Sociológ: Percentá sú neisté

O začínajúcej volebnej kampani sme hovorili so sociológom IVANOM DIANIŠKOM z agentúry Focus.

Záujem ľudí o politiku klesá. Odrazí sa to na účasti vo voľbách?

„Určite bude nižšia ako v minulých voľbách. Záujem o ne sa však zvyšuje, a preto nepredpokladám, že pokles účasti bude dramatický. Odhadujem to okolo 70 percent.“

Ako dôležitá je kampaň pre politické strany?

„Strany pripomenú voličom, že tu sú, že ponúkajú alternatívne možnosti riešenia problémov. Provokujú ich k tomu, aby rozmýšľali, či ísť voliť a koho.“

Sú podľa vás strany na rozdiel od kampane v roku 1998 tvorivejšie v oslovovaní voličov?

„Neviem na to odpovedať. Zdá sa mi však, že áno. Profesionalizácia kampane predsa len pokročila.“

Ktorá strana zatiaľ robí najefektívnejšiu kampaň?

„Do odchodu Gašparoviča najefektívnejšiu kampaň robilo HZDS, lebo bolo ticho. Teraz to však už neplatí. HZDS sa musí ozvať.“

Na Slovensku sa už skoro tradične očakáva pred voľbami „mediálna bomba“. Majú volební stratégovia dôvod na jej výrobu, aby sa pokúsili dramatickejšie obrátiť pozornosť na konkrétnu politickú stranu?

„Situácia sa značne skomplikovala. Nikto si nie je istý svojimi percentami, a preto ani nepochybujem o tom, že budú snahy ubrať hlasy protivníkom aj pomocou diskreditačných kampaní.“

Prekvapením je zatiaľ vysoká podpora pre Gašparovičovo HZD. Ktorej strane vlastne berie hlasy okrem HZDS?

„Zatiaľ to vyzerá tak, že berie hlasy iba HZDS.“

Myslíte si, že sa ešte budú dramatickejšie meniť volebné preferencie?

„Situácia sa skomplikovala po vzniku HZD. Sú tu aj nové strany ANO a Smer. Pevnosť volebného rozhodnutia prívržencov týchto strán zatiaľ nie je taká veľká ako pri stabilizovaných stranách. Máme signály z prieskumov, že rozhodnutie, koho voliť, si množstvo ľudí necháva na posledný týždeň. Ešte môže dôjsť k presunom. Platí, že nedôjde k presunom medzi voličmi Smeru, ANO a SDKÚ na jednej strane ku HZDS, HZD alebo SNS na druhej strane. Skôr to budú presuny vnútri týchto táborov. Je to však povedané veľmi schematicky.“ (sp)

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie online predplatné SME.sk na 1 rok len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Najvýhodnejšie online predplatné SME.sk na 1 rok len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 359
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 098
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 059
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 390
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 005
  6. Kam do tepla v januári? 1 703
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 451
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 359
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 136
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 928

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najdrahšiu kampaň mal Kusý, čísla za plagáty však nesedia

Most-Híd minul podľa oficiálnej správy na kampaň v župných voľbách najviac, no do nákladov zarátal aj sumy na vlastnú propagáciu.

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Politici neprestanú nepoctivo zavádzať.

KOMENTÁRE

Chceme viac detí v odborných školách? Tak sa o tom bavme

Menej žiakov na osemročných gymnáziách, ale prečo?

Neprehliadnite tiež

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Deti sa stali rukojemníkom, rušia najlepšie triedy

Spor o najlepšie školy ukazuje, ako sa u nás narába so školstvom.

Blízko Košíc môže vzniknúť rybia farma

V bývalom teľatníku chcú chovať africké sumčeky.

Starosta Hlinka: Zmluva s firmou EEI by sa mala zrušiť

Varianty: Ukončiť hneď alebo nechať dobehnúť do roku 2022.

Najdrahšiu kampaň mal Kusý, čísla za plagáty však nesedia

Most-Híd minul podľa oficiálnej správy na kampaň v župných voľbách najviac, no do nákladov zarátal aj sumy na vlastnú propagáciu.

V Bratislave ubudne tretina osemročných gymnázií

V septembri zrejme neotvoria prvé ročníky viaceré osemročné gymnáziá. Najviac utrpia súkromné a cirkevné. Škola pre mimoriadne deti sa redukcii vyhla.