Zástupcovia zamestnancov lodeníc, ktoré vznikli ako vnučka Fondu národného majetku (FNM), obviňujú fond, že svojím konaním priviedol SLKB na pokraj kolapsu.
Svojmu "majiteľovi" okrem iného vyčítajú, že nedotiahol do konca vstup strategického investora do podniku, neefektívne spolupracoval so správcom konkurznej podstaty predchodcu SLKB - Slovenských lodeníc, a. s., Komárno (SLK) a nezvýšil základné imanie SLKB, respektíve len minulý týždeň prijal rozhodnutie o jeho navýšení. Ako pre TASR uviedol predseda ZO OZ KOVO Tomáš Jávorka, táto situácia ohrozuje nielen výplatu augustových miezd v plnej výške, ale aj zamestnanosť v podniku.
Reakciu odborárov považuje FNM za skreslenú a neobjektívnu, a tiež za súčasť predvolebnej kampane, do ktorej sa nechali odborári vtiahnuť. Ich angažovanosť pri riešení problémov podniku bola podľa hovorkyne fondu Tatjany Lesajovej v porovnaní s činnosťou fondu v prospech rovnakej veci minimálna. Nové lodenice sú podľa nej v procese reštrukturalizácie a ich predaj bude možný až po ukončení tohto procesu. Navyše, FNM ponúkol prevzatie podniku bankám, ktoré sú v ňom angažované, jeho súčasné kroky vychádzajú práve z ich stanovísk.
Namieste nie je podľa fondu aj výčitka v smere neefektívnej spolupráce s konkurzným správcom, nakoľko FNM zo zákona nemohol priamo vstupovať do samotného konkurzu o čom informoval i odborárov. Na rozdiel od nich však protestoval proti nízkej cene, za ktorú správca majetok starých lodeníc predal.
FNM ešte nemôže navýšiť základné imanie SLKB, pretože najprv naň musia byť z portfólia jeho dcéry Dlhopis, o. c. p., akcie SLKB prevedené (so súhlasom vlády). Zároveň sa očakáva i schválenie štátnej záruky na miliardový úver pre lodenice od Eximbanky.
Odborový zväz napadol i činnosť Úradu pre štátnu pomoc, ktorý podľa T. Jávorku byrokraticky spochybnil udelenie štátnych záruk na prvé tri lode a k ďalším garanciám má pripomienky. Trvá na prepracovaní žiadosti o záruku, čím odďaľuje konečné riešenie. Odďaľovaním financovania nových zákaziek hrozí podľa odborárov odstúpenie zákazníkov od dohodnutých kontraktov.
V súčasnosti majú lodenice rozpracovanú stavbu dvoch lodí Rýn, ktorá je pokrytá úverom bez štátnej záruky od Eximbanky v objeme 9,204 milióna eúr. Na tretiu loď tohto typu dostali od banky opciu. Práce prebiehajú aj na tomto plavidle. SLKB majú tiež zákazky, ktorých predmetom sú tri nákladné plavidlá Rýn pre nemeckú Casus Shipping, dve námorné lode typu NL Leda pre rejdársku firmu Bockstiegel GmbH and Co. Reederei KG opäť z Nemecka a dve plavidlá pre starého klienta Briese Schiffahots.
SLKB vznikli 4. októbra 2000 ako vnučka FNM na troskách SLK. Podnik zamestnáva približne 900 ľudí.
* sch zll