Mimoriadne udalosti železnice nezvládli

Čakali sme hodiny bez vysvetlenia, sťažujú sa cestujúci, ktorých denník SME vyzval, aby sa podelili o zážitky z vlakov.

Nám nikto nič nepovedal, počujú cestujúci od zamestnancov dráh.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Chaos na staniciach, nervózni a často zle informovaní cestujúci. V piatok a nedeľu vlaky po celom Slovensku meškali aj niekoľko hodín.

Železničiari na námietky cestujúcich odpovedajú len všeobecnými frázami.

Hodiny bez vysvetlenia

„Necelú hodinu pred piatkovým odchodom vlaku z Bratislavy sa stala nehoda, ale pri kupovaní lístka mi to nikto neoznámil, pritom už o tom museli vedieť,“ píše čitateľ na Facebooku. „Ani z reproduktorov, ani na displeji nám potom nikto neoznámil, prečo vlak stále stojí na stanici.“

Podobné prípady sa podľa čitateľov stávajú na železnici bežne.

„Spadlo vedenie, bola chumelica, všetci sme si mysleli, že ide o bežné meškanie, no ani po dvoch hodinách nevedeli nič povedať,“ napísal iný čitateľ.

„Pracovníčky na infolinke boli maximálne neochotné a na naše sťažnosti reagovali arogantne,“ sťažoval sa cestujúci, ktorý so šesťdesiatimi cestujúcimi uviazol na stanici na niekoľko hodín.

Informujú, ako sa dá

Rozhlas na staniciach majú na starosti Železnice SR, informovať cestujúcich vo vlakoch by mali sprievodcovia Železničnej spoločnosti Slovensko či súkromného dopravcu RegioJet.

V piatok, keď sa v Bratislave zrazili dva vlaky, boli podľa ŽSR okamžite vyrozumené všetky dotknuté uzlové stanice cez staničný rozhlas.

Niektoré meškania boli nekonečné. Toto odfotografoval Richard Švihura v Poprade.

„Vlakový personál je v kontakte s regionálnym dispečerom, od ktorého má aktuálne informácie ­ ak sú k dispozícii,“ vraví hovorca Železničnej spoločnosti Tomáš Šarluška. Železničná spoločnosť má pre tieto prípady aj zmluvy s autobusovými dopravcami. Čas príchodu autobusov závisí od situácie, vraví hovorca spoločnosti.

Ak vlaky uviaznu na stanici, prednosť majú medzinárodné vlaky, IC­vlaky a rýchliky, osobné vlaky idú až potom. Ak meškajúci vlak zostane stáť na stanici, znamená to, že čaká, aby nenarušil premávku ostatných vlakov.

„Sprievodca má do piatich minút od informovania od rušňovodiča povinnosť oznámiť čas meškania cestujúcim,“ vraví hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Náhradnú dopravu vraj vedia zabezpečiť do niekoľkých desiatok minút, čo potvrdzujú aj správy z nedávnych nehôd vlakov.

Rušňovodičov niekde varujú len semafory

Aj keď je pred vlakom prekážka, môže pokračovať.

BRATISLAVA. Piatkovú zrážku dvoch vlakov v Bratislave nespôsobila podľa Železníc SR chyba v komunikácii medzi dispečingom a vlakovým personálom.

„Na tomto úseku je premávka riadená automatickým zabezpečovacím zariadením,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Martina Pavlíková. Vlaky riadia semafory, ktoré rušňovodičovi signalizujú, či je najbližší traťový úsek voľný.

„Ak svieti návesť Stoj, vlak môže ísť aj do obsadeného úseku,“ vysvetľuje Pavlíková s tým, že musí spomaliť. Deje sa to podľa nej denne.

Tieto pravidlá však strojvodca, ktorý bol v pondelok stále v umelom spánku, zrejme nedodržal. Hoci mal pred sebou pokazenú nákladnú súpravu i osobný vlak, ktorý za ňou zastavil, zrýchlený vlak už zastaviť nestihol. „Takže si buď nevšimol výstrahu stoj, alebo nedodržal osobitné pravidlá, ale čo to spôsobilo, je už predmetom vyšetrovania,“ povedala Pavlíková.

Hovorkyňa zatiaľ nevedela povedať, či rušňovodič nestratil vedomie. Zistiť sa to dá podľa toho, či pred nehodou použil tlačidlo bdelosti. To musí strojvodca stláčať pravidelne, inak sa vlak zastaví. Niekoľko desiatok sekúnd pred nehodou rušňovodič pri vedomí bol, keďže vlak sa len rozbiehal zo stanice Bratislava-Vinohrady.

Polícia zatiaľ informovala len o tom, že pravdepodobnou príčinou nehody bola neprimeraná rýchlosť zrýchleného vlaku, neobvinila však zatiaľ nikoho.

„Na účely ďalšieho vyšetrovania bude nevyhnutné vykonať znalecké skúmania a až po ich doručení a vyhodnotení bude môcť vyšetrovateľ rozhodnúť o ďalšom postupe,“ povedala bratislavská policajná hovorkyňa Petra Hrášková.

Michal Piško

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 446
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 9 089
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 995
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 611
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 963
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 797
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 718
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 653
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 383
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 350

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: O Ficovom hlase sme viedli polemiky

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii.

DOMOV

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru.

Neprehliadnite tiež

Domov

Meteorológovia čakajú intenzívne zrážky, na Orave hrozia povodne

Na krajnom severe Slovenska môže v priebehu dňa spadnúť 35 až 45 mm zrážok.

Domov

Kiska: Facebook posilní tímy na vyhodnocovanie extrémistických príspevkov

Spolu s Petrom Pellegrinim sú pripravení spoločnosti pomôcť.

Domov

Prišla učiť angličtinu, pre políciu takmer nedostala víza

Pred cudzineckou políciou ľudia čakajú hodiny, často aj v noci. Ak sa nedostanú na rad, tak musia krajinu opustiť.

Domov

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru. Krajský predseda Tibor Glenda zas hovorí o nátlaku na členov klubu.