
Už tri dni vysiela Slovenská televízia šoty politických strán. Sledovanosť sérií, a teda aj účinok takejto kampane nebýva veľký. V predajni televízorov v Trenčíne si ľudia pozerali kvalitu obrazoviek, keď sa na nich zhodou okolností objavil šotjednej politickej strany. FOTO TASR – RADOVAN STOKLASA
BRATISLAVA – Volebné šoty politických strán na STV majú rôznorodú, väčšinou ale nízku technickú úroveň. Jeden z najjednoduchších má strana ANO, ktorá len voličom oznamuje, že sa vzdala 500-tisíc korún určených na výrobu šotu a nákup vysielacieho času v prospech detskej onkológie. Na obrazovke sa objaví logo strany a z reproduktorov znie volebná pesnička ANO.
Členka volebnej komisie STV Ľudmila Sabová ale tvrdí, že ANO musí za prenájom vysielaceho času zaplatiť tak ako ostatné strany. „Taký istý oznam ako ANO má aj SDA a DS-DU, to znamená, že od nich požadujeme platbu,“ povedala.
Platiť nemusia len strany, ktoré svoje šoty nedodali vôbec. Včera boli už iba štyri, medzi nimi aj KDH, ktoré dávnejšie oznámilo, že nebude čas na šoty využívať.
„Tvári sa to, že to nie je šot, ale je to jednoznačná propagácia,“ hovorí Marek Maďarič zo Smeru, ktorého šot na pohľad vyzerá najprofesionálnejšie a najdrahšie.
Šéf volebného tímu ANO Jozef Heriban s tým nesúhlasí. „Nebudeme za tento vysielací čas platiť, pretože nemáme podpísanú zmluvu,“ vyhlásil a odvolal sa na údajnú ponuku STV pri žrebovaní, že strany môžu verejnosti oznámiť odovzdanie peňazí na charitu.
Podobne ANO obhajoval aj podpredseda Ľubomír Lintner s tým, že o tomto postupe sa radil s dočasným šéfom STV Jozefom Filom.
Podľa volebného manažéra Smeru Fedora Flašíka nepresiahli náklady na výrobu šotov pre Smer 400-tisíc korún. „Nestálo to skoro nič, všetko potrebné zariadenie vlastním,“ tvrdí Flašík, ktorý volebné klipy aj sám režíroval. Výroba príspevku trvala dva dni.
Asi najlacnejším šotom sa prezentuje Miroslav Kočnár, bývalý poslanec ZRS a predseda robotníckej strany ROSA, ktorý si monológ nahral sám na vlastnú videokameru.
Strany za minútu vysielacieho času STV platia 3500 korún plus DPH. Na celú kampaň má každá strana vyčlenených 23 minút – spolu strana zaplatí asi 90-tisíc.

Beata
Balogová
