MEMO98: Morálny kódex porušili Markíza, Rádio Okey, Nový deň a Pravda

Bratislava 6. septembra (TASR) - Najviac prvkov odporujúcich morálnemu kódexu, ktorý podpísalo v súvislosti s blížiacimi sa parlamentnými voľbami osem ...

Bratislava 6. septembra (TASR) - Najviac prvkov odporujúcich morálnemu kódexu, ktorý podpísalo v súvislosti s blížiacimi sa parlamentnými voľbami osem médií, sa v ostatnom období vyskytlo v spravodajstve Televízie Markíza a v denníku Nový deň. Príspevky, ktoré sú v nesúlade s kódexom, zverejnili od začiatku predvolebnej kampane 21. augusta do štvrtku 5. septembra aj Rádio Okey a denník Pravda. Vyplýva to z tretej hodnotiacej správy, ktorú dnes zverejnilo MEMO 98.

Televízia Markíza podľa agentúry "pokračuje v trende jednostranného prezentovania niektorých informácií" alebo vynecháva relevantné názory, čo je "na úkor celkovej kvality a úrovne spravodajstva". Podľa hodnotenia agentúry sa televízia dostala do rozporu s jednotlivými ustanoveniami kódexu štyrikrát. Markíza síce odvysielala pred hlavnou spravodajskou reláciou po takmer šiestich týždňoch od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) o udelení sankcie za preferovanie strany ANO oznam o porušení zákona. Krátko pred koncom Televíznych novín však počas troch posledných augustových dní opätovne prezentovala iba výsledky kvantitatívnej analýzy RVR, podľa ktorých mali strany ANO a Smer porovnateľný priestor spravodajského času. Hlavný rozdiel bol však podľa verdiktu RVR v kvalitatívnej prezentácii, keďže Smer bol prezentovaný najmä neutrálne a negatívne, zatiaľ čo ANO neutrálne a pozitívne.

V ďalšom prípade MEMO 98 spomínanej súkromnej televízii znovu vyčíta, že poskytuje neprimeraný priestor strane ANO. Malo sa tak stať 30. augusta, keď televízia poskytla priestor pre reakciu na pomoc troch najvyšších ústavných činiteľov východoslovenskému regiónu iba šéfovi Košického samosprávneho kraja a lídrovi ANO. Ďalšie dva sporné príspevky sa týkali opäť sporu TV Markíza verzus RVR. V správe sa tiež konštatuje, že vzájomná previazanosť TV Markíza a ANO "sa dostala opäť do popredia" po tom, ako predseda ANO Rusko usporiadal tlačovú konferenciu, ktorej nosnou témou sa stal spomínaný spor. Svoje vystúpenie pritom Rusko podľa MEMO 98 využil na to, aby obhajoval postup TV Markíza.

Pozitívne MEMO 98 naopak hodnotí volebný formát pravidelnej diskusnej relácie SITO, v ktorej sa podľa autorov hodnotiacej správy "autori pri striktnom dodržaní rozdelenia časového priestoru snažia sprostredkovať divákom čo najširšie spektrum informácií o kandidujúcich stranách a volebných programoch".

Opozičnému denníku Nový deň autori hodnotiacej správy vyčítajú fakt, že v štyroch vydaniach poskytol v ankete k aktuálnym politickým otázkam priestor na vyjadrenie vždy dvom zástupcom HZDS, zatiaľ čo iným kandidujúcim stranám poskytli priestor len pre reakciu jedného zástupcu. Proti ustanoveniam kódexu je aj neštandardný spôsob výrazových prostriedkov s výrazným zastúpením sugestívnych slov. Jazyk periodika je na jednej strane dehonestujúci, na druhej strane kriminalizuje predstaviteľov vlády alebo koaličné strany, konštatuje sa v správe. Navyše v príspevkoch o privatizácii sa objavujú podozrenia a indície o korupcii vládnych činiteľov bez uvádzania konkrétnych dôkazov, či vyjadrení obvinených predstaviteľov.

Kvôli konfliktu RVR a TV Markíza sa do tretej hodnotiacej správy dostal aj príspevok Rádia Okey z 26. augusta. Za nevyvážený považuje MEMO 98 príspevok, v ktorom rádio informovalo o pokute, ktorú udelila RVR televízii Markíza a o vyhlásení lídra Smeru Roberta Fica, podľa ktorého by malo prísť médium v takomto prípade o licenciu. Agentúra má výhrady voči tomu, že redaktorka na pomerne veľkom priestore sprostredkovala reakciu podpredsedu ANO Ľubomíra Lintnera, ktorý obvinil Smer z nepriehľadnosti financovania jeho kampane, zatiaľ čo Fico už možnosť reagovať nedostal.

V jednom prípade postupoval v protiklade k morálnemu kódexu aj denník Pravda, ktorý 21. augusta priniesol informáciu o obvinení lídra SDĽ Pavla Koncoš voči predsedovi Štatistického úradu SR Petrovi Machovi, že ovplyvňuje výsledky prieskumov verejnej mienky. Mach však priestor na vyjadrenie nedostal.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Equadiff 2017 – svetová konferencia o diferenciálnych rovniciach
  2. Priemerné ceny bytov v júni boli vyššie ako pred rokom
  3. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  4. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  5. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  6. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  7. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  8. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  9. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  10. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 361
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 687
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 264
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 180
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 912
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 006
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 712
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 290
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 090
  10. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku 1 782

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia obvinila Kotlebu za šeky na 1488 eur

Banskobystrickému županovi hrozí za prejavovanie sympatií k extrémistickým hnutiam šesť mesiacov až tri roky.