BRATISLAVA. Chaos na staniciach, nervózni a často zle informovaní cestujúci. V piatok a nedeľu vlaky po celom Slovensku meškali aj niekoľko hodín.
Železničiari na námietky cestujúcich odpovedajú len všeobecnými frázami.
Hodiny bez vysvetlenia
„Necelú hodinu pred piatkovým odchodom vlaku z Bratislavy sa stala nehoda, ale pri kupovaní lístka mi to nikto neoznámil, pritom už o tom museli vedieť,“ píše čitateľ na Facebooku. „Ani z reproduktorov, ani na displeji nám potom nikto neoznámil, prečo vlak stále stojí na stanici.“
Podobné prípady sa podľa čitateľov stávajú na železnici bežne.
„Spadlo vedenie, bola chumelica, všetci sme si mysleli, že ide o bežné meškanie, no ani po dvoch hodinách nevedeli nič povedať,“ napísal iný čitateľ.
„Pracovníčky na infolinke boli maximálne neochotné a na naše sťažnosti reagovali arogantne,“ sťažoval sa cestujúci, ktorý so šesťdesiatimi cestujúcimi uviazol na stanici na niekoľko hodín.
Informujú, ako sa dá
Rozhlas na staniciach majú na starosti Železnice SR, informovať cestujúcich vo vlakoch by mali sprievodcovia Železničnej spoločnosti Slovensko či súkromného dopravcu RegioJet.
V piatok, keď sa v Bratislave zrazili dva vlaky, boli podľa ŽSR okamžite vyrozumené všetky dotknuté uzlové stanice cez staničný rozhlas.
Niektoré meškania boli nekonečné. Toto odfotografoval Richard Švihura v Poprade.
„Vlakový personál je v kontakte s regionálnym dispečerom, od ktorého má aktuálne informácie ak sú k dispozícii,“ vraví hovorca Železničnej spoločnosti Tomáš Šarluška. Železničná spoločnosť má pre tieto prípady aj zmluvy s autobusovými dopravcami. Čas príchodu autobusov závisí od situácie, vraví hovorca spoločnosti.
Ak vlaky uviaznu na stanici, prednosť majú medzinárodné vlaky, ICvlaky a rýchliky, osobné vlaky idú až potom. Ak meškajúci vlak zostane stáť na stanici, znamená to, že čaká, aby nenarušil premávku ostatných vlakov.
„Sprievodca má do piatich minút od informovania od rušňovodiča povinnosť oznámiť čas meškania cestujúcim,“ vraví hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.
Náhradnú dopravu vraj vedia zabezpečiť do niekoľkých desiatok minút, čo potvrdzujú aj správy z nedávnych nehôd vlakov.
Rušňovodičov niekde varujú len semafory
Aj keď je pred vlakom prekážka, môže pokračovať.
BRATISLAVA. Piatkovú zrážku dvoch vlakov v Bratislave nespôsobila podľa Železníc SR chyba v komunikácii medzi dispečingom a vlakovým personálom.
„Na tomto úseku je premávka riadená automatickým zabezpečovacím zariadením,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Martina Pavlíková. Vlaky riadia semafory, ktoré rušňovodičovi signalizujú, či je najbližší traťový úsek voľný.
„Ak svieti návesť Stoj, vlak môže ísť aj do obsadeného úseku,“ vysvetľuje Pavlíková s tým, že musí spomaliť. Deje sa to podľa nej denne.
Tieto pravidlá však strojvodca, ktorý bol v pondelok stále v umelom spánku, zrejme nedodržal. Hoci mal pred sebou pokazenú nákladnú súpravu i osobný vlak, ktorý za ňou zastavil, zrýchlený vlak už zastaviť nestihol. „Takže si buď nevšimol výstrahu stoj, alebo nedodržal osobitné pravidlá, ale čo to spôsobilo, je už predmetom vyšetrovania,“ povedala Pavlíková.
Hovorkyňa zatiaľ nevedela povedať, či rušňovodič nestratil vedomie. Zistiť sa to dá podľa toho, či pred nehodou použil tlačidlo bdelosti. To musí strojvodca stláčať pravidelne, inak sa vlak zastaví. Niekoľko desiatok sekúnd pred nehodou rušňovodič pri vedomí bol, keďže vlak sa len rozbiehal zo stanice Bratislava-Vinohrady.
Polícia zatiaľ informovala len o tom, že pravdepodobnou príčinou nehody bola neprimeraná rýchlosť zrýchleného vlaku, neobvinila však zatiaľ nikoho.
„Na účely ďalšieho vyšetrovania bude nevyhnutné vykonať znalecké skúmania a až po ich doručení a vyhodnotení bude môcť vyšetrovateľ rozhodnúť o ďalšom postupe,“ povedala bratislavská policajná hovorkyňa Petra Hrášková.
Michal Piško

Beata
Balogová
