SME

Mestá sa vo zverejňovaní zmlúv zlepšili

Najhoršie sa v prieskume umiestnili Zlaté Moravce.

Riaditeľ Transparency International Slovensko Gabriel Šípoš.Riaditeľ Transparency International Slovensko Gabriel Šípoš. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Mestá a obce sa pri zverejňovaní zmlúv v rámci verejného obstarávania zlepšili. V tohtoročnom hodnotení sa na čelo samospráv dostali Smižany, ktoré získali 99 z možných 100 bodov.

Vyplýva to z prieskumu o zverejňovaní zmlúv na internete, ktorý uskutočnila Transparency International Slovensko (TIS).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najhoršie sú na tom Zlaté Moravce, ktoré získali 17 bodov. Tie si zároveň najvýraznejšie pohoršili oproti minuloročnému hodnoteniu. Stratili až 56 bodov najmä pre nemožnosť čítať a kopírovať informácie zo zmlúv. Zhoršenie o 35 bodov zaznamenala aj Moldava nad Bodvou.

SkryťVypnúť reklamu

Pri vyšších územných celkoch sa najviac darilo Bratislavskému VÚC so skóre až 99 bodov. Najhoršie dopadol VÚC Žilina s 13 bodmi.

Podľa TIS si po roku a pol od zavedenia povinnosti zverejňovať zmluvy väčšina miest plní túto povinnosť uspokojivo.

Sto najväčších samospráv na Slovensku si oproti poslednému prieskumu zlepšilo skóre v priemere o 10 bodov, čím ich priemerné skóre dosiahlo 70 zo 100 možných bodov. Polovica zo 100 samospráv sa dostala nad hranicu 75 bodov. Vo februári 2011 pritom mestá v priemere získali za zverejňovanie zmlúv len 48 bodov.

Zlepšil sa najmä spôsob zverejňovania základných prehľadov zmlúv, ich vyhľadávanie a ďalšie zdieľanie. Problémy však pretrvávajú pri zverejňovaní príloh. Tie sú dôležitými súčasťami zmlúv, bez ktorých je často nemožné zistiť rozsah predmetu a teda aj primeranosť ceny.

SkryťVypnúť reklamu

Najlepšie zverejňujú zmluvy mestá, ktorých starostovia sú podporovaní stranou SaS (priemerný počet bodov 80,9). Nasledujú starostovia podporovaní SDKÚ (76,9) a Most-Híd (74,8).

Najhoršie sa darilo samosprávam, ktoré vedú kandidáti podporovaní SNS (53,1) a ĽS-HZDS (57).

Prieskum, ktorý TIS uskutočnila v auguste tohto roka, hodnotil zverejňovanie zmlúv v piatich kategóriách - úplnosť, možnosť vyhľadávania a kopírovania z dokumentov, existencia relevantných popisných údajov, zložitosť nájdenia zmlúv na stránkach a užívateľský komfort.

Informovala o tom projektová koordinátorka a office manažérka TIS Ľuba Riapošová.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 311
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 340
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 911
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 388
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu