Bratislava 27. augusta (TASR) - Na základe monitoringu prvého týždňa predvolebnej kampane začala Rada pre vysielanie a retransmisiu tri správne konania - voči TV Markíza, TA3 a Rádio Hviezda.
"Tón volebnej kampane je pokojnejší ako pri predchádzajúcich voľbách," konštatoval predseda Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) Peter Kováč, ktorý zdôraznil, že ide "len" o tri porušenia. Bol by však rád, kedy sa i naďalej kampaň niesla v podobnom duchu.
Voči Rádiu Hviezda FM začala RVR správne konanie pre podozrenie z politickej reklamy odvysielanej v relácii K veciam verejným. Predseda HZDS Vladimír Mečiar v nej komentoval aktuálne udalosti uplynulého týždňa, čo je podľa RVR počas volebnej kampane v rozpore so zákonom. Pre podozrenie z odvysielania politickej reklamy v hlavnej spravodajskej relácii začala správne konanie rada aj voči TV Markíza. V príspevku odvysielanom 24. augusta venovala televízia podľa RVR veľký priestor oznamu, ktorý Aliancia nového občana (ANO) vysiela namiesto predvolebného spotu v Slovenskej televízii (STV), pričom niekoľkokrát spomenula sumu, ktorú ANO namiesto výroby spotu mieni venovať na detskú onkológiu. "Je to na hrane", konštatoval predseda RVR, podľa ktorého spot potvrdil predchádzajúce rozhodnutie rady o preferovaní strany ANO v spravodajstve Markízy. Podnet na prešetrenie dala rade strana Smer a HZDS. Televízia by však mala na ďalšom zasadnutí RVR čeliť aj správnemu konaniu, respektíve pokute za neodvysielanie oznamu, ktoré jej udelila rada.
Správne konanie dnes začala rada aj voči spravodajskej televízii TA3, ktorá podľa RVR porušila zákon odvysielaním príspevku o začiatku volebnej kampane SDKÚ v Modre. Podľa Kováča išlo pre obsiahlosť príspevku viac ako o správu zo začiatku kampane, na druhej strane však TA3 uviedol ako príklad média, ktoré prostredníctvom relácie V politike dokáže robiť korektnú publicistiku aj počas predvolebnej kampane.
V rámci monitoringu RVR sleduje spravodajské a publicistické relácie STV, TV Markíza, TV JOJ, TA3, Slovenského rozhlasu, Rádia Slobodná Európa, BBC, Rádia Twist, Hviezdu FM, Expresu a Rádia Okey. Na rozdiel od predchádzajúcich volieb rada nevydala odporúčania, ako sa majú médiá správať počas volebnej kampane, zdôraznil však potrebu "rozlišovať medzi informáciou a propagáciou".
*ika pa