Dubček havaroval pred 20 rokmi. Zabila ho aj neskúsenosť

Od dopravnej nehody, po ktorej zomrel Alexander Dubček, uplynulo dvadsať rokov.

Alexander Dubček havaroval pred dvadsiatimi rokmi.(Zdroj: TASR)

Šofér havarovanej limuzíny patril k novej bratislavskej pobočke federálnej ochranky.

BRATISLAVA. Policajné BMW s bratislavskou značkou išlo rýchlo už od Bratislavy. Do Prahy sa 1. septembra 1992 už nedostalo. V ten deň pršalo a na Vysočine neďaleko Humpolca boli na diaľnici mláky vody.

Vodič Škody 105 neskôr vypovedal, že ho predbehlo auto, ktoré mohlo ísť až 170–kilometrov za hodinu. Na 88. kilometri diaľnice, pol kilometra po tom, ako predbehla škodovku, dostala tmavomodrá limuzína šmyk a preletela cez zvodidlá.

Auto letelo vzduchom a pristálo v tráve. Zrejme cez okno vypadol najznámejší slovenský politik 20. storočia Alexander Dubček.

Sedel na zadnom sedadle bez zapnutého bezpečnostného pásu. Keď prišla na miesto záchranka, bývalý predseda federálneho parlamentu bol ťažko zranený, ale pri vedomí.

V pražskej nemocnici Na Homolce zistili, že má okrem ďalších vážnych zranení poranenú chrbticu. Jeden z hlavných kandidátov na prvého porevolučného slovenského prezidenta zomrel 8. novembra.

1_res.jpg

FOTO - ARCHÍV TASR

Iba nehoda

Hoci sa aj 20 rokov po udalosti špekuluje, či nešlo o atentát, české a neskôr aj slovenské policajné vyšetrovanie ukázali, že to bola len dopravná nehoda.

Šofér limuzíny Ján Rezník vyviazol s ľahkým zranením. Súd mu uložil rok nepodmienečne. Pred úradmi odmietol vypovedať a nikdy s médiami nehovoril.

Posledné vyšetrovanie prípadu z roku 1999 a 2000 ukázalo, že auto išlo na úseku s povolenou osemdesiatkou rýchlosťou 114 až 131 kilometrov za hodinu.

info
Profil
Dubček
  • narodil sa 27. 11. 1921,
  • v rokoch 1925 – 38 žil s rodičmi v Sovietskom zväze,
  • vyštudoval Vysokú politickú školu v Moskve,
  • v roku 1968 sa stal prvým tajomníkom ÚV KSČ, odvolali ho v roku 1969,
  • po revolúcii bol predsedom Federálneho zhromaždenia.

Rezník vraj patril k novej jednotke. „Padlo rozhodnutie z Prahy, že sa na Slovensku vytvorí expozitúra ochrany prezidenta Václava Havla,“ hovorí Juraj Zábojník, Rezníkov vtedajší kolega a šéf ochranky za vlády Vladimíra Mečiara.

Popri slovenskej ochranke riadenej Bratislavou podľa neho narýchlo vybrali asi 90 ľudí - medzi nimi aj Rezníka - aby vozili federálnych funkcionárov.

„Bol predtým niekde v radoch ministerstva vnútra a neviem, či nejazdil na volge,“ spomína si na Rezníka.

„Bol to silný motor na ľahkú karosériu,“ opisuje Zábojník BMW 535, ktoré havarovalo. Rezník podľa neho nemal v takom výkonnom aute čo robiť. „On už predtým jazdil u federálneho vicepremiéra Rudolfa Filkusa a ten ho žiadal vymeniť. Aj ho vymenili a dali Dubčekovi.“

Porovnateľný problém nastal podľa Zábojníka už len v roku 2000, keď policajné BMW s ministrom spravodlivosti Jánom Čarnogurským havarovalo na Donovaloch.

Pri nehode zomreli dvaja ľudia a siedmi sa zranili. Auto šoféroval policajt, ktorý nemal takmer žiadne skúsenosti s vedením pancierovaného auta, ktoré váži štyri tony.

2_res.jpg

FOTO - ARCHÍV TASR

O Dubčeka bola bitka

Aj Rezníkov ďalší bývalý kolega Jozef Žaťko hovorí, že ako šofér nemal dosť skúseností s výkonným BMW.

Vraví, že Rezník bol jeden z možno ôsmich policajtov, ktorí prešli zo slovenskej do federálnej ochranky. „V tom čase nemal nikto dosť skúseností s vedením takýchto áut.“

Mnohí policajní vodiči práve v tom čase prechádzali z lád a Tatier 613 na oveľa výkonnejšie bavoráky a mercedesy. Žaťko si je istý, že išlo o nehodu a odmieta konšpirácie.

Bývalý ochrankár, ktorý pred časom upozornil na machinácie s benzínom na polícii, hovorí, že byť šoférom alebo ochrankárom Dubčeka bola dobrá práca.

Bol totiž príjemný človek a k ochrankárom bol vždy slušný. Navyše, bol medzi ľuďmi obľúbený, takže nemali veľa práce s jeho ochranou.

ico

Bezpečnostné pásy politici nepoužívajú

BRATISLAVA. Keby Alexander Dubček použil pred dvadsiatimi rokmi bezpečnostné pásy, jeho zranenia možno nemuseli byť smrteľné.

„Ani jeden z ústavných činiteľov sa nepripútaval,“ hovorí vtedajší osobný strážca Vladimíra Mečiara a neskorší šéf celej ochranky Juraj Zábojník.

Vraví, že rovnako to bude aj teraz. „95 percent chránených osôb, ktoré som viezol, alebo sprevádzal, nepoužívalo bezpečnostné pásy,“ potvrdzuje bývalý ochrankár Jozef Žaťko. Vodiči podľa neho chránené osoby na túto povinnosť radšej neupozorňujú. Keby si tým ministra pohnevali, môže ich dať vymeniť.

„Používanie bezpečnostných pásov je upravené v zákone o cestnej premávke,“ odpísalo ministerstvo vnútra na otázku SME, či chránené osoby používajú pásy a či môže vodič nepripútaného ministra odmietnuť voziť. Zo zákona vyplýva, že z povinnosti používať pásy nemajú žiadnu výnimku.

„Keď som mimo Bratislavy, tak sa pripútam. V Bratislave, napríklad keď idem z ministerstva na Úrad vlády, naozaj asi minimálne. Vpredu sa ale pripášem vždy,“ povedal súčasný minister vnútra Robert Kaliňák zo Smeru.

„Nie. Vzadu som sa nepripútaval. Hovorím to úplne úprimne,“ vraví exminister obrany Ľubomír Galko z SaS. Nikdy vraj nerozmýšľal nad tým, či má zo zákona na pásy nejakú výnimku. Vodič mu podľa neho nikdy ani len nenaznačil, že ich musí zo zákona používať aj on.

Autá, ktoré vozia prominentov, majú obvykle najvyššiu možnú bezpečnostnú výbavu a na technické kontroly ich posielajú častejšie, ako odporúča výrobca.

Miroslav Kern

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 16 757
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 823
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 291
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 056
  5. Kam do tepla v januári? 1 759
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 406
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 393
  8. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 109
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 059
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 900

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

DOMOV

Dobré ráno: Kto zarába na slovenských lesoch

Ako u nás funguje biznis s drevom.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

DOMOV

Manžela jej zatkli komunisti, pracovala pod cudzími menami

Marte Ličkovej udelil prezident Andrej Kiska Rad Ľudovíta Štúra II. triedy.

Neprehliadnite tiež

Ochrana prírody v Raji sa po schválení zonácie zmenila

Národný park sa o niekoľko desiatok hektárov zmenšil.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kto zarába na slovenských lesoch

Ako u nás funguje biznis s drevom.

Kde je mafián Nigut? Zatykač má vyše štyri roky

Špekuluje sa, že už je po smrti. Okoličány spomína na posledné stretnutie.

Konkurz na šéfarchitekta Raši zrušil. Jeden uchádzač bol málo

Jediná nevylúčená záujemkyňa vraví, že chápe, čo to pre ňu znamená.