender a krachujúce a tunelované železnice, to je vizitka a zároveň diskvalifikácia exministra dopravy Ľubomíra Vážneho.“

Podľa Figeľa, ktorý po Vážnom nastúpil na ministerstvo dopravy, sa „otvára znovu otázka, či ide o vládu Smeru, alebo o holding finančných skupín, ktoré v skutočnosti rozhodujú o svojich záujmoch a nominantoch“.

Práve o Vážnom sa hovorí ako o nominantovi podnikateľa Vladimíra Poóra, on to popiera. Tvrdí, že sú len kamaráti z detstva.

Figeľ to považuje za vážny personálny prešľap premiéra.

„Namiesto úspor sa vláda rozšíri o ďalší nepotrebný štátny orgán a byrokraciu, čo zvýši náklady pre občanov.“

Fico: Postavil diaľnice

Riaditeľ tlačového odboru na Úrade vlády Erik Tomáš povedal, že nerobia personálnu politiku „na základe skreslených či tendenčne prezentovaných informácií“ a jeho nominácia je už dva mesiace známa.

Vážneho považujú za kvalifikovaného, lebo v čase jeho ministrovania „bolo odovzdaných takmer 150 kilometrov diaľnic a rýchlostných komunikácií a pripravený a rozostavaný úspešný PPP projekt R 1“.

Aj ten bol podľa odborníkov predražený.

ico

O tendri na mýto rozhoduje náš súd aj Brusel

Slovensku hrozí pre mýtny tender žaloba Európskej komisie.

BRATISLAVA. O tom, či štát neprávom uprednostnil firmu SkyToll pri zákazke na elektronické mýto, práve rozhodujú sudcovia Najvyššieho súdu. Majú posúdiť, či štát nevyradil lacnejšie ponuky v tendri neprávom.

Rozdiel medzi najdrahším SkyTollom, ktorý sľúbil mýto za 852 miliónov eur, a najlacnejšou ponukou Autostrade, bol pritom vyše 200 miliónov eur.

Tlačové oddelenie Najvyššieho súdu včera povedalo, že eviduje najmenej tri spory, v ktorých vylúčení súťažiaci žalujú štát.

Súd sa pritom nedávno pýtal Súdneho dvora Európskej únie, čo si o našom mýtnom tendri predbežne myslí. Ten mu odpovedal začiatkom roka.

Verdikt európskeho súdu si štát vykladá vo svoj prospech, vylúčení uchádzači zasa vo svoj. Traja nezávislí advokáti, ktorých SME oslovilo, čítajú rozsudok tiež v neprospech štátu.

Advokát uchádzača s najlacnejšou ponukou Ladislav Poloma z kancelárie Šiška & Partners hovorí, že podľa jeho informácií takto chápu verdikt aj euroúradníci.

Európska komisia pritom stojí pred rozhodnutím, či Slovensko pre mýtny tender zažaluje. Teraz sa hovorí o tom, že počká na Najvyšší súd.

Daniela Krajanová

ico

Vyšetrovanie falšovania analýzy pokračuje

V prípade analýzy výhodnosti PPP je stále obvinený bývalý Vážneho podriadený.

BRATISLAVA. Úrad boja proti korupcii stále stíha bývalého riaditeľa sekcie PPP projektov ministerstva dopravy Petra Havrilu pre podvod.

Mal pripraviť falošnú analýzu, na ktorej základe vláda v roku 2010 rozhodovala, či stavať diaľnice cez PPP projekty.

Ministerstvo si od firmy Wood & Company objednalo analýzu výhodnosti takzvaného prvého balíka PPP – asi 75 kilometrov diaľnic, ktoré malo stavať konzorcium Váhostavu a Doprastavu.

V analýze, ktorú firma odovzdala, bolo, že PPP diaľnica je oproti tradičnej drahšia asi o pol miliardy eur.
Do vlády však prišiel materiál, kde bolo napísané, že je to drahšie o 29 miliónov eur.

Vláda Roberta Fica už rozhodnúť nestihla, takže nedošlo k spôsobeniu žiadnej škody. To môže byť aj dôvod, prečo bude vyšetrovanie napokon neúspešné.

„Obvinenému P. H. v prípade dokázania viny hrozí trest odňatia slobody na desať až pätnásť rokov. Vyšetrovanie naďalej pokračuje,“ napísal Michal Slivka z policajného prezídia. Havrila je obvinený od októbra.

Vyšetrovanie trvá dlhšie aj pre znalecké posudky, ktoré si polícia dala vypracovať. Nesmeruje však k tomu, že by Havrila konal na príkaz ministra Ľubomíra Vážneho, hoci polícia preverila aj túto verziu.

Monika Tódová, Daniela Krajanová

ico

Aké kauzy? Mýto je somarina, falšovanie Figeľov výmysel

Budúci podpredseda vlády ĽUBOMÍR VÁŽNY nepovažuje mýtny tender za kauzu.

Nemyslíte si, že vás kauzy z ministerstva dopravy diskvalifikujú na pôsobenie vo vláde?

„Aké kauzy?“

Mýtny tender.

„To je kauza?“

Je, keď vyhrala ponuka drahšia o 200 miliónov eur.

„A to je somarina.“

Európska komisia povedala, že Slovenská republika si nesplnila povinnosti, ktoré jej vyplývajú zo zásad Zmluvy o fungovaní EÚ, pretože konala diskriminačne.

„To sú všetko nezmysly. V prvom rade nevyhrala ponuka o 200 miliónov drahšia, lebo do hodnotenia sa dostala iba jedna ponuka. Ak by sa dostali do hry ponuky s chybami, Úrad pre verejné obstarávanie by súťaž zrušil. To musíte takto hodnotiť. Komisia to možno povedala, ale oficiálne nijaký takýto uzáver neurobila.“

Povedali to oficiálne a čakajú na stanovisko nášho Najvyššieho súdu, či nás budú aj žalovať. Aj Európsky súd teraz povedal, že ostatní uchádzači boli v súťaži diskriminovaní.

„To by som takto netvrdil.“

Tvrdia to právnici, ktorým sme to dali prečítať.

„Opýtajte sa iných právnikov. To sú všetko predčasné uzávery.“

Hovorí sa o vás ako o nominantovi privatizéra Vladimíra Poóra. Keď ste v roku 2006 nastúpili do funkcie, pre Plus 7 dní ste povedali, že sa poznáte 45 rokov, chodili ste spolu do školy a ste kamaráti z detstva. Na začiatku funkčného obdobia ste sa vraj dohodli, že sa nebudete stretávať, aby vás nespájali, že mu dohadzujete štátne zákazky. Kedy ste sa videli naposledy?

„Možno pred rokom a pol na nejakej recepcii.“

Ján Figeľ povedal, že vláda Roberta Fica dostala letisko do područia Poórových firiem, pričom štát znáša náklady.

„To sú nezmysly. Ja môžem teraz povedať, že zem je štvorec a vy to budete opakovať?“

Nepovažujete za svoje zlyhanie prípad falšovania analýzy PPP, kde je stále obvinený aj váš bývalý šéf sekcie?

„Vôbec nie. Podľa mňa je to vymyslená kauza Figeľa.“

Veď už je ministrom Robert Kaliňák.

„Tak nech je odsúdený, keď je obvinený. Analýza je hypotetický stav, podľa ktorého sa nikdy neplatilo. Sú to nezmysly.“

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 578
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 020
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 390
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 554
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 518
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 934
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 458
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 621
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 464
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 186

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

EKONOMIKA

Ktorá personálka zamestnala najviac ľudí? Pozrite si grafy

Pravidlá fungovania personálnych agentúr by sa mohli čoskoro zase meniť. Minister práce Ján Richter informoval, že kontrolóri u agentúr našli viaceré pochybenia.

Neprehliadnite tiež

OĽaNO žiada prešetriť výzvu na obnovu poškodených lesov

Veronika Remišová tvrdí, že aktualizovaním výzvy pred uzávierkou znevýhodnili najmä malé pozemkové spoločenstvá a urbáre.

V najbližších dňoch bude veterno, varujú meteorológovia

Pre horské oblasti vydal SHMÚ výstrahu druhého stupňa.

Súdna rada predloží prezidentovi ďalších sudcov na odvolanie

Rada rozhodla o odvolaní ôsmich sudcov. Na zozname mala 32 mien vrátane súčasnej predsedníčky Najvyššieho súdu.

Výbor Historického odboru Matice údajne o kritizovanom videu nerokoval

Členovia výboru Historického odboru Matice slovenskej sa dištancujú od obsahu videa s názvom Bez 14. marca.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop