
Ľudovou tvorivosťou poznamenaný billboard Smeru blúdi po internete.
Nemáte peniaze na kampaň a podľa prieskumu ani žiadne šance? Berte to s humorom – dalo by sa povedať o internetovej kampani Občianskej konzervatívnej strany. „Miss World OKSana Fjodorovová by volila OKS,“ tvrdí e-mail zo straníckej dielne. A už nasleduje ďalší odkaz v elektronickej pošte: „Kto otvorí tento e-mail šťastia, zostane mu viac z platu, bude môcť spokojne žiť… stačí ho poslať najmenej siedmim priateľom.“ Podľa tejto správy „šťastie a OKS majú číslo sedem“.
Pavol Rusko vyrukoval s billboardom ženy v zatiahnutej šnurovačke so sloganom „Podnikanie ťažko dýcha“, na internete stačilo „dorobiť“ k obrázku už len diaľničnú tabuľku „E 55“. A ak má Ruskova Aliancia nového občana recept na všetky neduhy, karikaturisti môžu predsedu vykresliť so širokým úsmevom a textom: „Som pekne opálený? ANO!“ Ruskova ANO neváhala počas košickej kampane usporiadať aj súťaž „Miss mokré tričko“, ktorú vyhrala -násťročná dievčina z Brna.
Slovenská demokratická a kresťanská únia stavila na heslo, ktoré už pár rokov používa výrobca náradia pre domácich majstrov. „Modrá je dobrá,“ hlásajú plagáty premiérovej strany. Tá pochopiteľne začala „modrú“ kampaň v mestečku Modra, kde stranícki predstavitelia – nehľadiac na drahé obleky – pomaľovali obľúbenou farbou aj dom národného buditeľa Ľudovíta Štúra. Úsmevy okoloidúcich vzbudil sám premiér Mikuláš Dzurinda – vinou nízkeho vzrastu nedosiahol štetcom vyššie, než do polovice domčeka… Nehovoriac o komentároch, ktoré „vzrušujúcu modrú“ dávajú do súvislosti aj s viagrou.
Krajinou už brázdia volebné kamióny a autobusy, vrátane londýnskeho „dvojposchoďáku“, ale Demokratická strana siahla aj po obrnenom transportéri zo zbierky súkromného zberateľa. Pravicoví demokrati však s dlhoročným modelom žltej farby nedošli bez poruchy ani na prvý míting v centre Bratislavy. Zostali však v tieni ešte väčšej nepríjemnosti, ktorá postihla predsedníčku Slovenskej národnej strany Annu Malíkovú, a tú v Poprade zachytila priemyselná kamera, ako v spoločnosti svojho ruského manžela prelepuje plagáty konkurenčných strán. Ešteže ju pred pokutou ochránila poslanecká imunita.
Na billboardoch sa vyzúrili nielen súperi, ale aj ľudová tvorivosť, ktorá sa nezľakne ani desaťmetrovej výšky, len aby dokreslila politikom hitlerovské fúzy či pripísala svoje k oficiálnemu sloganu. Podobizeň predsedu strany Smer Roberta Fica je možné nájsť na stovkách miest po celom Slovensku, ale často v pozmenenom stave. „Voľte Roberta Fica za predsedu vlády,“ vyzýva plagát – a anonymný humorista dodáva „na Kube“. Mladí konzervatívci neváhali vytlačiť množstvo samolepiek s preškrtnutým Ficom a výzvou „Nevoľte druhého Mečiara“.
V predvolebných časoch nie je uchránená ani prezident. „Som otrávená z volebnej kampane. Môžem sa ísť liečiť do Rakúska?“ pýta sa diváčka humoristickej relácie. „Iste, ale dávajte si pozor, kto zo Slovenska bude s vami na izbe…“
Bezhraničný humor chvíľkami prýšti aj z obvykle nudných debát s budúcimi predsedami národa. „Je tu anarchia,“ rozhorčil sa jeden z politikov v televíznej diskusii, potom zneistel a dodal: „ … alebo monarchia?“
FOTO – ARCHÍV

Beata
Balogová
