SME

Lekári sa učia byť milí k pacientom

V Česku vzdelávajú zdravotníkov v komunikácii.

Pacienti sa niekedy sťažujú na necitlivý prístup.Pacienti sa niekedy sťažujú na necitlivý prístup. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA/AP)

Na Slovensku zatiaľ neexistuje plán, ako naučiť lekárov prívetivosti. Chýba vraj aj záujem.

BRATISLAVA. Sú cynickí, necitliví a arogantní. To sú časté výhrady pacientov k lekárom a sestrám. V Česku sa nelichotivý obraz snaží zvrátiť projekt financovaný z eurofondov.

Zdravotníci sa majú naučiť komunikovať s pacientmi v stresových situáciách a nevyhorieť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Zistili sme, že v zdravotníctve sa trochu zabúda na to, aby sa zdravotníci učili zvládať stres, komunikovať s pacientmi,“ povedala pre MF Dnes Jana Zbořilová, riaditeľka personálnej firmy KAPS. „Nie vždy sa zdravotníci vcítia do potrieb pacienta.“

SkryťVypnúť reklamu

Agentúra sa preto snaží zdravotníkov naučiť, že hoci majú často právo byť na pacientov nahnevaní, nemôžu im to dať najavo. Projekt zameraný na sestry a iných zdravotníckych pracovníkov spustili v troch ústavoch na Morave.

U nás nie je záujem

Na Slovensku zatiaľ neexistuje dlhodobejší projekt, ktorý by zdravotníkov učil hovoriť s pacientmi.

„Máme echá aj z praxe, že komunikácia medzi lekármi a pacientmi nie je práve najlepšia. Dokonca ani medzi zdravotníkmi navzájom,“ povedal Vojtech Ozorovský, prednosta Ústavu sociálneho lekárstva a lekárskej etiky v Bratislave.

Na lekárskej fakulte, ktorej súčasťou je aj ústav, je lekárskej etike a komunikácii s pacientom venovaný jeden povinne voliteľný predmet.

Prednosta tvrdí, že v komunikácii s pacientom by sa mali vzdelávať aj lekári v praxi. Podľa jeho skúseností sa k nim lepšie správajú súkromní ambulantní špecialisti.

SkryťVypnúť reklamu

Šéf Slovenskej lekárskej komory Milan Dragula hovorí, že tejto téme boli dosiaľ venované dva semináre. Komora ich zorganizovala v Nitrianskom kraji.

„Je to tréning, ako sa má lekár správať k pacientovi vo vypätej situácii.“ Záujem o tieto semináre je však podľa neho asi len polovičný.

„Budeme musieť lekárov presviedčať, že je to dobré,“ povedal Dragula. Či budú semináre pokračovať, závisí podľa neho od nového vedenia komory.

Vyhorené sestry

Správna komunikácia s pacientmi je dôležitá aj pre sestry.

„Až 58 percent sestier trpí syndrómom vyhorenia,“ hovorí šéfka ich komory Mária Lévyová.

Privítala by, keby existovali školenia na prevenciu tohto syndrómu. Podľa nej práve vyhorenie berie sestrám úsmev z tváre.

Lekár: Chyba je na oboch stranách

O pocitoch lekárov hovorí radiačný onkológ BRANISLAV SEPEŠI z Banskej Bystrice. Za zlú komunikáciu vraj môžu lekári aj pacienti.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo je niekedy komunikácia medzi lekárom a pacientom problematická?

„Je to z viacerých dôvodov. Jedni lekári majú dobrú komunikačnú schopnosť, iní naopak. Je to viditeľné hlavne pri oznamovaní takzvanej malígnej diagnózy. Mnohí lekári, napriek tomu, že majú podať pacientovi jasnú informáciu, používajú namiesto pojmov rakovina, nádor pojmy ako nález, ložisko, iní povedia diagnózu bez okolkov. Je však rozdiel v tom, ako to povedia. Ak tomu lekár nevenuje potrebnú pozornosť a oznámi to necitlivo, vyvolá to zlý dojem.“

Lekári svoje konanie zvyčajne ospravedlňujú množstvom práce a nedostatkom času.

„Nával práce a málo času je ďalší dôvod. Mnohokrát je objektívny, ale príčina je na oboch stranách. Časté kontroly, množstvo opakovaných vyšetrení, veľa ráz so zištným úmyslom, ale aj pre istotu, v strachu, aby niečo nezanedbal, to je lekárov podiel. Pacient je zase v bezplatnom systéme zvyknutý navštevovať lekára častejšie ako treba.“

SkryťVypnúť reklamu

Je ospravedlním správania zlé ohodnotenie zdravotníkov?

„Lekár i sestra sa často, objektívne či neobjektívne, cítia nedocenení, cítia sa terčom sťažností a nežiaducej pozornosti úradu pre dohľad, preto logicky považujú pacienta za osobu z opačnej strany barikády. Pritom sa ani nemusia správať neslušne alebo nevhodne, len budia taký dojem.“

Ján Krempaský

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 399
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 275
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 554
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 448
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 933
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 532
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 416
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 068
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Viktória Chladoňová (vpravo) v drese tímu Visma-Lease a Bike.

Viktória Chladoňová atakuje elitnú desiatku.


Momentka z prípravného zápasu Španielsko - Ukrajina hráčov do 21 rokov.

Mladí Španieli nevyhrali už tretí zápas v sérii.


Alexander Sorloth oslavuje gól v zápase Nórsko - Taliansko.

Česko v kvalifikácii neprehralo ani jeden zápas.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu