Ešte raz o treťom sektore

Už niekoľko mesiacov vyvíjajú viaceré mimovládne organizácie na Slovensku aktivity, cieľom ktorých je zvýšiť účasť voličov v parlamentných voľbách. Tieto aktivity sú dnes predmetom živej verejnej diskusie. Zatiaľ čo predstavitelia mimovládnych organizácií


ILUSTRAČNÉ FOTO SME – PAVOL FUNTÁL

uvádzajú argumenty v prospech toho, čo robia a o čo sa usilujú, niektorí publicisti spomínané občianske aktivity spochybňujú.

Prekáža im napríklad to, že občianska kampaň je „nešpecifická“, „neadresná“, že sa vraj zameriava na všetkých voličov bez rozdielu a odsúva do úzadia hodnotové zázemie politiky. Podľa nich môže byť výsledkom takejto kampane nadpriemerný zisk nevyprofilovaných „alternatívnych“ strán Smer a ANO.

Spomínané výhrady však nestoja na pevných základoch. Po prvé, ľudia z tretieho sektoru otvorene hovoria o väzbe medzi výsledkami volieb a integračnými vyhliadkami SR. Táto väzba je veľmi špecifická. Po druhé, neoddeliteľnou súčasťou ich predvolebných projektov sú výstupy, poskytujúce občanom informácie o tom, ako sa vyvíjala spoločnosť v posledných rokoch, aké postoje zaujímali v jednotlivých otázkach politické strany a ich predstavitelia, aké problémy bude treba riešiť po voľbách prednostne.

Takto skoncipovaná mobilizačná činnosť neoslovuje rovnako všetkých voličov bez rozdielu, je adresovaná predovšetkým kriticky mysliacim občanom a vytvára predpoklad pre ich kvalifikovanejšie volebné rozhodnutie. Téza o tom, že zvýšená účasť občanov na voľbách pomáha výlučne Smeru a ANO je veľkým zjednodušením, ktoré neberie do úvahy pevnosť elektorátu jednotlivých strán a možnosti presunov medzi skupinami voličov počas volebnej kampane.

Ďalšou otázkou, ktorej sa venujú médiá v súvislosti s občianskou mobilizačnou kampaňou, je jej financovanie predvolebných aktivít. Suma 100 miliónov korún na podporu týchto aktivít sa stala v posledných dňoch mediálnym hitom, putujúcim z článku do článku. Ak by sa touto „horibilnou“ sumou zaoberali vo svojich článkoch iba propagandistickí prisluhovači privatizérov, ktorí v divokej rabovačke v rokoch 1994 - 1998 pripravili občanov tohto štátu o desiatky miliárd korún, nemalo by zmysel sa tejto otázke osobitne venovať.

Nedávno však aj v solídnych periodikách, o. i. aj v Sme, zazneli diskutabilné názory (pochádzajúce priamo od samotných aktérov tretieho sektora), týkajúce sa financovia predvolebných projektov mimovládnych organizácií a efektivity použitých prostriedkov.

Každý, kto dnes porovnáva výšku prostriedkov vynaložených na predvolebné aktivity v rokoch 1998 a 2002, by si mal v prvom rade uvedomiť rozdiel v počte predvolebných projektov, v ich kvalite, rozsahu a zameraní, ako aj fakt, že významnou súčasťou mnohých projektov sú výskumné a publikačné aktivity a prezentácia posolstiev v médiách formou inzercie. Všetky tieto aktivity sú finančne náročné, avšak o nijakom osobitnom „profite“ pre mimovládne organizácie tu nemôže byť ani reči. Často profituje práve široká verejnosť - napríklad, aby som bol konkrétny, „konzumáciou“ výsledkov sociologických prieskumov a analýz Inštitútu pre verejné otázky, pravidelne publikovaných v médiách, vrátane Sme.

Záber predvolebných aktivít tretieho sektora v roku 2002 je neporovnateľne väčší, ako v roku 1998, étos dobrovoľníctva však zostal rovnako silný. Jeden príklad za všetky: projekt IVO My rozhodneme.sk: 333 dobrých dôvodov prečo ísť voliť (kniha odpovedí známych osobností verejného života), podporený veľvyslanectvom Nórskeho kráľovstva, bol uskutočnený bez akéhokoľvek nároku na odmenu a všetky finančné prostriedky boli použité na tlač a distribúciu knihy a vytvorenie internetovej stránky. Podobné príklady by určite mohli uviesť mnohé ďalšie mimovládne organizácie.

Projekty, zamerané na rôzne skupiny voličov (Rómov, ženy, mladých voličov) sú predmetom diskusií vnútri samotného tretieho sektora. Spoľahlivé vyhodnotenie ich účinnosti však bude možné až po ich ukončení. Preto akékoľvek priebežne vyslovované súdy o účinnosti resp. neúčinnosti jednotlivých projektov sú zatiaľ iba osobným názorom ich autorov, ktorý sa neopiera o nijaké výskumami podložené zistenia.

A už iba malá rada na záver pre tých, ktorí porovnávajú sumu 100 miliónov korún pre 83 predvolebných projektov, realizovaných stovkami organizácií (prevažne od donorov z USA, Kanady, Veľkej Británie, Holandska, Nórska a Dánska) so sumou 12 miliónov korún na volebnú kampaň pre jednu politickú stranu: skúste popritom porovnať transparentnosť prideľovania grantov zahraničnými donormi a ich využitia mimovládnymi organizáciami s transparentnosťou financovania politických strán.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 360
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 762
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 410
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 793
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 674
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 426
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 465
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 927
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 176
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 146

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Raper Kali: Silným motívom je smrť Róberta Remiáša

Raper Kali, vlastným menom Koloman Magyary (34), napísal titulnú pesničku k filmu Únos. Tvrdí, že ho obdobie 90. rokov láka.

Kaliňák sa potichu zmieril so sporným stavbárom z Gorily

Rezort vnútra viedol sériu súdnych sporov so stavebnou firmou Euro-Building, ktorá figuruje vo viacerých kauzách. Potichu uzavreli zmier.

Prioritou v rómskej otázke je vzdelávanie, zhodli sa účastníci relácie

Vláda predstavila akčné plány na integráciu rómskej menšiny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop