Autobusy, ktoré vozia ľudí na dovolenky, sú najmä ojazdené

K moru jazdia kvalitné autobusy dovážané zo Západu, zhodujú sa vodič, technik aj cestovky.

Najmenej bezpečné miestav autobuse sú pri dverách a vzadu. Pomôžu pásy.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – ARCHÍV SME)

Cestujúci si stále nezvykli, že aj v autobuse sa majú pripútať.

BRATISLAVA. Za posledné štyri roky sa na chorvátskej diaľnici A 1 stali len dve veľké nehody. Slovenský autobus tam havaroval v septembri 2008, zahynulo vtedy šestnásť ľudí. Iba približne pätnásť kilometrov odtiaľ narazil do stĺpa v sobotu skoro ráno český autobus, zahynulo osem ľudí.

Napriek tomu odborníci tvrdia, že slovenské a české autobusy sú najbezpečnejšie z celej východnej Európy. Hoci väčšinu z nich cestovky a dopravné spoločnosti nekúpili ako nové, ale ako ojazdené – najmä zo západnej Európy.

Najmä používané

„Časy, keď sme jazdili so starými črepmi, sú už preč,“ hovorí diaľkový vodič Martin Škoda. Jazdí s českými aj so slovenskými zájazdovými autobusmi. „Česi sú na tom o nejaké percento lepšie ako my, ale v podstate je to na tej istej úrovni,“ porovnáva.

S dovolenkármi už podľa neho jazdia novšie a modernejšie autobusy, ktoré spĺňajú európske predpisy.

„Málokto v našich podmienkach si môže dovoliť nový autobus,“ vysvetľuje Škoda. Nový autobus stojí od 220­tisíc takmer do pol milióna eur. Ojazdené sú aj desaťnásobne lacnejšie.

Napriek ich veku je väčšina z nich v dobrom technickom stave, hovorí Miroslav Kobrtek, šéf Národnej asociácie staníc technickej kontroly (STK). Spomína si na nedávny prípad deväťročného mercedesu, ktorý mal najazdených 800­-tisíc kilometrov. „Keď sme ho kontrolovali, tomu vozidlu nič nebolo.“

Ojazdené autobusy podľa Kobrteka drží v dobrej technickej kondícii prísna legislatíva. Osem-­ a viacročný autobus musí chodiť na technickú kontrolu každých šesť mesiacov, tvrdí šéf asociácie.

Vodič aj technik sa zhodujú, že slovenské a české autobusy sú oveľa bezpečnejšie, ako napríklad maďarské, poľské či lotyšské.

Pásy pasažieri nechcú

Väčšina autobusov má bezpečnostné pásy, cestujúci ich však často ignorujú. „Pri dlhších cestách bezpečnostné pásy nepoužívajú a legislatíva im to ani neprikazuje,“ hovorí Juraj Vitko, šéf cestovnej kancelárie Tip Travel.

Napriek zvyšovaniu bezpečnosti autobusov si ich na ceste na dovolenky vyberá čoraz menej turistov.

Cestovky sa zhodujú, že dovolenkári sa stále viac prepravujú najmä lietadlami a autami.

ico

Vinníka nehody slovenského autobusu neurčia

Slovenská nehoda spred štyroch rokov mala viac verzií. Žiadna nie je definitívna.

KOŠICE. Najtragickejšia dopravná nehoda v dejinách samostatného Slovenska sa odohrala v nedeľu 7. septembra 2008 na diaľnici medzi Záhrebom a Splitom v Chorvátsku.

Autobus značky Karosa LC 056 s cvičencami Klubu aerobiku z Košíc ráno okolo šiestej hodiny prerazil zvodidlá a narazil do betónového piliera diaľničného nadjazdu. Zahynulo šestnásť ľudí.

Podobne, ako pri českej nehode pracovali aj vtedy chorvátski vyšetrovatelia s viacerými verziami. Niektorí svedkovia tvrdili, že autobus dostal zrejme defekt.

Stroj mal v čase nehody sedem rokov, podľa spolumajiteľa pravidelne prechádzal technickými kontrolami a bol v dobrom technickom stave. Vyšetrovanie napokon vylúčilo technickú poruchu či defekt. Tragédiu tak zapríčinil pravdepodobne mikrospánok či náhla nevoľnosť vodiča. Keďže aj on zahynul, polícia nikoho neobvinila.

Ján Krempaský

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 334
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 230
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 261
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 170
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 966
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 219
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 023
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 587
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 862
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 572

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

EKONOMIKA

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Sieť už začala s prestavbou niektorých pobočiek.

Neprehliadnite tiež

Kotlebov galavečer v Rimavskej Sobote nebude, vyhlásil primátor

Kotlebovci chystali podujatie v deň vzniku slovenského vojnového štátu.

Zmeny vo fungovaní zdravotnej služby môžu podľa Slovak Business Agency ušetriť milióny

Úprava legislatívy má znížiť náklady malým a stredným podnikateľom vrátane živnostníkov so zamestnancami v prvej a druhej kategórii prác.

Na Slovensku študuje cudzí jazyk takmer 98 percent stredoškolákov

Najpopulárnejším cudzím jazykom je angličtina, nasleduje nemecký jazyk.

V Národnej rade otvorili výstavu fotografií zdravotne postihnutých z Auschwitzu

Cieľom je poukázať na živú hrozbu vyplývajúcu z ignorovania hrôz holokaustu, s poukázaním na rastúci extrémizmus a radikalizmus.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop