BRATISLAVA – Volebný program strany zaujíma 46 percent opýtaných. Ukázal to prieskum, ktorý pre denník SME urobila agentúra Dicio. V tejto predvolebnej kampani však majú politické strany spoločné práve to, že ich programy sú stručné a príliš všeobecné. Politici, naopak, tvrdia, že programy sú konkrétne a voliči o ne prejavujú záujem. Stručnosť obhajujú tým, že ide o európsky trend. V tom im dávajú za pravdu odborníci, ktorí tvrdia, že voliči by príliš hrubé brožúry nečítali.
„Ľudia si skôr zamieňajú celý text programu s posolstvom konkrétneho politika,“ upozorňuje analytik Miroslav Švec. Keďže je priveľa strán a ich programy sa navzájom podobajú, odlišujú sa len tvárami lídrov a ľudia vnímajú skôr ich slogany. „U Fica je to poriadok, u Ruska reforma zdravotníctva, u Dzurindu kontinuita,“ povedal Švec.
Politológ Grigorij Mesežnikov pripustil, že strany sa uchyľujú k zahmlievaniu, lebo majú zlú skúsenosť s napĺňaním volebných sľubov. Napriek tomu sú podľa neho niektoré časti programov veľmi konkrétne, jasné ciele má KDH pri reforme justičného systému, ANO v zdravotníctve, SDKÚ v politickom systéme či domácej bezpečnosti a SMK v oblasti národnostnej politiky.
Mesežnikov predpokladá, že voliči nečítajú celé programy, ale vnímajú priority strán. Ocenil prácu tlačených médií, ktoré verejnosti približujú programové východiská politických subjektov. „Túto volebnú kampaň z pohľadu voličov považujem za priaznivejšiu. Pred štyrmi rokmi nebol taký veľký záujem o programy a ani médiá o nich toľko neinformovali,“ povedal.
Súčasná kampaň nemá ústrednú tému, lebo strany pracujú podľa Mesežnikova s vlastnými prioritami.

Beata
Balogová
