Inteligentná doprava má stáť do 150 miliónov

Slovensko s budovaním inteligentných dopravných systémov mešká. Chce na ne milióny z eurofondov.

Inteligentný systém vysvetľovali ako riadiacie centrum s množstvom obrazoviek.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Slovensko s budovaním inteligentných dopravných systémov mešká. Chce na ne milióny z eurofondov

BRATISLAVA. Preťaženie cestnej siete klesne o dve a pol percenta, škody pri dopravných nehodách o sedem percent, časové úspory dosiahnu až desať percent a zhruba o toľko na Slovensku stúpne aj produktivita práce.

Aj takýmito ambicióznymi odhadmi obhajuje ministerstvo dopravy 150-miliónovú investíciu do Národného systému dopravných informácií.

Zákon, ktorý má vybudovanie a zladenie inteligentných dopravných systémov umožniť, schválil tento týždeň parlament.

Hlavou projektu má byť Národné centrum dopravných informácií, ktoré bude zhŕňať všetky údaje od policajtov, hasičov, záchranárov, dopravcov, meteorológov a aj priamo zo snímačov a kamier umiestnených na cestách. Informácie bude ďalej poskytovať verejnosti cez premenné tabule, internet, mobilné aplikácie či rádiá.

Cena projektu v čase krízy mnohých dráždi. Dopravný expert Jozef Drahovský projekt podporuje, no myslí si, že funkčný systém by sa dal vybudovať už za desatinu.

Za „veľmi predražený“a „riadený výpočtami dodávateľov“ ho označil aj bývalý minister dopravy Ján Figeľ z KDH.

Len odhad

info
O čo ide
Inteligentné dopravné systémy
  • Národný systém dopravných informácií má byť sieť moderných technológií, ktoré pomôžu zvýšiť bezpečnosť a efektivitu v doprave;
  • Národné dopravné informačné centrum bude dopravné údaje zhŕňať a zverejňovať
  • predpokladané náklady na projekt sú 150 miliónov eur, 80 percent z eurofondov.

Ministerstvo dopravy vedené Jánom Počiatkom (Smer) oponuje, že ide len o hrubý odhad maximálnej výšky nákladov, ktorý vychádza práve z prepočtov bývalého vedenia.

„Reálnu sumu, ktorú bude vybudovanie systému stáť, určí až súťaž. Predpokladáme, že bude výrazne nižšia ako 150 miliónov,“ povedal hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Na vybudovanie moderných systémov tlačí Európska únia a ministerstvo chce preto peniaze získať najmä z eurofondov. Štát by mal do projektu vložiť asi 30 miliónov eur.

Európsky parlament prijal smernicu o postupnom zavádzaní inteligentných dopravných systémov, ktoré by pomohli zlepšiť podmienky v doprave, ešte v roku 2010.

Slovensko ju s omeškaním začína napĺňať až teraz.

Ingrid Ludviková zo zastúpenia Európskej komisie však upozorňuje, že „smernica nevyžaduje od členských štátov, aby vytvárali akékoľvek nové národné inštitúcie“.

Nekonečný proces

Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák považuje vybudovanie Národného centra dopravných informácií za správny krok.

Doterajšie inteligentné systémy, ako sú elektronické mýto či kamery a merače na posúdenie objektívnej zodpovednosti, totiž podľa neho nefungujú koordinovane.

„Stále sa budú pripájať ďalšie veci, ako plánované systémy na riadenie dopravy vo veľkých mestách, prepojenie na parkovacie systémy či rezervačné systémy pre kamióny,“ hovorí.

„Systém nebude nikdy uzavretý, a preto sa ani nedá povedať, aké budú jeho konečné náklady,“ domnieva sa.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 183
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 074
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 960
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 849
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 771
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 027
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 253
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 657
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 761
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 423

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

DOMOV

Lipšicovi zamietli dohodu o vine a treste

Generálna prokuratúra zamietla obvinenému dohodu o vine a treste.

EKONOMIKA

Evku vybral Lajčák priamo, pred mesiacmi hovoril niečo iné

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Politický geograf Madleňák: Neviem, či v Lučenci poznajú Luntera či Mičeva

Extrémista Marian Kotleba ťaží v banskobystrickej župe aj zo slabej informovanosti tamojších voličov, hovorí pre SME politický geograf TIBOR MADLEŇÁK.

Sudcovia si vyberajú, ako má vyzerať spravodlivosť

O osem voľných miest v Súdnej rade sa uchádza sedemnásť ľudí. Rozhoduje asi 1360 sudcov z celého Slovenska.

Lipšicovi zamietli dohodu o vine a treste

Generálna prokuratúra zamietla obvinenému dohodu o vine a treste.

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.