Mimoriadne udalosti železnice nezvládli

Čakali sme hodiny bez vysvetlenia, sťažujú sa cestujúci, ktorých denník SME vyzval, aby sa podelili o zážitky z vlakov.

Nám nikto nič nepovedal, počujú cestujúci od zamestnancov dráh.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Chaos na staniciach, nervózni a často zle informovaní cestujúci. V piatok a nedeľu vlaky po celom Slovensku meškali aj niekoľko hodín.

Železničiari na námietky cestujúcich odpovedajú len všeobecnými frázami.

Hodiny bez vysvetlenia

„Necelú hodinu pred piatkovým odchodom vlaku z Bratislavy sa stala nehoda, ale pri kupovaní lístka mi to nikto neoznámil, pritom už o tom museli vedieť,“ píše čitateľ na Facebooku. „Ani z reproduktorov, ani na displeji nám potom nikto neoznámil, prečo vlak stále stojí na stanici.“

Podobné prípady sa podľa čitateľov stávajú na železnici bežne.

„Spadlo vedenie, bola chumelica, všetci sme si mysleli, že ide o bežné meškanie, no ani po dvoch hodinách nevedeli nič povedať,“ napísal iný čitateľ.

„Pracovníčky na infolinke boli maximálne neochotné a na naše sťažnosti reagovali arogantne,“ sťažoval sa cestujúci, ktorý so šesťdesiatimi cestujúcimi uviazol na stanici na niekoľko hodín.

Informujú, ako sa dá

Rozhlas na staniciach majú na starosti Železnice SR, informovať cestujúcich vo vlakoch by mali sprievodcovia Železničnej spoločnosti Slovensko či súkromného dopravcu RegioJet.

V piatok, keď sa v Bratislave zrazili dva vlaky, boli podľa ŽSR okamžite vyrozumené všetky dotknuté uzlové stanice cez staničný rozhlas.

Niektoré meškania boli nekonečné. Toto odfotografoval Richard Švihura v Poprade.

„Vlakový personál je v kontakte s regionálnym dispečerom, od ktorého má aktuálne informácie ­ ak sú k dispozícii,“ vraví hovorca Železničnej spoločnosti Tomáš Šarluška. Železničná spoločnosť má pre tieto prípady aj zmluvy s autobusovými dopravcami. Čas príchodu autobusov závisí od situácie, vraví hovorca spoločnosti.

Ak vlaky uviaznu na stanici, prednosť majú medzinárodné vlaky, IC­vlaky a rýchliky, osobné vlaky idú až potom. Ak meškajúci vlak zostane stáť na stanici, znamená to, že čaká, aby nenarušil premávku ostatných vlakov.

„Sprievodca má do piatich minút od informovania od rušňovodiča povinnosť oznámiť čas meškania cestujúcim,“ vraví hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Náhradnú dopravu vraj vedia zabezpečiť do niekoľkých desiatok minút, čo potvrdzujú aj správy z nedávnych nehôd vlakov.

Rušňovodičov niekde varujú len semafory

Aj keď je pred vlakom prekážka, môže pokračovať.

BRATISLAVA. Piatkovú zrážku dvoch vlakov v Bratislave nespôsobila podľa Železníc SR chyba v komunikácii medzi dispečingom a vlakovým personálom.

„Na tomto úseku je premávka riadená automatickým zabezpečovacím zariadením,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Martina Pavlíková. Vlaky riadia semafory, ktoré rušňovodičovi signalizujú, či je najbližší traťový úsek voľný.

„Ak svieti návesť Stoj, vlak môže ísť aj do obsadeného úseku,“ vysvetľuje Pavlíková s tým, že musí spomaliť. Deje sa to podľa nej denne.

Tieto pravidlá však strojvodca, ktorý bol v pondelok stále v umelom spánku, zrejme nedodržal. Hoci mal pred sebou pokazenú nákladnú súpravu i osobný vlak, ktorý za ňou zastavil, zrýchlený vlak už zastaviť nestihol. „Takže si buď nevšimol výstrahu stoj, alebo nedodržal osobitné pravidlá, ale čo to spôsobilo, je už predmetom vyšetrovania,“ povedala Pavlíková.

Hovorkyňa zatiaľ nevedela povedať, či rušňovodič nestratil vedomie. Zistiť sa to dá podľa toho, či pred nehodou použil tlačidlo bdelosti. To musí strojvodca stláčať pravidelne, inak sa vlak zastaví. Niekoľko desiatok sekúnd pred nehodou rušňovodič pri vedomí bol, keďže vlak sa len rozbiehal zo stanice Bratislava-Vinohrady.

Polícia zatiaľ informovala len o tom, že pravdepodobnou príčinou nehody bola neprimeraná rýchlosť zrýchleného vlaku, neobvinila však zatiaľ nikoho.

„Na účely ďalšieho vyšetrovania bude nevyhnutné vykonať znalecké skúmania a až po ich doručení a vyhodnotení bude môcť vyšetrovateľ rozhodnúť o ďalšom postupe,“ povedala bratislavská policajná hovorkyňa Petra Hrášková.

Michal Piško

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  2. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Stretnutie po rokoch alebo predaj z papiera
  2. Trend zánovných luxusov dorazil i na Slovensko
  3. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  4. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  5. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  6. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  7. Hitparáda štiav
  8. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  10. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 474
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 7 251
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 367
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 4 637
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 607
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 349
  7. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 539
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 2 537
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 1 928
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 1 819

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zomrel bývalý šéf BMG Invest Vladimír Fruni

Vladimírovi Frunimu operovali vo Veľkej Británii žalúdok, zomrel doma po návrate z nemocnice.

KOMENTÁRE

Náhorný Karabach chce byť veľmocou. Vďaka jeseterom

Chovajú jesetery a chcú sa stať kaviárovou mocnosťou. Zásah z frontovej línie prežili len statočné ryby.

DOMOV

Sťal dve hlavy chobotnice, ale na silných mužov Smeru si netrúfol

Mantinely vidno pri riaditeľoch nemocníc.

EKONOMIKA

Môžu vám zvýšiť cenu uprostred viazanosti, ako to urobilo UPC?

Aj keď človek podpíše viazanosť, nemá istotu, že ju aj dokončí.

Neprehliadnite tiež

Korčok: Slovensko víta každú iniciatívu, ktorá pomôže navrátiť dôveru občanov

Za prítomnosti kolégia eurokomisárov v plenárnej miestnosti šéf EK predstavil päť scenárov možného vývoja EÚ.

Zomrel bývalý šéf BMG Invest Vladimír Fruni

Vladimírovi Frunimu operovali vo Veľkej Británii žalúdok, zomrel doma po návrate z nemocnice.

Šéf VšZP: Pozastavili sme návrhy na obmedzenie liečby oka a žltačky typu C

O návrhoch na obmedzenie liečby pre pacientov s degeneráciou sietnice a žltačky typu C sa SME rozprávalo so šéfom VšZP MIROSLAVOM KOČANOM.

Kolektív riaditeľov povedie ďalšie nemocnice

Po Univerzitnej nemocnici Bratislava bude takzvaná Rada riaditeľov pôsobiť aj v ostatných zdravotníckych zariadeniach.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop