Sociológ Peter Ondrejkovič predpokladá, že najmenej tretina občanov je prieskumami ovplyvniteľná, pretože ju zaujíma, ako rozmýšľajú iní. „Ľudí zaujíma to, čo si myslia ostatní. Mnohí sa buď prispôsobujú, alebo menia svoj názor,“ hovorí Ondrejkovič, ktorý by do tejto skupiny zaradil hlavne ľudí stredného veku s nižším vzdelaním.
Politické strany sa k prieskumom stavajú podľa toho, aké percentá im predpovedajú. „Keď preferencie idú stranám hore, sú spokojné,“ hovorí riaditeľ ÚVVM František Szabó. „V opačnom prípade obviňujú agentúry a svojich protivníkov.“
V poslednom období vinili agentúry z manipulácie preferencií SDĽ, SNS a najmä HZDS, ktoré čelí prudkému pádu popularity po vzniku HZD. Pred štyrmi rokmi HZDS tiež nedbalo na prieskumy a sebavedome vyhlasovalo, že získa 40 percent hlasov. Aj vtedy, tak ako dnes, obviňovalo prieskumné agentúry zo zaujatosti. Sťažuje sa aj Jaroslav Paška z SNS: „Agentúry nemajú záujem, aby sa objektívne informovalo o našej sile.“
Akúkoľvek možnosť, že by zverejňované prieskumy boli zmanipulované, Szabó vylučuje: „Je tu viacero agentúr a navzájom sa kontrolujeme,“ hovorí a upozorňuje, že výsledky jednotlivých agentúr sú si veľmi podobné a nevymykajú sa z možnej štatistickej odchýlky.
Hodnovernosť niektorých starích agentúr sa dá posúdiť aj podľa ich predchádzajúcich prieskumov. Napríklad Markant, MVK či Focus uverejňovali svoje prieskumy aj pred voľbami v roku 1998. V odhade víťaza volieb sa vtedy najviac zmýlil Markant, podľa ktorého mala voľby vyhrať SDK pred HZDS.
Víťaza volieb najpresnejšie odhadol MVK, ktorý určil zisk HZDS takmer na desatinu presne. V porovnaní so skutočnými výsledkami volieb však MVK ubral niektorým menším stranám. Všetky tri agentúry naopak nadhodnotili výsledky SOP. V prípade Markantu a MVK dokonca o dvojnásobok.
Predseda SMK Béla Bugár si myslí, že prieskumy „treba brať trošku s rezervou, ale tá rezerva nie je veľká“. Bugár označil za dôležité iba tri agentúry - ÚVVM, Focus a MVK. Poslednej z nich ale vyčítal miernu zaujatosť v prospech strany ANO.
Marta Aibeková z HZD, ktoré sa teší prudkému nárastu preferencií, agentúry bráni. „Bohužiaľ, prieskumy nevedú politikov, aby zmenili svoje správanie. Väčšinou reagujú osočovaním agentúry alebo strán, ktoré majú lepšie preferencie.“
V poslednom čase začali pravidelne zverejňovať svoje prieskumy aj ďalšie spoločnosti, napríklad DICIO a Polis (telefonické). Pravidelné sú i prieskumy štátneho ÚVVM, ktorý ich za minulej vlády neuverejňoval. Predpovede ÚVVM však patrili medzi najpresnejšie pred voľbami v roku 1994 i pri priamej voľbe prezidenta v máji 1999.

Beata
Balogová
