SME

Výdavky na výstavbu diaľníc si vyžadujú zvýšenie budúcoročného štátneho rozpočtu

Banská Bystrica 3. septembra (TASR) - Nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v čase jeho spracovania v roku 2000 neodhadol v reálnej miere ...

Banská Bystrica 3. septembra (TASR) - Nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest v čase jeho spracovania v roku 2000 neodhadol v reálnej miere tendencie nárastu cien stavebných prác do roku 2004. Vyplýva to zo správy o plnení diaľničného programu, ktorý prerokovala vláda SR koncom augusta.

Úradníci a experti Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR, konštatoval na dnešnom stretnutí s novinármi v Banskej Bystrici bývalý predstaviteľ banskobystrického Krajského grémia tretieho sektoru (KG3S) a súčasný kandidát do NR SR za DS Juraj Mesík, sa zmýlili o 9,5 miliardy Sk. Projekt si však vyžiada v ďalších štyroch rokoch nie 50 miliárd Sk, ako tvrdila vláda pred necelými 18 mesiacmi, ale podľa nových výpočtov 60 miliárd Sk. Z toho vyplynula požiadavka na zvýšenie štátneho rozpočtu. V budúcom roku pôjde o 13,25 miliardy Sk, ktoré má nová vláda uplatniť pri zostavovaní návrhu ŠR na rok 2003.

SkryťVypnúť reklamu

Zvyšovanie výdavkov na extrémne predražené a neefektívne trasované diaľnice presadzuje vláda SR napriek opakovaným varovaniam Medzinárodného menového fondu (MMF), Európskej komisie (EK), Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBOR), Svetovej banky (SB) a Organizácie pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj (OECD). "Upozorňujú na neúnosný deficit verejných financií. Ak chce vláda vytvoriť podmienky pre integráciu SR do EÚ, musí ho znížiť," zdôraznil J. Mesík.

Pripomenul, že občianske iniciatívy zo stredného a východného Slovenska už tri roky presadzujú efektívne trasovanie diaľnic. Diaľnica na trase NitraZvolenKošice by západ a východ krajiny spojila omnoho lacnejšie, o veľa rokov skôr. Je možné ju postaviť za štyri roky a o 50 km kratšou trasou ako vládou preferovaná tunelová diaľnica Považím, ktorej vybudovanie by trvalo 15 rokov. Umožnila by podstatne rýchlejšie riešiť problém extrémnej nezamestnanosti na strednom a východnom Slovensku. Náklady na výstavbu diaľnice medzi Nitrou a Žiarom nad Hronom predstavujú 19 miliárd Sk. Náklady na súbežný úsek na severe medzi Ladcami a Ivachnovou sú päťnásobné 97,7 miliardy Sk.

SkryťVypnúť reklamu

Vláda Mikuláša Dzurindu, uviedol ďalej J. Mesík, sa dlhodobo vyhovárala, že SR musí stavať predraženú tunelovú diaľnicu kvôli dohodám s orgánmi EÚ. Zaradenie diaľnic do európskych dopravných sietí je pritom predovšetkým v rukách vlády SR. Tá však diaľnicu na najvýhodnejšej trase Nitra-Zvolen-Košice systematicky blokuje. Generálny riaditeľ Generálneho direktoriátu EK pre energiu a dopravu Francois Lamoureux potvrdil, že na jar rokovali so Slovenskom o adaptácii budúcej siete TEN-T v SR. Slovenské ministerstvo si však nepraje zahrnúť cestu E571 do ich budúcej siete TEN-T.

"Tak ako súčasná vláda vzťah k strednému a východnému Slovensku začínala, tak ho aj končí. Hoci jej nemožno uprieť viacero pozitív, pokračovaním v diaľničných plánoch predchádzajúcej vlády sa prihlásila k systematickému pestovaniu enormnej nezamestnanosti na východnom a južnom Slovensku, investičnej diskriminácii regiónu, jeho izolácie a plytvaniu desiatkami miliárd korún za cenu rýchlo rastúcich dlhov," povedal na záver J. Mesík.

SkryťVypnúť reklamu

* dc zll

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 180
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 541
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 862
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 154
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 024
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 756
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 951
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Miloš Roman.

Na gól čakali fanúšikovia 50 minút.


TASR
Futbalisti FK Humenné.

Domáci Považania inkasovali tri góly v úvodnom polčase.


TASR
Máté Lékai (vľavo) a Lukáš Urban v prvom štvrťfinále Európskeho pohára EHF FTC-Green Collect Budapešť - Tatran Prešov.

Hádzanárov Tatrana čaká domáca odveta vo štvrťfinále Európskeho pohára EHF.


Larry Lloyd.

Po skončení v Nottinghame pôsobil ako hrajúci tréner vo Wigane, ktorý dostal zo štvrtej do tretej ligy.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu