Rusi nám onedlho opravia aj druhý vládny Tupolev

Aviakor pýtal za opravu dvojnásobok dohodnutej ceny. Nakoniec ju zaplatia Rusi v rámci zníženia ich dlhu.

Letecký špeciál Tu-154.(Zdroj: ARCHÍV SME - PAVOL FUNTÁL)

Závod Aviakor pýtal za opravu dvojnásobok dohodnutej ceny. Nakoniec ju zaplatia Rusi v rámci zníženia dlhu voči Slovensku.

BRATISLAVA. Jedno zo štyroch lietadiel Leteckého útvaru Ministerstva vnútra nelieta od roku 2010 a čaká na opravu. Vykonať by ju mali v ruskom závode Aviakor Samara.

Po komplikovaných rokovaniach o tom, koľko bude oprava a modernizácia vládneho Tupoleva (TU-154M) stáť, by sa tam konečne mohol dostať. Opravu zaplatí Rusko v rámci zníženia dlhu voči Slovensku.

"Po návrate prvého lietadla v roku 2008 zo závodu Aviakor sme predpokladali, že nič nebráni tomu, aby sme začali pripravovať prelet druhého lietadla do opravy," povedala Emília Kočišová z Komunikačného odboru Kancelárie ministra vnútra.

Chceli desať miliónov namiesto piatich

Starší Tupolev z roku 1989 už má modernizáciu za sebou, v Rusku strávil šesť rokov.

Druhé trojmotorové prúdové lietadlo sa však do opravy zatiaľ nedostalo, pretože Aviakor si podľa informácií z ministerstva vypýtal dvojnásobok dohodnutej ceny.

Ruské ministerstvo financií malo podľa Kočišovej od roku 2005 uzatvorenú zmluvu so závodom Aviakor na modernizáciu slovenského Tupoleva za päť miliónov amerických dolárov.

"Začatie plnenia zmluvy bolo podmienené ukončením opravy a modernizácie prvého lietadla Tu-154M," vysvetlila Kočišová. Aj táto oprava sa odpočítala z ruského dlhu.

Po návrate prvého lietadla však Aviakor žiadal za rozsiahlu opravu a modernizáciu druhého Tupoleva namiesto pôvodných piatich miliónov až desať.

"Toto navýšenie slovenská strana nemohla akceptovať, nakoľko by muselo byť financované z rozpočtu Slovenskej republiky a vzhľadom k nastupujúcej kríze to bolo nereálne. Nepomohla ani intervencia nášho ministerstva financií u ruského ministerstva financií, lebo závod Aviakor je v súkromných rukách," povedala Kočišová.

Pôvodná zmluva teda podľa nej bola zrušená, ale po dlhých rokovaniach medzi slovenským ministerstvom vnútra, ruským ministerstvom financií a Aviakorom by mala byť v najbližších dňoch uzatvorená nová zmluva na 6,6 milióna amerických dolárov.

Oprava by mala trvať pol roka

"Táto oprava bude taktiež realizovaná v rámci zníženia dlhu Ruskej federácie voči Slovenskej republike, teda bude hradená výhradne ruskou stranou," povedala Kočišová s tým, že Tupolev by sa do Ruska mohol dostať na konci augusta alebo začiatku septembra. Nemal by tam stráviť viac ako pol roka.

Tupolev TU-154 je jedno z najpoužívanejších sovietskych dopravných prúdových lietadiel a využíva sa od 70. rokov minulého storočia.

Slovenské vládne lietadlá sú málo opotrebované, väčšinou dopravujú slovenských ústavných činiteľov, no vlani ich napríklad využili aj pri doprave slovenských občanov z Egypta, keď v krajine zúrila revolúcia.

Okrem dvoch lietadiel TU-154M má Letecký útvar Ministerstva vnútra SR dve lietadlá JAK-40 a niekoľko vrtuľníkov.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  2. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  6. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  7. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  10. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 209
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 269
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 984
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 6 198
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 5 841
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 373
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 567
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 235
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 2 989
  10. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 764

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Desať vecí, ktoré treba vedieť o osýpkach

Prečítajte si desať základných otázok a odpovedí týkajúcich sa osýpok, ich prenosu, príznakov, možnej epidémie a ochrane pred nakazením.

KOMENTÁRE

Keď sú osýpky v hlavách

Keď sa na osýpky neočkovalo, ročne sa nimi nakazilo 10- až 20-tisíc detí.

EKONOMIKA

Fico sa chváli ekonomickými výsledkami. Oprávnene?

Prvého mája zverejníme súbor opatrení pre pracujúcich, tvrdí premiér.

Neprehliadnite tiež

Desať vecí, ktoré treba vedieť o osýpkach

Prečítajte si desať základných otázok a odpovedí týkajúcich sa osýpok, ich prenosu, príznakov, možnej epidémie a ochrane pred nakazením.

Vysielacia rad pokutovala, vysielateľ TV JOJ má zaplatiť tisíce eur

Televízia začiatkom novembra 2016 odvysielala viac ako 12 minút reklamy za hodinu.

Lajčák hovoril s rakúskym kolegom o brexite

Lajčák privítal predložený návrh pravidiel pre rokovania so Spojeným kráľovstvom.

Pri Weissovi ml. policajti nezvládli ani základné úkony, hovorí prokurátor, podľa ktorého sa skutok nestal

Futbalista by sa mal podľa prokurátora správať uvedomelejšie. Jedno z dievčat vypovedalo, že si policajnú kontrolu ani nevšimlo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop