Rusi nám onedlho opravia aj druhý vládny Tupolev

Aviakor pýtal za opravu dvojnásobok dohodnutej ceny. Nakoniec ju zaplatia Rusi v rámci zníženia ich dlhu.

Letecký špeciál Tu-154.(Zdroj: ARCHÍV SME - PAVOL FUNTÁL)

Závod Aviakor pýtal za opravu dvojnásobok dohodnutej ceny. Nakoniec ju zaplatia Rusi v rámci zníženia dlhu voči Slovensku.

BRATISLAVA. Jedno zo štyroch lietadiel Leteckého útvaru Ministerstva vnútra nelieta od roku 2010 a čaká na opravu. Vykonať by ju mali v ruskom závode Aviakor Samara.

Po komplikovaných rokovaniach o tom, koľko bude oprava a modernizácia vládneho Tupoleva (TU-154M) stáť, by sa tam konečne mohol dostať. Opravu zaplatí Rusko v rámci zníženia dlhu voči Slovensku.

"Po návrate prvého lietadla v roku 2008 zo závodu Aviakor sme predpokladali, že nič nebráni tomu, aby sme začali pripravovať prelet druhého lietadla do opravy," povedala Emília Kočišová z Komunikačného odboru Kancelárie ministra vnútra.

Chceli desať miliónov namiesto piatich

Starší Tupolev z roku 1989 už má modernizáciu za sebou, v Rusku strávil šesť rokov.

Druhé trojmotorové prúdové lietadlo sa však do opravy zatiaľ nedostalo, pretože Aviakor si podľa informácií z ministerstva vypýtal dvojnásobok dohodnutej ceny.

Ruské ministerstvo financií malo podľa Kočišovej od roku 2005 uzatvorenú zmluvu so závodom Aviakor na modernizáciu slovenského Tupoleva za päť miliónov amerických dolárov.

"Začatie plnenia zmluvy bolo podmienené ukončením opravy a modernizácie prvého lietadla Tu-154M," vysvetlila Kočišová. Aj táto oprava sa odpočítala z ruského dlhu.

Po návrate prvého lietadla však Aviakor žiadal za rozsiahlu opravu a modernizáciu druhého Tupoleva namiesto pôvodných piatich miliónov až desať.

"Toto navýšenie slovenská strana nemohla akceptovať, nakoľko by muselo byť financované z rozpočtu Slovenskej republiky a vzhľadom k nastupujúcej kríze to bolo nereálne. Nepomohla ani intervencia nášho ministerstva financií u ruského ministerstva financií, lebo závod Aviakor je v súkromných rukách," povedala Kočišová.

Pôvodná zmluva teda podľa nej bola zrušená, ale po dlhých rokovaniach medzi slovenským ministerstvom vnútra, ruským ministerstvom financií a Aviakorom by mala byť v najbližších dňoch uzatvorená nová zmluva na 6,6 milióna amerických dolárov.

Oprava by mala trvať pol roka

"Táto oprava bude taktiež realizovaná v rámci zníženia dlhu Ruskej federácie voči Slovenskej republike, teda bude hradená výhradne ruskou stranou," povedala Kočišová s tým, že Tupolev by sa do Ruska mohol dostať na konci augusta alebo začiatku septembra. Nemal by tam stráviť viac ako pol roka.

Tupolev TU-154 je jedno z najpoužívanejších sovietskych dopravných prúdových lietadiel a využíva sa od 70. rokov minulého storočia.

Slovenské vládne lietadlá sú málo opotrebované, väčšinou dopravujú slovenských ústavných činiteľov, no vlani ich napríklad využili aj pri doprave slovenských občanov z Egypta, keď v krajine zúrila revolúcia.

Okrem dvoch lietadiel TU-154M má Letecký útvar Ministerstva vnútra SR dve lietadlá JAK-40 a niekoľko vrtuľníkov.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  2. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  7. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  9. Modern luxury next to the Blue Church
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 6 694
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 5 911
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 651
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 293
  5. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 168
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 883
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 452
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 354
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 152
  10. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 090

Téma: Cesta pod Strečnom


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súd pustil Ruska na slobodu, dostane elektronický náramok

Rusko je obvinený z objednania vraždy svojej bývalej spoločníčky z Markízy Sylvie Volzovej v roku 1997.

SVET

Mali natočiť demoláciu štadióna. Všetko pokazil autobus

V americkej Atlante zbúrali ikonický štadión Georgia Dome.

PLUS

Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách.

KOMENTÁRE

Sklamanie z liekovej agentúry sme si privodili sami

Nejestvovali žiadne rozumné dôvody dávať Bratislave viac nádejí.

Neprehliadnite tiež

Domov

Najvyšší súd rozhodne o dovolaní v dávnom prípade vraždy podnikateľa z Polomky

Za vraždu bol odsúdený expolicajt Róbert Petluš na 25 rokov odňatia slobody.

Domov

Galko: Väčšinová účasť slovenských firiem na výrobe transportérov je klam

Rokovanie Výboru NR SR pre obranu a bezpečnosť znemožnili koaliční poslanci.

Domov

Môže ísť do sprchy, potápať sa neodporúča. Ako funguje sledovací náramok

Pavol Rusko, obvinený z objednávky vraždy obchodnej spoločníčky Silvie Volzovej, bude na slobode pod dohľadom.

Domov

Lekárski odborári sú aj za odmeňovanie za zásluhy, ak sa neznížia platy

Porušenie zákona o mzde lekára by znamenalo výrazný odchod lekárov z nemocníc.