SME

Prezidentskí kandidáti si na účtovanie nepotrpia

Dokumenty, ktoré doteraz posielali prezidentskí kandidáti, objasňujú len časť ich výdavkov.

Zatiaľ jediný oficiálny kandidát Andrej Kiska považuje spôsob zverejňovania financovania kampane za nedostatočný.Zatiaľ jediný oficiálny kandidát Andrej Kiska považuje spôsob zverejňovania financovania kampane za nedostatočný. (Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Prezidentskí kandidáti doteraz slabo vykazovali peniaze použité v kampani a zákon, ktorý im to prikazuje, je mäkký, upozorňuje Transparency International.

To si od ministerstva financií vyžiadalo výkazy kandidátov z posledných volieb v roku 2009.

Pre zlý zákon tak podľa šéfa Transparency Gabriela Šípoša nie je napríklad jasné, od koho dostal Ivan Gašparovič štvrtinu peňazí, ktorú použil na kampaň.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V jeho prípade sa pre limit na zverejnenie mien fyzických osôb s darom vyšším ako 331 eur a firiem od 3319 eur neobjavilo ani jedno konkrétne meno. Od firiem a osôb mal pritom dostať spolu 68-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

Účtovali po svojom

Výkazy tiež nemajú jednotnú štruktúru a presne definované požiadavky na údaje od kandidátov.

Napríklad u Ivety Radičovej sa tak z nákladov 65-tisíc za inzerciu v tlači dozviete presné použitie len v prípade 17-tisíc eur.

Minister vnútra Robert Kaliňák SME povedal, že by mohli do volieb mierne zmeniť zákon o prezidentských voľbách. Smeru na to stačí jednoduchá väčšina v parlamente.

„Nevylučujem zmenu. Týkala by sa určite iba financovania, nie samotného spôsobu voľby.“

Zatiaľ jediný oficiálny kandidát Andrej Kiska považuje spôsob zverejňovania kampane za nedostatočný.

„Budem to financovať z vlastných peňazí, a tak ako pri Dobrom anjelovi budem postupovať maximálne transparentne.“

Aj on, podobne ako Transparency, si myslí, že by sa mala zmeniť dĺžka oficiálnej kampane.

SkryťVypnúť reklamu

Tá je momentálne len pätnásť dní a mimo tohto obdobia by kandidáti nemali otvorene v inzercii vyzývať, aby ich ľudia volili.

Uchádzači musia zverejňovať len údaje, ktoré sa týkajú tohto obdobia.

Správy na nahliadnutie

Podrobné správy o financovaní kampane navyše nie sú verejne dostupné. Na internete ich totiž nie sú povinní zverejňovať.

Archivuje ich ministerstvo financií, ale to ich Transparency nechcelo poskytnúť v elektronickej podobe, ale len na osobné nahliadnutie v úrade.

Nakoniec do Transparency poslali úradníčku z ministerstva, ktorá si pár hodín počkala, kým si papiere sami nenaskenujú. 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 405
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 278
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 554
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 458
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 925
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 534
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 404
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 080
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Viktória Chladoňová (vpravo) v drese tímu Visma-Lease a Bike.

Viktória Chladoňová atakuje elitnú desiatku.


Momentka z prípravného zápasu Španielsko - Ukrajina hráčov do 21 rokov.

Mladí Španieli nevyhrali už tretí zápas v sérii.


Alexander Sorloth oslavuje gól v zápase Nórsko - Taliansko.

Česko v kvalifikácii neprehralo ani jeden zápas.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu