Chceme velorúciu!

O čo všetko zaparkovať bicykel alebo cyklostojan ako tvorivá výzva.

Cyklostojan Posh Maker pred VŠVU od socháraDionýza Trošku je tzv. mestskou cyklobižutériou,ironizuje symbol šperku – diamantu

Jazda na bicykli je starý dobrý spôsob dopravy. Cyklisti to však majú stále ťažké. Napríklad aj s parkovaním.

Za starých čias stojany na bicykle neboli zvlášť pekné, boli to kovové rebrové konštrukcie, často ich žrala hrdza a stáli na verejných priestranstvách neukotvené, neraz zdeformované.

Svoj účel plnili do tej miery, že bolo kde šikovný dopravný prostriedok oprieť, primknúť, prípadne ho občas aj zabudnúť a potom ho na druhý deň na tom istom mieste nájsť. Teda, ak ste disponovali akou-takou zámkou a okolo nešiel zručnejší zlodej.

stojan3.jpg

V kalifornskom Berkeley vznikol takýto obštrikovaný cyklostojan, bolo naň treba 24 metrov veselého pleteného hada a – nápad

Radšej MHD

Nepovedali by ste, ako málo dnes stačí na to, aby ste svoju vytýčenú trasu v meste prehodnotili a odviezli sa radšej hromadnou dopravou. A to nielen preto, že máte strach jazdiť po frekventovaných cestách, kde stále chýbajú mnohé kilometre cyklistických trás a obrubníky chodníkov vyhovujú akurát tak na parkovanie áut.

info
Aký má byť
cyklostojan

Problémom klasického stojana na bicykel je, že jeho majiteľ si oň nemôže zamknúť rám bicykla spolu s kolesom, ale iba koleso, a tak zlodej ukradne neprimknutú časť bicykla. Moderný stojan by mal obsahovať prvky, o ktoré sa dá rám bicykla zamknúť i s krátkym zámkom alebo zámkom typu U-Lock, ktorý obstojí v mestskej džungli. Okrem toho musí byť stojan bezpečný, dobre ukotvený a ideálne je umiestniť ho na svetlom mieste, kde sa zdržuje veľa ľudí a je pod dohľadom verejnosti, čiže blízko vchodu do budov alebo pod kamerou.

Vyberiete sa do vzdialenejšieho obchodu či vybaviť si niečo na úrad, zdá sa vám, že je to myšlienka ako stvorená pre bicykel, ale stop. Kde ho zaparkujete? Pred budovou žiadny stojan nebude a musíte počítať s vrátnikom, ktorý vaše dve milované kolesá s najväčšou pravdepodobnosťou vypoklonkuje.

Parkovanie bicyklov v mestách býva problematické. Niekedy chýbajú stojany, inokedy sú technicky nevhodné alebo nevhodne umiestnené. Firmy či inštitúcie nie sú naučené myslieť na cyklistov, v lepších prípadoch len postupne začínajú reagovať na potreby svojich zamestnancov, ktorí čoraz častejšie preferujú dopravu do práce na bicykli. Najlepšie to vidno na situácii v našom hlavnom meste.

Najlepšie so zeleňou

Našťastie, sú u nás ľudia, ktorým na veci záleží. „Aj na Slovensku sú pozitívne príklady záujmu developerov, ale je to stále ojedinelé,“ hovorí Tomáš Peciar z občianskeho združenia Cyklokoalícia. Ich organizácia je pripravená rokovať s firmami o výbere vhodnej lokality a typu cyklostojanov pred ich budovami.

„V prvej vlne sme sa sústredili na miesta pred umeleckými školami, lebo práve študenti z týchto škôl môžu byť predzvesťou revolúcie. Tej bicyklovej hovoríme s obľubou velorúcia,“ vraví. Združenie zároveň upozorňuje na miesta, kde sú postavené nevhodné druhy cyklostojanov a dochádza pre ne pravidelne ku krádežiam. Na svojich projektoch spolupracuje s viacerými nadáciami, so Starým Mestom a s ďalšími mestskými časťami.

stpjan4.jpg

Dream – cyklostojan pred VŠMU je snom výtvarníka Mateja Rozmányho o verejnom priestore a občianskej spoločnosti

Vo svete sa už dávno uvažuje o bicykloch veľmi empaticky. Cyklostojany sú kultúrnou výzvou z dizajnérskeho, technického aj ekologického pohľadu. Vyrábajú sa v najrôznejších tvaroch (no nie vždy technicky vhodných). Postupne sa v mestách udomácňujú aj dizajnové stojany, ktoré sú nielen funkčné, ale aj lahodia oku. Niektoré mestá vyhlasujú verejné súťaže pre dizajnérov takýchto stojanov.

Najnovšie trendy hovoria jasne: treba ich umiestňovať na parkovacie miesta na cestách spolu so zeleňou, sprehľadňovať pri tom situáciu na ceste a zároveň tak oživiť uličný priestor. Čiže, ak boli kmene mestských stromov obohnané ochranným betónovým múrikom, nahradiť ho kovovým s tvarovanou mrežou, kde si bicykel bez najmenších problémov môžete primknúť.

stojan5.jpg

Firma Eurofima z Brezovej pod Bradlom vyprodukovala viacero zaujímavých cyklostojanov, jedným z nich sú aj tieto „kľúče“

Bicyklový sen

Cyklostojan je nepochybne tvorivou výzvou. Sochár Dionýz Troško si myslí, že keby sa podarilo osloviť touto myšlienkou tvorcov masívnejšie, určite by bolo zaujímavé porovnávať práce voľných výtvarníkov s osobitým rukopisom. „Vznikla by tak podľa mňa spleť unikátnych diel,“ hovorí.

Jeho cyklostojan Posh Maker pred budovou Vysokej školy výtvarných umení na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave je takzvanou mestskou cyklobižutériou. Vizuálne ním nadväzuje na tému „lokálneho pseudoluxusu“ a ironizuje symbol šperku - diamantu.

„Cyklostojan nás dostáva na pole verejného priestoru, ktorý by mal byť funkčný,“ pridáva sa výtvarník Matej Rozmány. Architekt, sochár alebo dizajnér musia zohľadniť okrem estetiky a formy aj mnohé ďalšie súvislosti miesta.

„Tou najdôležitejšou súvislosťou je pre mňa asi mentálny stav verejného priestoru, ktorý určuje tému z hľadiska historického vývoja, genia loci a atmosféry v spoločnosti.“ Je tvorcom cyklostojana s názvom Dream, umiestneného pred budovou Vysokej školy múzických umení na Zochovej ulici.

Tento stojan sa viac blíži k objektu ako k čisto chladnému funkčnému tvaru a vyvoláva v ľuďoch radosť, obdiv a nadšenie. „Téma nie je náhodná. Stačí si v rannej špičke všimnúť, že v drvivej väčšine áut sedí iba jeden človek. Chcel som, aby stojan vyvolal emóciu. Je snom sochára o verejnom priestore a občianskej spoločnosti. A sen je niečo, čo nás spája.“

stoja2.jpg

Slovenská študentka na Univerzite Tomáša Baťu v Zlíne Lucia Plevová vo svojej klauzúrnej práci vytvorila takýto elegantný cyklostojan

ico

Máte nápad ako zaparkovať bicykel? Sem s ním

Cyklokoalícia funguje v rámci celého Slovenska.

Najviac rieši situáciu v Bratislave, kde už zmapovala existujúce cyklostojany, potom vytypovala najvhodnejšie lokality z hľadiska pohybu cyklistov. Je konzultantom pre súkromný sektor a pripravila voľne dostupný parkovací manuál (www.cyklokoalicia.sk), v ktorom sú príklady vhodných a nevhodných cyklostojanov a odporúčania, ako ich umiestňovať. Na podnet Cyklokoalície napríklad postavili v Bratislave koľajničky pre cyklistov na lávku pri Eurovei. Momentálne pracuje na vytypovaní vhodných lokalít pre mestské časti Ružinov a Nové Mesto. V roku 2011 odštartovala projekt, v ktorom vyzvala ľudí, či majú chuť vyrobiť vhodný a zaujímavý cyklostojan a pozitívne sa tak spropagovať.

Eva Andrejčáková

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 438
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 954
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 14 853
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 251
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 967
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 7 002
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 416
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 078
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 381
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 223

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Žili v slávnej vile, no nikdy sa do nej nevrátili

Filmár David Cysař pátra po histórii svojich blízkych, ktorých za vojny obrali o unikátnu vilu. Stavbu od Adolfa Loosa otvoril verejnosti.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.

Neprehliadnite tiež

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

V roku 2008 vláda schválila rekonštrukciu objektu. Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

ANALÝZA

Amestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o Mečiarových amnestiách má Ústavný súd posledné dni. Nájomný vrah Roháč dostal doživotie. Pri vražde Sýkoru sa spomína SIS.

Sudca Hrubala: Podozrenia na politické objednávky sú vždy, Súdnu radu treba otvoriť

Proreformné združenie sudcov Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank. Jeho podpredseda JÁN HRUBALA hovorí o neochote sudcov robiť zmeny.