Šahy 31. augusta (TASR) - Takmer štyri stovky obyvateľov z oboch strán Ipľa dnes absolvovali 6,3-kilometrovú trať z maďarskej obce Drégypalánk do Šiah po násype bývalej železničnej trate. Iniciátorom podujatia bola Ipeľská únia, ktorej zámerom bolo upozorniť na potrebu obnovy trate Šahy-Drégypalánk.
Táto trať fungovala do roku 1945, v roku 1963 boli zo železničného zvršku vytrhané aj koľajnice. Obnovením trate by sa Šahy priamo napojili na maďarskú sieť železníc Balašské Ďarmoty-Grégypalánk-Vacov-Budapešť, čo by znamenalo veľký prínos pre región, kde nezamestnanosť vysoko prekračuje celoštátny priemer. Navyše výhľadovo by sa tak vytvorila najkratšia spojnica medzi Krakovom a Budapešťou.
Podľa slov predsedu Ipeľskej únie Józsefa Wollenta by bolo potrebné na slovenskom území položiť koľajnice iba na 300 metrov dlhej trati v hodnote asi 800 tisíc korún, vynoviť starú železničnú stanicu v Šahách a vybudovať priestory pre pohraničníkov a colníkov. Šesť kilometrov koľajníc v hodnote najmenej 40 miliónov forintov je potrebné položiť na maďarskej strane. Dnešné "symbolické cestovanie vlakom" po uvedenom násype absolvoval aj minister stavebníctva a regionálneho rozvoja SR István Harna a zástupcovia ministerstva životného prostredia, dopravy a zahraničných vecí Maďarskej republiky, ktorí sa zaviazali podporiť projekt obnovy železničnej trate. "Naše pochody na násype bývalej železnice budú pokračovať dovtedy, kým kompetentné orgány Slovenska a Maďarska nerozhodnú o obnove a prepojení oboch brehov Ipľa, od ktorého závisí ďalší rozvoj nášho regiónu," uviedol dnes pre TASR J. Wollent.