SME

Rekreantov vozia aj lietadlá veterány

Nie je ani tak dôležitý vek lietadla, ako jeho údržba, tvrdia experti.

Pre turistov v problémoch občas letí aj niektorý z vládnych špeciálov. Tiež už majú svoje roky.Pre turistov v problémoch občas letí aj niektorý z vládnych špeciálov. Tiež už majú svoje roky. (Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Niektoré lietadlá, ktoré vozia našich dovolenkárov na dovolenku a späť majú až 40 rokov, tvrdí Ľuboš Januška, šéf odboru letovej spôsobilosti Leteckého úradu.

„Niektoré sú ročné, iné štyridsaťročné.“

Podobné poruchy, akú malo v pondelok prenajaté rumunské lietadlo, ktoré pristávalo na košickom letisku a nesvietila mu kontrolka vysunutia podvozku, sa stávajú podľa experta „párkrát za rok“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Priemerný vek lietadiel, ktoré vozia našich dovolenkárov, Januška nepozná. Martin Štulajter, šéf spoločnosti Airexplore, ho odhaduje približne na 20 rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Obaja odborníci sa zhodujú, že vek lietadla nie je až taký dôležitý ­ majú rôznu životnosť ­ ako ich údržba.

„Poruchy, prípadne nehody, mávajú úplne nové lietadlá a staré lietadlo môže lietať bez porúch,“ vysvetľuje Januška.

Všetky lietadlá, staré aj nové, ktoré lietajú nad územím Európskej únie, podliehajú prísnym kontrolám technického stavu.

„Každé lietadlo musí byť rovnako dobré,“ pokračuje Januška. Predpísaná údržba sa musí rovnako vykonávať na „amerických, anglických alebo rumunských“ lietadlách.

Lietadlá, ktoré lietajú v Európskej únii sa podľa odborníka kontrolujú pravidelne každý rok.

Medzi najčastejšie poruchy lietadiel podľa Janušku patria zlyhanie navigačného systému, pokles tlaku v hydraulickej sústave či kmitanie otáčok motora.

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 402
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 021
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 390
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 082
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 668
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 623
  8. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 1 602
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu