SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

More nemáme, lode už tiež nie, no námorníkov pribúda

Slovensko má čoraz viac námorníkov. Tí, čo túžia po živote na mori, majú v Bratislave aj školu.

Kapitán Juraj Boroš a prvý strojný dôstojník Jozef Mihálik v učebni školy.Kapitán Juraj Boroš a prvý strojný dôstojník Jozef Mihálik v učebni školy. (Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

„Konečne robím prácu, o ktorej som celý život iba sníval,“ nadchýna sa kadet Patrik, bývalý študent Námornej školy, organizovanej spoločnosťou Tatra Marine. Pri Vajnorskom jazere za Račou funguje už štvrtý rok.

Hoci má štatút len dlhodobého kvalifikačného kurzu fungujúceho pod ministerstvom dopravy, s jej certifikátmi môžete vyplávať kdekoľvek.

„Najväčším zážitkom bol pre mňa prechod Panamským kanálom. Ráno o šiestej ide konvoj z Pacifiku, večer o šiestej konvoj z Atlantiku. Vidieť naživo všetko, o čom nám v škole na hodinách rozprávali, je skvelé,“ pochvaľuje si Patrik.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

„Prekonal som aj morskú chorobu. Silnejšie vlnobitie, ktoré nám zalievalo palubu, môj žalúdok nezniesol - ako poznamenali starí námorníci - takto sa rodí námorník. Inak som bol po dvoch dňoch a tabletkách zase fit,“ pokračuje mladý kadet.

Žena na palube

Kedysi bola najbližšia námorná škola v poľskej Gdyni. Do ročníka chodilo tak šesť až osem študentov z bývalého Československa, budúci námorníci sa mohli vzdelávať ešte v Odese či v Kaliningrade.

V Bratislave dnes študuje asi stovka žiakov, časť z nich je na praxi. Z dvaapolročného štúdia totiž musia kadeti dvanásť mesiacov stráviť na lodi.

„Na prax nás pripravili prekvapivo dobre, ak som niečo nevedel, tak to bola moja chyba,“ hovorí Andrej Remeň, ktorý študuje navigáciu. „Sú to skúsení kapitáni z fachu, vedia, o čom rozprávajú,“ hovorí o bratislavských pedagógoch aj Júlia Kravcová-Lorencovič, naša prvá námorná dôstojníčka.

Skryť Vypnúť reklamu

Táto Košičanka vyštudovala ešte Námornú školu v Gdyni. Zo 69 študentov vtedy skončila ako jediná žena. Na lodiach sa už plaví jedenásť rokov, práve teraz smeruje s loďou do Karibiku.

V roku 2010 dosiahla funkciu First Officer na palube druhej najväčšej námornej výletnej lode na svete M. S. Norwegian Epic. Príležitostne, počas dovolenky, učí na bratislavskej škole odbornú angličtinu.

2.jpg

V záchrannom obleku.

Mladí a bohatí

Za kurz si tu zaplatíte 8-tisíc eur, nástupný plat je však až 2,5- až 3-tisíc eur. Kariérny postup je vraj rýchly. Tretí dôstojníci majú niekedy len 23 rokov, výnimkou už nie je ani 30-ročný kapitán.

„Plat je, samozrejme, jeden z hlavných motívov, ale niekoho môže more jednoducho lákať odmalička,“ hovorí riaditeľ školy Juraj Boroš.

Skryť Vypnúť reklamu

On sám má za sebou pätnásť rokov tohto svojského spôsobu života. Ďalší z lektorov pôsobiacich na škole, prvý strojný dôstojník Jozef Mihálik, bol na mori tridsať rokov.

Dlho pôsobil v rámci kedysi fungujúcej Dunajplavby, ktorá bola orientovaná na Stredozemné more, neskôr sa však dostali až do Austrálie či na Ďaleký východ.

Slovensko má ešte stále zopár lodí zapísaných do medzinárodného registra pod svojou vlajkou, no už ani jedna z nich nemá slovenských majiteľov.

Našich námorníkov sa ujali agentúry, ktoré im umožňujú pracovať prakticky na všetkých druhoch lodí okrem vojenských. Svetové moria takto brázdia desiatky slovenských kapitánov.

1.jpg

Lektori a študenti.

Dá sa to vydržať?

„Námorník musí byť vytrvalý a nesmie sa dať rozplakať,“ hovorí kapitán Boroš. Mihálik dodáva, že ak má niekto o túto prácu skutočný záujem, zvyčajne na lodi vydrží.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčastejšie z profesie odchádzajú tí, čo už plávali takých päť-šesť rokov, ale neinvestovali veľa do svojho vzdelania.

„Stávajú sa situácie, že sa človek vypraví na loď a hneď zistí, že to nie je preňho. Aj na lodi sa nájdu takí, ktorí by radšej len prežívali a schovávali sa za iných. Vytvárajú medzi posádkou napätie a sami neskôr prídu na to, že nie sú na lodi vítaní,“ opisuje Mihálik.

Jedno nalodenie trvá zvyčajne tri až štyri mesiace. „Ponorkovú chorobu môžete dostať aj na suchu, ak chodíte niekam do zamestnania a stretávate len obmedzený počet ľudí,“ hovorí Mihálik.

Raz bol dobrovoľne na lodi vyše roka, no to už vraj bolo veľmi dlho. „Doma otec chýba, deti vyrastali, ani ma nepoznali, dívali sa na mňa ako na návštevu a strašne sa čudovali, prečo spím s mamou,“ dodáva.

Skryť Vypnúť reklamu

Bez mobilu a internetu

Na lodi platí polovojenský režim, kapitán rozhoduje o všetkom. To môže zaskočiť mladých mužov, ktorí neboli na vojne.

Uprostred mora, prirodzene, nefunguje ani mobil. Ale ak je kapitán na svojich námorníkov dobrý, prejde okolo nejakých ostrovov, aby si mohli zatelefonovať domov.

Paradoxne, slabý signál lepšie chytajú staršie mobily, ktoré boli silnejšie. Vynikajúce pokrytie má aj americké pobrežie. Spojenie cez satelit je drahé, kapitán rozhoduje, na čo sa použije. „Nemali sme prístup na internet, len na mail,“ spomína Remeň.

Pracovný čas na mori je osem hodín ako všade, potom si môžu námorníci hrať hry, pozerať filmy, čítať knihy, chodiť do posilňovne.

„Keď si človek na to zvykne, nemá na mori vlastne žiadne starosti, psychicky sa tam dá dokonca oddýchnuť,“ hovorí strojný kadet Jozef Tisoň.

Skryť Vypnúť reklamu

Samozrejme, nemôžete z lode len tak odísť. Ak by ste potrebovali z nejakého dôvodu prerušiť plavbu, musíte zaplatiť cestu nielen sebe, ale aj náhradníkovi za seba.

4.jpg

Námorné mapy sú nepremokavé a len tak ľahko sa neroztrhnú.

S vedrom v ruke

Na mori sa neoplatí byť ani chorý. Na obchodnej lodi lekára nenájdete. Len lekárničky. Pomoc môžete vyhľadať až v najbližšom prístave.

Tam existujú aj námornícke kluby, ktoré založil anglikánsky farár koncom 19. storočia, aby si mali námorníci kde oddýchnuť. „Ak máte málo času, odvezú vás do obchodného centra nakúpiť,“ hovorí Mihálik. Výnimočne je čas aj na rybačku.

Pobyty v prístavoch sa však už dnes rátajú skôr na hodiny, nie na dni.

Zažívajú niekedy na mori aj romantiku? „Príležitostne,“ hovorí Remeň. „Keď sa na palube griluje,“ dodáva Tisoň.

Skryť Vypnúť reklamu

„Príležitostne“ však prichádzajú aj búrky, niekedy trvajú aj pár dní. Vtedy sa na palubu nechodí a robia sa len nevyhnutné veci. „Len sme sedeli a čakali. Nebál som sa, myslel som si, že je to normálne, ale zjavne nebolo,“ spomína Remeň na svoju prvú veľkú spúšť.

Ak cez loď prejde oko hurikánu a potrhá záchranné člny, to sa už zľakne aj starý morský vlk. „Nemôžete vtedy jesť polievku z taniera, len z hrnčeka. A vyhadzuje vás z postele,“ smeje sa Mihálik.

V kajutách sú preto vždy posteľ aj pohovka postavené na seba kolmo, aby ste si vedeli vybrať, na ktorú stranu je vám príjemnejšie padať.

Zle býva aj ostrieľaným. „So skúsenosťami to nemá nič spoločné, aj admirál Nelson vraj neznášal búrky a chodil s vedrom,“ vtipkuje Mihálik.

A kam chodia námorníci na dovolenku? Tam, kam chce ich žena, zasmejú sa všetci.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 451
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 321
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 759
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 827
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 131
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 120
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 449
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 276
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 098
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 991
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

4 h
Minister vnútra SR Roman Mikulec, predseda vlády SR Igor Matovič a minister zdravotníctva SR Marek Krajčí počas tlačového brífingu k vyhodnoteniu doterajších výsledkov celoplošného skríningu na ochorenie COVID-19.

Na Slovensku prebieha plošné testovanie. PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 236-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 068 obetí.

11 h
Petra Vlhová nedokončila super-G v Crans Montane.

Slovenka v super-G vypadla.

3 h
Matúš Krčmárik.

Navaľnyj uspel jednoduchým obrazom.

3 h

Neprehliadnite tiež

Predsedovia strán zľava László Sólymos (Most-Híd), Krisztián Forró (Strana maďarskej komunity) a Mózes Szabolcs (Spolupatričnosť) počas brífingu po spoločnom rokovaní.

Rokovania medzi Mostom-Híd, SMK a hnutím Spolupatričnosť majú pokračovať vo štvrtok.

22m
Kolegovia ho neúspešne oživovali 50 minút.

Norbert Szedlák pomáhal ľuďom 16 rokov.

1 h
V doskách bola aj takáto diera.

Nakoniec ho neuzavrú, vodiči budú musieť jazdiť pomalšie.

2 h
Minister obrany SR Jaroslav Naď (OĽaNO).

Raši pripustil, že Hlas by referendum organizoval aj bez Smeru.

2 h