Hneď, ako sa objavili prvé billboardy Smeru, ktorýsi novinár zjavne ironicky nazval reklamného manažéra Fedora Flašíka mediálnym mágom. Odvtedy tento nezmysel opakujú dokonca aj seriózni politickí komentátori. Urážajú tým ľudí, ktorí sa profesionálne zaoberajú marketingom, reklamou či médiami.
Ak sa pozrieme na Flašíkovo „majstrovstvo“ bližšie, vidíme, na čom je založená jeho „kampaň“. Používa prvky porovnávacej reklamy, vulgarizmy, lož, aroganciu, nezmyselné navzájom si protirečiace slogany a zosmiešnenie protivníka.
Z tohto dôvodu reklamnú kampaň Smeru zaregistroval na Slovensku takmer každý. To je však známa vec – ľudia sa chcú baviť a bulvárny model: neohrozený šerif v popredí, kráska s tajomnou minulosťou po boku a zloduch spriadajúci intrigy v pozadí osvedčene zabáva.
Zadaním reklamy však asi nebol námet na western, ale prezentácia politickej strany a jej predstaviteľov v dôveryhodnom svetle. Uvedené prvky v reklame by na takýto účel neodporučila klientovi žiadna seriózna reklamná agentúra. A naopak, žiadna spoločnosť, ktorej cieľom je dlhodobé pôsobenie na trhu a dôveryhodný imidž by takúto „kreatívu“ nebrala vážne. Výnimočná na tejto kampani je len jej mohutnosť, dávka agresivity, arogancie a výška preinvestovaných peňazí.
Flašíkovo majstrovstvo je skôr v tom, že dokázal celý tento zbytočný cirkus Ficovi predať. Vsugeroval mu svoje videnie sveta, ponúkol svoje kontakty a ich peniaze. Celá kampaň je manieristická reklama pre reklamu. Zviditeľňuje skôr svojho tvorcu, ako produkt či klienta.
V reklamnej profesii je to neodpustiteľný amaterizmus. Ďalšou chybou je, že agentúra nahovorila klienta na mnohonásobne vyšší rozpočet a dlhšiu kampaň, ako je efektívne. Za takýmto postupom sú vždy jasné úmysly. Teraz si agentúra nechcela zvýšiť províziu, skôr finančne si zaviazať budúceho vrcholného politika.
S istotou sa dá tvrdiť, že Flašík by takúto riskantnú kampaň nepredal žiadnej inej strane. Namiesto mága ide skôr o manipulátora, ktorý sa šikovne snaží zostať v mocenskej hre (rozumej pri koryte) aj v ďalšom volebnom období. Flašík si našiel Fica, a nie naopak. A Fico, ak si chce zlepšiť imidž, musí investovať ďalšie peniaze. Teraz už na serióznejšiu kampaň.
Skutočná kampaň Smeru je o mítingoch a osobných stretnutiach s voličmi. Fico už na jar ospravedlňoval svoju absenciu v práci, za ktorú ho všetci platíme, intenzívnou prácou v teréne medzi budúcimi voličmi. Aj dnes tvrdí, že absolvuje najviac mítingov a stretnutí zo všetkých politikov. Volebné preferencie Smeru sú veľmi vysoké a pomerne stabilné od začiatku. Aj to je dôkaz o neúčinnosti premrštenej mnohomesačnej kampane.
Ak Ficovi neprekáža, že on drie, kým Flašík sa zabáva, je to jeho vec. Čo však pod vplyvom rôznych lobistických skupín bude musieť urobiť, je aj naša vec.
Ale to je už záležitosť politických komentátorov a zdravého úsudku voličov. Prví by mali pomenúvať veci pravými menami a druhí by sa mali prestať zabávať a začať rozmýšľať. Aspoň 20. či 21. septembra.
Autor: TATIANA HRIVNÁKOVÁ(Autorka pracuje v reklame)

Beata
Balogová
