SME
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Cyklistov železnice len trpia

Vyteperiť na schodíky, rozobrať a uložiť na WC. Aj tak vyzerá platená služba železníc.

Bicykle pred železničnou stanicou v holandskom 's­-Hertogenboschi.Bicykle pred železničnou stanicou v holandskom 's­-Hertogenboschi. (Zdroj: SME – VERONIKA PRUŠOVÁ)

BRATISLAVA. „No super a kam sa mám teraz predierať,“ pýta sa mrzuto mladá žena v rýchliku Šarišan z Humenného do Bratislavy. Obe toalety vo vozni sú zapratané rozobranými bicyklami, ktoré sa nezmestili do chodbičky na začiatku a na konci vlaku, ako to žiada prepravný poriadok.

Vozeň na prepravu batožiny chýba a niekoľko skupiniek cyklistov, ktorí sa vracajú z víkendového výletu po východnom Slovensku, musí improvizovať.

Tortúra sa pre niektorých po pár zastávkach opakuje, v Prešove za rušeň pripájajú nové vozne a bicykle treba opäť presunúť do prvej chodbičky vo vlaku, ktorá nie je priechodná. To všetko za euro päťdesiat navyše.

Sleduj piktogram

V cyklisticky vyspelejších krajinách ako Holandsko, Rakúsko, ale aj Česko železnice cykloturizmus a dennú kombináciu vlaku a bicykla považujú za príležitosť, pre slovenské je to skôr mrzutosť.

Vlaky, kde si musí cestujúci bicykel celú cestu strážiť, najmä na regionálnych trasách prevažujú. Pohodlie cyklisti nenájdu ani v súpravách s batožinovými vozňami.

„Často nie sú vybavené držiakmi a bicykle v nich padajú. Keď máte trochu lepší bicykel, takéto cestovanie vás odrádza,“ hovorí Viera Štupáková z cyklistického združenia Kostitras v Prešove.

Lepšie sú na tom vlaky s oddielmi pre cyklistov, kde sa dá bicykel zavesiť. Zväčša sa však do nich zmestia iba tri bicykle a väčšie skupiny tak riešia rovnaký problém.

Koľko vlakov s priestormi pre bicykle u nás premáva a ako ich vyberajú, Železničná spoločnosť nepovedala. „Súčasný stav vozňov nám neumožňuje, aby priestory pre cyklistov boli v každom rýchliku. V prvom rade ide o prepravu cestujúcich a obsadenosť vlakov,“ napísala hovorkyňa spoločnosti Zuzana Červená. Cestujúci podľa nej majú sledovať piktogramy v cestovných poriadkoch.

Zamknúť sa dá o lampu

Cyklistov od cestovania vlakom odrádza aj byrokracia.

Cyklista Daniel Ďuriš opisuje situáciu, keď si musel kupovať lístok do batožinového vozňa aj pre drobný skladací bicykel, ktorý nezabral viac miesta ako bežný kufor.

Jeho kolega zo združenia Cyklokoalícia Vladimír Žilka spomína na zdĺhavý nákup lístkov na medzinárodný vlak z Bratislavy do neďalekej moravskej Břeclavi, kde dopravcovia vyžadujú miestenku aj pre bicykel.

„Dostali sme celý vejár lístkov a ich kupovanie pri pokladnici trvalo dvadsať minút. Pracovníčka nám nedokázala vysvetliť, na čo ich potrebujeme toľko,“ vraví.

Cykloturizmus nevnímajú ako príležitosť ani Železnice SR, ktorým patria trate a stanice.

České dráhy nedávno otvorili sieť požičovní bicyklov na staniciach a cestujúci ich môžu vrátiť aj v iných mestách. Naše železnice o podobných aktivitách neuvažujú. „Je to skôr otázka na dopravcov ako doplnková služba pre cestujúcich alebo pre magistráty miest a súkromné spoločnosti,“ napísala Dana Šinková zo ŽSR.

Spoločnosti nelákajú ani cestujúcich, ktorí by chceli prejsť časť trasy do práce bicyklom a časť vlakom. Kým v 47-tisícovom holandskom meste Zutphen slúži cyklistom stanica s podzemným stráženým a bezplatným parkoviskom pre tritisíc bicyklov, na bratislavskej stanici nenájdete ani stojan.

„V pripravovanom projekte rekonštrukcie predstaničného námestia nie je o cyklotrase či cykloparkovisku opäť ani zmienka,“ upozorňuje Jozef Schwarz z cyklokoalície.

ico

V Holandsku má prednosť cyklista

Miesto pre bicykel je vo vlakoch aj na parkoviskách.

BRATISLAVA. Tri dni bicyklovania a jeden presun vlakom. Toľko stačí, aby človek pochopil, kto je
v Holandsku kráľom. Na cyklistu tam myslia pri každej príležitosti.

Dôkazom sú špeciálne cyklovagóny, do ktorých nie je problém nastúpiť aj s veľkým tandemom. Zavadzajú dvojbicyklu ostatní pasažieri? Sprievodca mu urobí miesto. Cestujúcich bez bicykla požiada, aby sa presunuli.

Nielen vlaky sú však dôkazom inej kultúry. Majú tisíce kilometrov cyklotrás, cyklista len zriedka musí ísť na cestu. Ak sa to aj stane, nemusí sa báť, že ho bezohľadný vodič vytlačí z krajnice. Autá si pri obiehaní nechávajú dostatočný odstup.

V Holandsku totiž jazdí na bicykli asi každý. A na cyklosedačkách aj deti, ktoré sa práve naučili sedieť.
Aj cykloparkoviská sú všade. V centrách veľkých miest, pri železničných aj autobusových staniciach. Len tak oprieť bicykel o stĺp sa nevypláca. Veľmi rýchlo príde totiž odťahová služba pre bicykle.

(vev)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 110
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 989
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 10 585
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 057
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 003
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 324
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 594
  8. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 566
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 549
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 357
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Matovič trvá na tom, že plošné testovanie je efektívne (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 222-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 417 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Premiér Igor Matovič.
Petra Vlhová počas 1. kola obrovského slalomu v stredisku Kranjska Gora.

Chôdza ako terapia aj šport. Ako ňou chudnúť aj meditovať?

Prečo je pre nás chôdza taká dôležitá?

Vizualizácia projektu Bytový dom Hradská.

Neprehliadnite tiež

Väčšie mestá a obce budú môcť testovať antigénmi aj cez víkend

V súčasnosti je na Slovensku 250 antigénových odberných miest.

Ilustračná fotografia.

Premiér Matovič trvá na tom, že plošné testovanie je efektívne

Matovič nemá podporu v koalícii pre plošné testovanie.

Premiér Igor Matovič.

Pomoc pľúcnej ventilácie potrebuje 277 pacientov (mapa a grafy)

Ako sa vyvíja nákaza Covid-19 na Slovensku?

Podcast Mimóza

Mimóza: Kuchynský odpad, plast a Trump musia ísť preč

Janka Kovalčiková a Lenka Libjaková aj o triedení.

Mimóza - víkendový podcast, ktorý pripravujú herečka činohry SND Janka Kovalčíková a herečka divadla Stoka a DPM Lenka Libjaková.