ANO
- nehovorí, či plošné prídavky zruší, no deklaruje, že systém štátnej sociálnej podpory zmení tak, aby bol adresný, kontrolovateľný a efektívny.
DS
- navrhuje, aby sa prídavky na deti vyplácali len rodinám s nízkym príjmom. Pre ostatné presadzuje výrazné zvýšenie odpočítateľnej položky na každé dieťa z daňového základu.
HZDS
- nekonkretizuje, čo chce spraviť s prídavkami, plánuje ich „prehodnotiť“. Cieľom je vytvoriť komplexný systém štátnej sociálnej podpory, v ktorom budú príspevky na bývanie, vzdelanie, dopravu a sociálne príspevky.
KSS
- je za jednoznačné zvýšenie prídavkov.
KDH
- navrhuje pravidelnú valorizáciu rodičovského príspevku. Okrem toho bude presadzovať zníženie daňového zaťaženia rodín zvyšovaním odpočítateľných položiek na daňovníka, manželku i deti. Daňový základ sa tiež zníži odpismi na nezaopatrené deti. Okrem prídavkov by rodič mal dostať aj tzv. rodičovskú knižku s 10 000 korunami a detskú vkladnú knižku s 5 000 korunami od štátu a pripisovala by sa sem časť jeho povinných odvodov.
OKS
- plne podporuje zrušenie plošného systému prídavkov na deti a jeho nahradenie znížením daní z príjmu a odvodov; sadzbou dane pre nižšie príjmové skupiny a prenesením ťažiska podpory na mladé rodiny s deťmi. Rodičia, ktorí sa celodenne starajú o dieťa v predškolskom veku, by však mali dostávať príspevok. Neskôr by sociálne dávky aj prídavky mali byť podmienené zabezpečením školskej dochádzky detí.
SDKÚ
- je za zachovanie plošných prídavkov, ktoré chápe ako súčasť podpory štátu deťom, nie ako sociálnu dávku. Prídavky by mali byť vyplácané iba do 18. roku veku dieťaťa. Zamestnaní rodičia by mali byť daňovo zvýhodnení.
SNS
- prídavky nespomína, sľubuje však „spravodlivejšie, účelnejšie a efektívnejšie vynakladanie dávok pre rodinu v rámci koncepcie rodinnej politiky, zahŕňajúcej dávky pre deti, dávky pre rodičov a pestúnov starajúcich sa o výchovu detí, dávky pre študentov, dávky pre zdravotne postihnutých, pre opatrovateľov starších a bezvládnych osôb, kombinované so štátom dotovanými pôžičkami a úľavami či odpismi z daňového základu občanov“.
Smer
- predseda Fico pred časom prišiel s myšlienkou vyplácania prídavkov najviac pre tri deti v rodine. V programe strany sa však táto myšlienka neobjavuje. V praxi chce rozvíjať inštitút náhradného príjemcu - štátom poskytované dávky môžu namiesto rodičov preberať napríklad obec alebo škola. Ekonomickou a sociálnou politikou chce aktívne ovplyvňovať „nezodpovedný rast rómskej populácie“, ktorý je spôsobený „nerozumnou sociálnou politikou podporujúcou mnohopočetné rodiny nevyžadujúcou zodpovednosť rodičov za kvalitu a úroveň výchovy a životného štandardu svojich detí“.
SDĽ
- zasadzuje sa za to, aby prídavky na deti poberala každá rodina pod podmienkou, že zabezpečí povinnú školskú dochádzku detí.
SMK
- chce presadiť, aby pracovníci s nízkymi príjmami za každé svoje dieťa, ktoré pravidelne navštevuje školu, mohli okrem terajšej odpočítateľnej položky znížiť svoj daňový základ o ďalších 12 000 korún ročne. U školopovinných detí treba zmeniť rodinné prídavky na prídavky na vzdelávanie.
Autor: (mar)V článku boli použité údaje z pripravovanej publikácie Inštitútu pre verejné otázky, ktorá porovnáva volebné programy polit

Beata
Balogová
