MEMO98: Morálny kódex porušili Markíza, Rádio Okey, Nový deň a Pravda

Bratislava 6. septembra (TASR) - Najviac prvkov odporujúcich morálnemu kódexu, ktorý podpísalo v súvislosti s blížiacimi sa parlamentnými voľbami osem ...

Bratislava 6. septembra (TASR) - Najviac prvkov odporujúcich morálnemu kódexu, ktorý podpísalo v súvislosti s blížiacimi sa parlamentnými voľbami osem médií, sa v ostatnom období vyskytlo v spravodajstve Televízie Markíza a v denníku Nový deň. Príspevky, ktoré sú v nesúlade s kódexom, zverejnili od začiatku predvolebnej kampane 21. augusta do štvrtku 5. septembra aj Rádio Okey a denník Pravda. Vyplýva to z tretej hodnotiacej správy, ktorú dnes zverejnilo MEMO 98.

Televízia Markíza podľa agentúry "pokračuje v trende jednostranného prezentovania niektorých informácií" alebo vynecháva relevantné názory, čo je "na úkor celkovej kvality a úrovne spravodajstva". Podľa hodnotenia agentúry sa televízia dostala do rozporu s jednotlivými ustanoveniami kódexu štyrikrát. Markíza síce odvysielala pred hlavnou spravodajskou reláciou po takmer šiestich týždňoch od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) o udelení sankcie za preferovanie strany ANO oznam o porušení zákona. Krátko pred koncom Televíznych novín však počas troch posledných augustových dní opätovne prezentovala iba výsledky kvantitatívnej analýzy RVR, podľa ktorých mali strany ANO a Smer porovnateľný priestor spravodajského času. Hlavný rozdiel bol však podľa verdiktu RVR v kvalitatívnej prezentácii, keďže Smer bol prezentovaný najmä neutrálne a negatívne, zatiaľ čo ANO neutrálne a pozitívne.

V ďalšom prípade MEMO 98 spomínanej súkromnej televízii znovu vyčíta, že poskytuje neprimeraný priestor strane ANO. Malo sa tak stať 30. augusta, keď televízia poskytla priestor pre reakciu na pomoc troch najvyšších ústavných činiteľov východoslovenskému regiónu iba šéfovi Košického samosprávneho kraja a lídrovi ANO. Ďalšie dva sporné príspevky sa týkali opäť sporu TV Markíza verzus RVR. V správe sa tiež konštatuje, že vzájomná previazanosť TV Markíza a ANO "sa dostala opäť do popredia" po tom, ako predseda ANO Rusko usporiadal tlačovú konferenciu, ktorej nosnou témou sa stal spomínaný spor. Svoje vystúpenie pritom Rusko podľa MEMO 98 využil na to, aby obhajoval postup TV Markíza.

Pozitívne MEMO 98 naopak hodnotí volebný formát pravidelnej diskusnej relácie SITO, v ktorej sa podľa autorov hodnotiacej správy "autori pri striktnom dodržaní rozdelenia časového priestoru snažia sprostredkovať divákom čo najširšie spektrum informácií o kandidujúcich stranách a volebných programoch".

Opozičnému denníku Nový deň autori hodnotiacej správy vyčítajú fakt, že v štyroch vydaniach poskytol v ankete k aktuálnym politickým otázkam priestor na vyjadrenie vždy dvom zástupcom HZDS, zatiaľ čo iným kandidujúcim stranám poskytli priestor len pre reakciu jedného zástupcu. Proti ustanoveniam kódexu je aj neštandardný spôsob výrazových prostriedkov s výrazným zastúpením sugestívnych slov. Jazyk periodika je na jednej strane dehonestujúci, na druhej strane kriminalizuje predstaviteľov vlády alebo koaličné strany, konštatuje sa v správe. Navyše v príspevkoch o privatizácii sa objavujú podozrenia a indície o korupcii vládnych činiteľov bez uvádzania konkrétnych dôkazov, či vyjadrení obvinených predstaviteľov.

Kvôli konfliktu RVR a TV Markíza sa do tretej hodnotiacej správy dostal aj príspevok Rádia Okey z 26. augusta. Za nevyvážený považuje MEMO 98 príspevok, v ktorom rádio informovalo o pokute, ktorú udelila RVR televízii Markíza a o vyhlásení lídra Smeru Roberta Fica, podľa ktorého by malo prísť médium v takomto prípade o licenciu. Agentúra má výhrady voči tomu, že redaktorka na pomerne veľkom priestore sprostredkovala reakciu podpredsedu ANO Ľubomíra Lintnera, ktorý obvinil Smer z nepriehľadnosti financovania jeho kampane, zatiaľ čo Fico už možnosť reagovať nedostal.

V jednom prípade postupoval v protiklade k morálnemu kódexu aj denník Pravda, ktorý 21. augusta priniesol informáciu o obvinení lídra SDĽ Pavla Koncoš voči predsedovi Štatistického úradu SR Petrovi Machovi, že ovplyvňuje výsledky prieskumov verejnej mienky. Mach však priestor na vyjadrenie nedostal.

TASR informáciu poskytol Rasťo Kužel z MEMO 98.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 887
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 119
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 228
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 6 111
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 400
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 965
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 337
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 4 063
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 527
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 417

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

O zaistení pozemkov U. S. Steelu vedeli skôr, než súd rozhodol

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

TECH

Postavili umelú maternicu, ktorá vynosila jahňa

Zariadenie môže o niekoľko rokov zachrániť predčasne narodené deti.

DOMOV

Fico prijal bieloruského premiéra, ani v minulosti nemal problém

Bielorusko neakceptujem, hovorí poslanec Peter Osuský.

Neprehliadnite tiež

Majú noviny, možno budúcu stranu i lukratívny areál. Volajú sa Eset

Nadácia Zastavme korupciu, za ktorou stojí zakladateľ Esetu, odhalila predražené nákupy nemocnice, ktorej bývalý areál teraz firma získala.

Fica to ťahá k diktátorským režimom, teraz utužuje vzťahy s Bieloruskom

Bielorusko neakceptujem, videl som tam kolosálny volebný podvod, hovorí poslanec Peter Osuský. Verejne protestoval aj proti čínskemu prezidentovi.

Ministri obrany Únie rokovali o migrácii i rozvoji obranných štruktúr

Migrácia je pre Úniu stále aktuálnym problémom.

Hygienici majú podozrenie na výskyt osýpok v okrese Levice

V niektorých krajoch klesla proti ochoreniu kolektívna imunita.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop