BRATISLAVA. Prezidentskí kandidáti doteraz slabo vykazovali peniaze použité v kampani a zákon, ktorý im to prikazuje, je mäkký, upozorňuje Transparency International.
To si od ministerstva financií vyžiadalo výkazy kandidátov z posledných volieb v roku 2009.
Pre zlý zákon tak podľa šéfa Transparency Gabriela Šípoša nie je napríklad jasné, od koho dostal Ivan Gašparovič štvrtinu peňazí, ktorú použil na kampaň.
V jeho prípade sa pre limit na zverejnenie mien fyzických osôb s darom vyšším ako 331 eur a firiem od 3319 eur neobjavilo ani jedno konkrétne meno. Od firiem a osôb mal pritom dostať spolu 68-tisíc eur.
Účtovali po svojom
Výkazy tiež nemajú jednotnú štruktúru a presne definované požiadavky na údaje od kandidátov.
Napríklad u Ivety Radičovej sa tak z nákladov 65-tisíc za inzerciu v tlači dozviete presné použitie len v prípade 17-tisíc eur.
Minister vnútra Robert Kaliňák SME povedal, že by mohli do volieb mierne zmeniť zákon o prezidentských voľbách. Smeru na to stačí jednoduchá väčšina v parlamente.
„Nevylučujem zmenu. Týkala by sa určite iba financovania, nie samotného spôsobu voľby.“
Zatiaľ jediný oficiálny kandidát Andrej Kiska považuje spôsob zverejňovania kampane za nedostatočný.
„Budem to financovať z vlastných peňazí, a tak ako pri Dobrom anjelovi budem postupovať maximálne transparentne.“
Aj on, podobne ako Transparency, si myslí, že by sa mala zmeniť dĺžka oficiálnej kampane.
Tá je momentálne len pätnásť dní a mimo tohto obdobia by kandidáti nemali otvorene v inzercii vyzývať, aby ich ľudia volili.
Uchádzači musia zverejňovať len údaje, ktoré sa týkajú tohto obdobia.
Správy na nahliadnutie
Podrobné správy o financovaní kampane navyše nie sú verejne dostupné. Na internete ich totiž nie sú povinní zverejňovať.
Archivuje ich ministerstvo financií, ale to ich Transparency nechcelo poskytnúť v elektronickej podobe, ale len na osobné nahliadnutie v úrade.
Nakoniec do Transparency poslali úradníčku z ministerstva, ktorá si pár hodín počkala, kým si papiere sami nenaskenujú.

Beata
Balogová
