SME

Mimoriadne udalosti železnice nezvládli

Čakali sme hodiny bez vysvetlenia, sťažujú sa cestujúci, ktorých denník SME vyzval, aby sa podelili o zážitky z vlakov.

Nám nikto nič nepovedal, počujú cestujúci od zamestnancov dráh.Nám nikto nič nepovedal, počujú cestujúci od zamestnancov dráh. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Chaos na staniciach, nervózni a často zle informovaní cestujúci. V piatok a nedeľu vlaky po celom Slovensku meškali aj niekoľko hodín.

Železničiari na námietky cestujúcich odpovedajú len všeobecnými frázami.

Hodiny bez vysvetlenia

„Necelú hodinu pred piatkovým odchodom vlaku z Bratislavy sa stala nehoda, ale pri kupovaní lístka mi to nikto neoznámil, pritom už o tom museli vedieť,“ píše čitateľ na Facebooku. „Ani z reproduktorov, ani na displeji nám potom nikto neoznámil, prečo vlak stále stojí na stanici.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podobné prípady sa podľa čitateľov stávajú na železnici bežne.

„Spadlo vedenie, bola chumelica, všetci sme si mysleli, že ide o bežné meškanie, no ani po dvoch hodinách nevedeli nič povedať,“ napísal iný čitateľ.

„Pracovníčky na infolinke boli maximálne neochotné a na naše sťažnosti reagovali arogantne,“ sťažoval sa cestujúci, ktorý so šesťdesiatimi cestujúcimi uviazol na stanici na niekoľko hodín.

Informujú, ako sa dá

Rozhlas na staniciach majú na starosti Železnice SR, informovať cestujúcich vo vlakoch by mali sprievodcovia Železničnej spoločnosti Slovensko či súkromného dopravcu RegioJet.

V piatok, keď sa v Bratislave zrazili dva vlaky, boli podľa ŽSR okamžite vyrozumené všetky dotknuté uzlové stanice cez staničný rozhlas.

Niektoré meškania boli nekonečné. Toto odfotografoval Richard Švihura v Poprade.

SkryťVypnúť reklamu

„Vlakový personál je v kontakte s regionálnym dispečerom, od ktorého má aktuálne informácie ­ ak sú k dispozícii,“ vraví hovorca Železničnej spoločnosti Tomáš Šarluška. Železničná spoločnosť má pre tieto prípady aj zmluvy s autobusovými dopravcami. Čas príchodu autobusov závisí od situácie, vraví hovorca spoločnosti.

Ak vlaky uviaznu na stanici, prednosť majú medzinárodné vlaky, IC­vlaky a rýchliky, osobné vlaky idú až potom. Ak meškajúci vlak zostane stáť na stanici, znamená to, že čaká, aby nenarušil premávku ostatných vlakov.

„Sprievodca má do piatich minút od informovania od rušňovodiča povinnosť oznámiť čas meškania cestujúcim,“ vraví hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Náhradnú dopravu vraj vedia zabezpečiť do niekoľkých desiatok minút, čo potvrdzujú aj správy z nedávnych nehôd vlakov.

SkryťVypnúť reklamu

Rušňovodičov niekde varujú len semafory

Aj keď je pred vlakom prekážka, môže pokračovať.

BRATISLAVA. Piatkovú zrážku dvoch vlakov v Bratislave nespôsobila podľa Železníc SR chyba v komunikácii medzi dispečingom a vlakovým personálom.

„Na tomto úseku je premávka riadená automatickým zabezpečovacím zariadením,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Martina Pavlíková. Vlaky riadia semafory, ktoré rušňovodičovi signalizujú, či je najbližší traťový úsek voľný.

„Ak svieti návesť Stoj, vlak môže ísť aj do obsadeného úseku,“ vysvetľuje Pavlíková s tým, že musí spomaliť. Deje sa to podľa nej denne.

Tieto pravidlá však strojvodca, ktorý bol v pondelok stále v umelom spánku, zrejme nedodržal. Hoci mal pred sebou pokazenú nákladnú súpravu i osobný vlak, ktorý za ňou zastavil, zrýchlený vlak už zastaviť nestihol. „Takže si buď nevšimol výstrahu stoj, alebo nedodržal osobitné pravidlá, ale čo to spôsobilo, je už predmetom vyšetrovania,“ povedala Pavlíková.

SkryťVypnúť reklamu

Hovorkyňa zatiaľ nevedela povedať, či rušňovodič nestratil vedomie. Zistiť sa to dá podľa toho, či pred nehodou použil tlačidlo bdelosti. To musí strojvodca stláčať pravidelne, inak sa vlak zastaví. Niekoľko desiatok sekúnd pred nehodou rušňovodič pri vedomí bol, keďže vlak sa len rozbiehal zo stanice Bratislava-Vinohrady.

Polícia zatiaľ informovala len o tom, že pravdepodobnou príčinou nehody bola neprimeraná rýchlosť zrýchleného vlaku, neobvinila však zatiaľ nikoho.

„Na účely ďalšieho vyšetrovania bude nevyhnutné vykonať znalecké skúmania a až po ich doručení a vyhodnotení bude môcť vyšetrovateľ rozhodnúť o ďalšom postupe,“ povedala bratislavská policajná hovorkyňa Petra Hrášková.

Michal Piško

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 311
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 340
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 911
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 388
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu