Lučenec 8. septembra (TASR) - Výchova a vzdelávanie nadaných detí v podmienkach bežnej školy je cieľom projektu ministerstva školstva, ktorý už po tretí raz realizujú v základnej škole na Haličskej 7 v Lučenci.
Podľa jednej z realizátoriek projektu Agnesi Hundzovej, jeho nosnou myšlienkou je, aby bola nadaným deťom venovaná primeraná starostlivosť, ale zároveň aby neboli izolované od rovesníkov a vytvárali si priateľstvá i sociálne vzťahy v prirodzenej skupine. Garantmi projektu sú VUDPaP a Štátny pedagogický ústav v Bratislave.
Projekt integrácie nadaných detí do štandardných tried prebieha v Lučenci už po tretí raz. Pedagógovia majú na starosti 17 nadaných detí v prvom až treťom ročníku v ZŠ na Haličskej. Ďalšie tri identifikované nadané deti navštevujú inú ZŠ a v rámci výskumu tvoria systém kontrolnej skupiny.
Výučba nadaných detí prebieha pod dozorom podporného pedagóga. Ten v spolupráci s triednou učiteľkou monitoruje dosahovanú vzdelanostnú úroveň detí, na ktorú nadväzuje rozširujúci sa vzdelávací program. Zámerom programu je vyšpecifikovať nadanie jednotlivca a usmerniť jeho vývin v priebehu ďalšieho vzdelávania. Predbežné výsledky podľa Hundzovej poukazujú na harmonický vývin detských osobností, ako aj rozvoj primeraných sociálnych a emocionálnych vzťahov. Starostlivosť psychológov a spolupráca s rodičmi i učiteľmi vytvárajú kompaktný celok viacrozmerného prístupu k výchove a vzdelávaniu týchto detí. Projekt je finančne nenáročný a integrovaný spôsob vzdelávania zaručuje okrem pôsobenia prirodzeného prostredia aj kvalitný výber detí.