BRATISLAVA. Vicepremiér namiesto vicepremiéra pre ľudské práva a menšiny. Poslanci Smeru v utorok takto premenovali funkciu vo vláde, aby do nej mohol nastúpiť nový člen. Vicepremiérom bez prívlastku bude Ľubomír Vážny. Presné kompetencie zatiaľ stále nepozná ani on sám.
„Približne 10. októbra,“ odvetil Vážny na otázku, kedy sa stane vicepremiérom. „V hrubých rysoch sú naznačené, ale ešte to musíme dotiahnuť s premiérom,“ povedal zasa o svojich právomociach.
Hovorí, že bude mať na starosti projekt širokorozchodnej železnice. Nebude mať však pod sebou strategické zákazky, ktoré majú byť v novom zákone o verejnom obstarávaní.
Náplň určí vláda
Vážny hovorí, že ho právomocami vybaví vláda. Na prvom zasadnutí mu určí základné kompetencie a bude ho poverovať aj konkrétnymi úlohami. Nie je podľa neho úplne jasné ani to, či bude podpredsedom vlády pre hospodárstvo a ekonomiku, ako sa doteraz hovorilo.
„O termíne vymenovania, ako aj o presnom obsahu jeho kompetencií budeme informovať hneď potom, ako to bude aktuálne,“ odpísala hovorkyňa premiéra Beatrice Hudáková.
V Smere sa hovorí aj o tom, že by jednou z hlavných náplní Vážneho práce mala byť koncepcia rozvoja Slovenska do roku 2030, podľa ktorej by sa mali riadiť veľké investičné projekty.
„Rešpektujem návrh vlády,“ odvetil na otázku, aké bude mať Vážny právomoci, predseda ústavnoprávneho výboru Róbert Madej.
„Pokiaľ som bol informovaný, tak táto pozícia má rozhodovať o veľkých investičných projektoch,“ odpovedal váhavo šéf finančného výboru Daniel Duchoň. Presnejšie kompetencie nevedel. „Ešte som s ním konkrétne o tom nerozprával.“ Na otázku, či treba takúto funkciu, povedal, že áno.
„Pokiaľ viem, táto pozícia je určená pre strategické úlohy na poli dopravy. Myslím, že je tam širokorozchodná železnica a ďalšie veľké projekty z hľadiska dopravy,“ vravel poslanec Ján Podmanický.
Tajomníkov neubrali
Pri presune kompetencií vicepremiéra pre menšiny na Úrad vlády a ministerstvá zahraničia neprešiel návrh poslanca SDKÚ Miroslava Beblavého na obmedzenie počtu štátnych tajomníkov. Súčasná vláda má takmer na každom ministerstve dvoch.
Vážneho na ceste za funkciou nezastaví ani to, že ako minister dopravy v prvej Ficovej vláde zodpovedal za mýtny tender, z ktorého vylúčili najlacnejšie ponuky, aj za údajné falšovanie analýzy PPP projektov na stavbu diaľnic.

Beata
Balogová
