Výdavky na výstavbu diaľníc si vyžadujú zvýšenie budúcoročného štátneho rozpočtu

Banská Bystrica 3. septembra (TASR) - Nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v čase jeho spracovania v roku 2000 neodhadol v reálnej miere ...

Banská Bystrica 3. septembra (TASR) - Nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v čase jeho spracovania v roku 2000 neodhadol v reálnej miere tendencie nárastu cien stavebných prác do roku 2004. Vyplýva to zo správy o plnení diaľničného programu, ktorý prerokovala vláda SR koncom augusta.

Úradníci a experti Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR, konštatoval na dnešnom stretnutí s novinármi v Banskej Bystrici bývalý predstaviteľ banskobystrického Krajského grémia tretieho sektoru (KG3S) a súčasný kandidát do NR SR za DS Juraj Mesík, sa zmýlili o 9,5 miliardy Sk. Projekt si však vyžiada v ďalších štyroch rokoch nie 50 miliárd Sk, ako tvrdila vláda pred necelými 18 mesiacmi, ale podľa nových výpočtov 60 miliárd Sk. Z toho vyplynula požiadavka na zvýšenie štátneho rozpočtu. V budúcom roku pôjde o 13,25 miliardy Sk, ktoré má nová vláda uplatniť pri zostavovaní návrhu ŠR na rok 2003.

Zvyšovanie výdavkov na extrémne predražené a neefektívne trasované diaľnice presadzuje vláda SR napriek opakovaným varovaniam Medzinárodného menového fondu (MMF), Európskej komisie (EK), Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBOR), Svetovej banky (SB) a Organizácie pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj (OECD). "Upozorňujú na neúnosný deficit verejných financií. Ak chce vláda vytvoriť podmienky pre integráciu SR do EÚ, musí ho znížiť," zdôraznil J. Mesík.

Pripomenul, že občianske iniciatívy zo stredného a východného Slovenska už tri roky presadzujú efektívne trasovanie diaľnic. Diaľnica na trase NitraZvolenKošice by západ a východ krajiny spojila omnoho lacnejšie, o veľa rokov skôr. Je možné ju postaviť za štyri roky a o 50 km kratšou trasou ako vládou preferovaná tunelová diaľnica Považím, ktorej vybudovanie by trvalo 15 rokov. Umožnila by podstatne rýchlejšie riešiť problém extrémnej nezamestnanosti na strednom a východnom Slovensku. Náklady na výstavbu diaľnice medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom predstavujú 19 miliárd Sk. Náklady na súbežný úsek na severe medzi Ladcami a Ivachnovou sú päťnásobné 97,7 miliardy Sk.

Vláda Mikuláša Dzurindu, uviedol ďalej J. Mesík, sa dlhodobo vyhovárala, že SR musí stavať predraženú tunelovú diaľnicu kvôli dohodám s orgánmi EÚ. Zaradenie diaľnic do európskych dopravných sietí je pritom predovšetkým v rukách vlády SR. Tá však diaľnicu na najvýhodnejšej trase Nitra-Zvolen-Košice systematicky blokuje. Generálny riaditeľ Generálneho direktoriátu EK pre energiu a dopravu Francois Lamoureux potvrdil, že na jar rokovali so Slovenskom o adaptácii budúcej siete TEN-T v SR. Slovenské ministerstvo si však nepraje zahrnúť cestu E571 do ich budúcej siete TEN-T.

"Tak ako súčasná vláda vzťah k strednému a východnému Slovensku začínala, tak ho aj končí. Hoci jej nemožno uprieť viacero pozitív, pokračovaním v diaľničných plánoch predchádzajúcej vlády sa prihlásila k systematickému pestovaniu enormnej nezamestnanosti na východnom a južnom Slovensku, investičnej diskriminácii regiónu, jeho izolácie a plytvaniu desiatkami miliárd korún za cenu rýchlo rastúcich dlhov," povedal na záver J. Mesík.

* dc zll

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 11 238
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 5 456
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 149
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 135
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 532
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 995
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 920
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 866
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 376
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 226

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bývalý vyšetrovateľ: V tieňovej ekonomike skončia ročne dva bilióny dolárov

V tieňovej ekonomike sa pohybuje veľké množstvo peňazí.

KOMENTÁRE

Nerobme z Kisku dobrého anjela, ide o princíp

To, čo sa urobilo v prípade prezidenta, očakávame aj pri vládnych kauzách.

BLOG INEKO

Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech

Rozdiely vo vzdelávaní medzi Slovenskom a krajinami OECD.

Neprehliadnite tiež

Domov

Most-Híd navrhuje zlúčenie rôznych škôl do vzdelávacích centier

Zabezpečil by sa tak jednotný manažment vzdelávania či efektívnejšie nakladanie s financiami.

Domov

Gajdoš vylúčil nákup stíhačok z Ruska, rokuje sa s viacerými výrobcami

Keby Gajdoš chcel slúžiť ruským záujmom, konal by tak, ako dnes, myslia si v SaS.

Domov

Ochrana a spracovanie osobných údajov sa budú riadiť podľa nového zákona

Práva dotknutých osôb prispôsobili dnešnej elektronickej dobe.