SME

Dubček havaroval pred 20 rokmi. Zabila ho aj neskúsenosť

Od dopravnej nehody, po ktorej zomrel Alexander Dubček, uplynulo dvadsať rokov.

Alexander Dubček havaroval pred dvadsiatimi rokmi.Alexander Dubček havaroval pred dvadsiatimi rokmi. (Zdroj: TASR)

Šofér havarovanej limuzíny patril k novej bratislavskej pobočke federálnej ochranky.

BRATISLAVA. Policajné BMW s bratislavskou značkou išlo rýchlo už od Bratislavy. Do Prahy sa 1. septembra 1992 už nedostalo. V ten deň pršalo a na Vysočine neďaleko Humpolca boli na diaľnici mláky vody.

Vodič Škody 105 neskôr vypovedal, že ho predbehlo auto, ktoré mohlo ísť až 170–kilometrov za hodinu. Na 88. kilometri diaľnice, pol kilometra po tom, ako predbehla škodovku, dostala tmavomodrá limuzína šmyk a preletela cez zvodidlá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Auto letelo vzduchom a pristálo v tráve. Zrejme cez okno vypadol najznámejší slovenský politik 20. storočia Alexander Dubček.

Sedel na zadnom sedadle bez zapnutého bezpečnostného pásu. Keď prišla na miesto záchranka, bývalý predseda federálneho parlamentu bol ťažko zranený, ale pri vedomí.

V pražskej nemocnici Na Homolce zistili, že má okrem ďalších vážnych zranení poranenú chrbticu. Jeden z hlavných kandidátov na prvého porevolučného slovenského prezidenta zomrel 8. novembra.

FOTO - ARCHÍV TASR

Iba nehoda

Hoci sa aj 20 rokov po udalosti špekuluje, či nešlo o atentát, české a neskôr aj slovenské policajné vyšetrovanie ukázali, že to bola len dopravná nehoda.

Šofér limuzíny Ján Rezník vyviazol s ľahkým zranením. Súd mu uložil rok nepodmienečne. Pred úradmi odmietol vypovedať a nikdy s médiami nehovoril.

SkryťVypnúť reklamu

Posledné vyšetrovanie prípadu z roku 1999 a 2000 ukázalo, že auto išlo na úseku s povolenou osemdesiatkou rýchlosťou 114 až 131 kilometrov za hodinu.

Profil

Dubček

narodil sa 27. 11. 1921, v rokoch 1925 – 38 žil s rodičmi v Sovietskom zväze, vyštudoval Vysokú politickú školu v Moskve , v roku 1968 sa stal prvým tajomníkom ÚV KSČ , odvolali ho v roku 1969, po revolúcii bol predsedom Federálneho zhromaždenia .

Rezník vraj patril k novej jednotke. „Padlo rozhodnutie z Prahy, že sa na Slovensku vytvorí expozitúra ochrany prezidenta Václava Havla,“ hovorí Juraj Zábojník, Rezníkov vtedajší kolega a šéf ochranky za vlády Vladimíra Mečiara.

Popri slovenskej ochranke riadenej Bratislavou podľa neho narýchlo vybrali asi 90 ľudí - medzi nimi aj Rezníka - aby vozili federálnych funkcionárov.

SkryťVypnúť reklamu

„Bol predtým niekde v radoch ministerstva vnútra a neviem, či nejazdil na volge,“ spomína si na Rezníka.

„Bol to silný motor na ľahkú karosériu,“ opisuje Zábojník BMW 535, ktoré havarovalo. Rezník podľa neho nemal v takom výkonnom aute čo robiť. „On už predtým jazdil u federálneho vicepremiéra Rudolfa Filkusa a ten ho žiadal vymeniť. Aj ho vymenili a dali Dubčekovi.“

Porovnateľný problém nastal podľa Zábojníka už len v roku 2000, keď policajné BMW s ministrom spravodlivosti Jánom Čarnogurským havarovalo na Donovaloch.

Pri nehode zomreli dvaja ľudia a siedmi sa zranili. Auto šoféroval policajt, ktorý nemal takmer žiadne skúsenosti s vedením pancierovaného auta, ktoré váži štyri tony.

FOTO - ARCHÍV TASR

O Dubčeka bola bitka

Aj Rezníkov ďalší bývalý kolega Jozef Žaťko hovorí, že ako šofér nemal dosť skúseností s výkonným BMW.

SkryťVypnúť reklamu

Vraví, že Rezník bol jeden z možno ôsmich policajtov, ktorí prešli zo slovenskej do federálnej ochranky. „V tom čase nemal nikto dosť skúseností s vedením takýchto áut.“

Mnohí policajní vodiči práve v tom čase prechádzali z lád a Tatier 613 na oveľa výkonnejšie bavoráky a mercedesy. Žaťko si je istý, že išlo o nehodu a odmieta konšpirácie.

Bývalý ochrankár, ktorý pred časom upozornil na machinácie s benzínom na polícii, hovorí, že byť šoférom alebo ochrankárom Dubčeka bola dobrá práca.

Bol totiž príjemný človek a k ochrankárom bol vždy slušný. Navyše, bol medzi ľuďmi obľúbený, takže nemali veľa práce s jeho ochranou.

Bezpečnostné pásy politici nepoužívajú

BRATISLAVA. Keby Alexander Dubček použil pred dvadsiatimi rokmi bezpečnostné pásy, jeho zranenia možno nemuseli byť smrteľné.

SkryťVypnúť reklamu

„Ani jeden z ústavných činiteľov sa nepripútaval,“ hovorí vtedajší osobný strážca Vladimíra Mečiara a neskorší šéf celej ochranky Juraj Zábojník.

Vraví, že rovnako to bude aj teraz. „95 percent chránených osôb, ktoré som viezol, alebo sprevádzal, nepoužívalo bezpečnostné pásy,“ potvrdzuje bývalý ochrankár Jozef Žaťko. Vodiči podľa neho chránené osoby na túto povinnosť radšej neupozorňujú. Keby si tým ministra pohnevali, môže ich dať vymeniť.

„Používanie bezpečnostných pásov je upravené v zákone o cestnej premávke,“ odpísalo ministerstvo vnútra na otázku SME, či chránené osoby používajú pásy a či môže vodič nepripútaného ministra odmietnuť voziť. Zo zákona vyplýva, že z povinnosti používať pásy nemajú žiadnu výnimku.

„Keď som mimo Bratislavy, tak sa pripútam. V Bratislave, napríklad keď idem z ministerstva na Úrad vlády, naozaj asi minimálne. Vpredu sa ale pripášem vždy,“ povedal súčasný minister vnútra Robert Kaliňák zo Smeru.

SkryťVypnúť reklamu

„Nie. Vzadu som sa nepripútaval. Hovorím to úplne úprimne,“ vraví exminister obrany Ľubomír Galko z SaS. Nikdy vraj nerozmýšľal nad tým, či má zo zákona na pásy nejakú výnimku. Vodič mu podľa neho nikdy ani len nenaznačil, že ich musí zo zákona používať aj on.

Autá, ktoré vozia prominentov, majú obvykle najvyššiu možnú bezpečnostnú výbavu a na technické kontroly ich posielajú častejšie, ako odporúča výrobca.

Miroslav Kern

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 309
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 339
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 908
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 868
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 390
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu