Pokyn zmeniť podmienky členom predstavenstiev dostal šéf KDH od kabinetu v marci 2011.
BRATISLAVA. „Odstupné v mnohých štátnych podnikoch bolo neprimerane vysoké a neopodstatnené,“ predstavoval vo februári 2011 ako minister dopravy Ján Figeľ opatrenia proti zlatým padákom, ktoré mal zaviesť na pošte aj na železniciach.
„Úprava tieto pravidlá zjednocuje a výrazne znižuje úroveň,“ hovoril Figeľ. „Považujem to za výraz zodpovednej politiky v oblasti odmeňovania členov predstavenstiev podriadených firiem. Minulé negatívne skúsenosti sa nesmú jednoducho opakovať.“
Pokyn vydal
Tri týždne na to vláda všetkým ministrom vrátane neho uznesením uložila povinnosť zmeniť zmluvy členov predstavenstiev tak, aby padáky nedostávali. „Postup podľa nových pravidiel je postupom, podľa ktorého pôjdeme,“ hovoril vtedy šéf KDH.
Bývalá premiérka Iveta Radičová hovorí, že Figeľ svoju povinnosť z uznesenia vlády nesplnil. „Je to politická a manažérska zodpovednosť zriaďovateľovv – ministra a ministerstva,“ povedala vo štvrtok.
Radičová tiež hovorí, že medzičasom bol novelizovaný aj zákon o výkone funkcie verejných činiteľov, podľa ktorého sa za štandardných okolností štátni manažéri odmeňujú „štandardne, to znamená tak ako akýkoľvek iný zamestnanec“.
Figeľ oponuje, že pokyn vydal, ale že zlyhali dozorné rady firiem, ktoré mali skontrolovať, ako ho predstavenstvá splnili.
Vo štvrtok žiadal premiéra Roberta Fica, aby „v potrebnom a primeranom rozsahu“ zverejnil odmeny štátnych manažérov za desať rokov.
Opäť sľubujú koniec
Hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa vraví, že manažéri štátnych firiem, ktorí sú vo funkciách teraz, už zlaté padáky nedostanú. Aj tí, čo takú možnosť podľa zmlúv mali, museli podľa neho podpísať dodatky k zmluvám, ktoré im padáky rušia.
V KDH riešili, ako sa z prípadom vyrovnať. Dvojica bývalých manažérov železníc Pavel Kravec a Pavol Tarcala vrátia spolu 319tisíc eur a vzdala sa členstva v KDH.
Návrh Radoslava Procházku, aby peniaze, ktoré nevrátia nominanti, doplatilo štátu KDH, neprešiel. Členmi hnutia boli len Kravec a Tarcala, a preto predsedníctvo túto otázku považuje za „bezpredmetnú“.
Dvaja sa padákov vzdali
Vrátili len dvaja
Predstavenstvo Carga:
Pavol Ďuriník: 96-tisíc
Martin Štochmaľ: 80-tisíc
5 sekčných šéfov: 244-tisíc
Predstavenstvo ZSSK:
P. Kravec: 205-tisíc (VRÁTIL)
Jaroslav Paulický: 167-tisíc
P. Tarcala 114tisíc (VRÁTIL)
12 sekčných šéfov: 368 tisíc
Bývalá riaditeľka pošty:
Marcela Hrdá: 178-tisíc
Kauzu zlatých padákov pre manažérov spadajúcich pod ministerstvo dopravy vo štvrtok KDH čiastočne vyriešilo.
Pavel Kravec a Pavol Tarcala z predstavenstva železníc vrátia štátu dovedna 319-tisíc eur a vzdali sa členstva KDH, aby mu neškodili.
Exminister dopravy a šéf hnutia Ján Figeľ to označil za „bezprecedentné a nasledovaniahodné gesto“. Kravec sa k svojmu rozhodnutiu už vyjadriť nechcel. Z KDH odišiel zadným vchodom.
Figeľ hovorí, že v kauze cíti aj svoju zodpovednosť. K rušeniu zlatých padákov ho konkrétne zaväzovalo uznesenie vlády z marca 2011. Obhajuje sa tým, že zlyhali dozorné rady štátnych firiem.
Aj do teplárne ide parašutista
BRATISLAVA. Po Miroslavovi Rapšíkovi dosadzujú nominanti Smeru do čela štátnej firmy aj ďalšieho manažéra z čias prvej Ficovej vlády, ktorý dostal zlatý padák.
Za predsedu predstavenstva Bratislavskej teplárenskej Fond národného majetku dosadí Vladimíra Račeka, ktorý bol do roku 2010 v rovnakej funkcii a bol zároveň generálnym riaditeľom firmy.
BAT vtedy Račekovi a jeho kolegyni Ružene Lovasovej na odstupnom vyplatila 217tisíc eur. Raček teraz vyhral konkurz.
Za Račeka teplárne uložili 39 miliónov eur do J&T Banky a snažili sa to utajiť. Neskôr deväť miliónov z nich použili na nákup softvéru. Dokumenty, ako vyzeralo výberové konanie na dodávateľa, sa stratili.
Za ďalšieho pol milióna eur nakúpili luxusný taliansky nábytok a zariadili ním budovu.
Predseda KDH: Zlyhali dozorné rady
Bývalý minster dopravy JÁN FIGEĽ tvrdí, že zadanie vlády o platoch manažérov splnil.
Vláda schválila uznesenie, ktorým vás ako ministra zaviazala štandardizovať odmeny a odstupné. Splnili ste ho?
„Pokyn som spoluformuloval s ostatnými, pretože hlavnými aktérmi v tomto procese boli ministerstvá hospodárstva a dopravy. Navrhovali sme, aby úroveň mesačných odmien nebola obligátna, ale fakultatívna - znamenala by možnosť ísť do úrovne, ktorú by stanovilo vládne opatrenie. Ako prví sme ich zaviedli a v plnom rozsahu sme opatrenie realizovali vo všetkých 15 podnikoch v rámci celého rezortu.“
Vydali ste konkrétny pokyn na zníženie platov a odstupného?
„Vnútri podnikov existujú manažérske zmluvy, ktoré si podpisovali členovia predstavenstiev a upravujú náhradu mzdy pri odchode z funkcie. To považujem za problémový bod.“
Nedali ste vtedy pokyn, aby si zmenili manažérske zmluvy?
„Celému rezortu som dal veľmi jasný pokyn. Z hľadiska úsporných opatrení, obstarávania, elektronických tendrov a následne aj na ďalšie úspory. Niektorí to nesplnili, a preto hovorím o sklamaní dôvery, ktorú som konkrétnym ľuďom dal.“
Skontrolovali ste, ako splnili váš pokyn a manažérske zmluvy?
„Kontroly robili hlavne dozorné rady, ktoré sú v akciových spoločnostiach súčasťou kontrolných mechanizmov. Neboli dostatočne účinné alebo ich nevykonali.“

Beata
Balogová
