BRATISLAVA. Verejná ochrankyňa práv Jana Dubovcová dostáva mesačne v priemere takmer 200 podnetov od občanov. Od 28. marca, keď zložila sľub ombudsmanky, do 20. júla prišlo do jej kancelárie 793 podnetov. Pre TASR to uviedla Alena Kuišová, poradkyňa pre komunikáciu a médiá z Kancelárie verejného ochrancu práv.
Viaceré podnety súvisia s aktuálnou situáciou okolo platov zdravotných sestier a pôrodných asistentiek, ako aj so zrušením valorizácie výsluhových dôchodkov. "A veľmi veľa podaní stále súvisí aj so Sociálnou poisťovňou a všeobecne s prieťahmi v konaní, najčastejšie súdnom," doplnila Kuišová.
Kancelária ombudsmanky v súčasnosti rieši okrem nových aj podnety prijaté za minulého vedenia. "Poctivé vyriešenie prípadu trvá niekedy pomerne dlho," vysvetlila Kuišová. Dodala, že v každom prípade ale platí vojna formalizmu, ktorú ombudsmanka Dubovcová vyhlásila vo vzťahu k prípadom aj k reálnejšiemu dopadu rozhodnutí kancelárie na problematické inštitúcie.
Za pár mesiacov pôsobenia Dubovcovej vo funkcii kancelária úspešne vyriešila napríklad prípad občana, ktorý si niekoľko mesiacov platil v zahraničí komerčné zdravotné poistenie, no za toto obdobie ho od neho vyžadovala aj slovenská zdravotná poisťovňa. Pri jeho odhlasovaní pred odchodom totiž došlo k chybe. "Nakoniec poisťovňa pochybenie uznala a peniaze mu vrátila," uviedla Kuišová.
Dubovcovej úrad tiež prispel k tomu, že sa už pracuje na legislatívnych zmenách, ktoré majú odstrániť "začarovaný byrokratický kruh" v prípade žiadania o dávku v hmotnej núdzi. Ak sa to podarí, samostatne zárobkovo činné osoby by si už nemuseli najskôr uplatniť nárok na dávku v nezamestnanosti, ktorú niekedy objektívne nemohli splniť. "Vznikajú totiž situácie, kedy na ňu nemajú nárok, keďže nemôžu byť zaradení do evidencie uchádzačov o zamestnanie, čo ale doteraz znamenalo prerušenie konania o priznaní dávky v hmotnej núdzi," objasnila Kuišová.