Železniční dispečeri GPS nemajú, polohu vlaku vedia len približne

Malá miestnosť v centre Bratislavy a v nej traja muži pri počítačoch, tak vyzerá železničný dispečing.

Železničný dispečing od bežnej kancelárie nerozoznáte.(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Fanúšika dramatických scén z riadiacich veží akčných filmov obyčajná realita dispečingu našich železničiarov zaskočí.

BRATISLAVA. Po piatkovej zrážke vlakov sa začal aj v utorok pracovný deň na ústrednom dispečingu Železničnej spoločnosti Slovensko nezvyčajne.

Ukradnutá dodávka v Bratislave nevybrala križovatku a preletela svahom na železničnú trať.

Zostala krížom cez koľaj, po ktorej mali v priebehu niekoľkých minút prehrmieť viaceré vlaky.

Ústredný dispečing, ktorý dozerá na bezpečnosť a spoľahlivosť vlakov osobnej dopravy, je jedna kancelária s tromi stoličkami a bežnými počítačmi.

Pri jednom sedí vedúci, pri druhom dispečer, tretie miesto patrí analytikovi. Keď o štvrtej padne, vystrieda ich jediný pracovník nočnej zmeny.

Denne 1200 vlakov

„Dispečera máme ešte v Trnave, Žiline, Zvolene a Košiciach, podobne štruktúrovaný dispečing majú aj ŽSR,“ hovorí vedúci tímu Roman Kolibecký.

Delenie železníc na tri firmy vytvorilo aj tri dispečingy. Vlastný má aj nákladný dopravca Cargo.

Asi 1200 vlakov osobnej dopravy, ktoré denne prejdú krajinou, riadia tímy dvoch spoločností. Každý z inej kancelárie starej železničiarskej budovy v centre Bratislavy.

Hoci vraj obe centrá vyzerajú podobne, ŽSR novinárom prístup odmietlo „z bezpečnostných dôvodov“.

„Kým premávku na koľajniciach riadia ľudia zo ŽSR, my riešime operatívne veci v osobnej doprave, ako sú výmena pokazených rušňov, náhradné autobusy alebo informovanie cestujúcich a zahraničných partnerov,“ vysvetľuje rozdiely Kolibecký.

Dispečeri vybavia niekoľko telefonátov, s vlakmi komunikujú cez mobily. Rušňovodič má len vysielačku, mobil by ho mohol rozptyľovať.

Na obrazovke počítača svieti graf s množstvom farebných čiar, každá predstavuje trasu jedného vlaku. Poloha je iba približná.

Keďže GPS nepoužívajú, dispečeri vedia iba to, medzi ktorými stanicami sa vlak nachádza. Prejazd každou stanicou zaznačí do systému výpravca.

vlak_res.jpg

Najhoršie dopadol po piatkovej zrážke vlakov rušňovodič, ktorý ostal zakliesnený v kabíne.
FOTO: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Červená kniha

Presnú polohu vlaku na obrazovke počítača vraj dispečeri ani nepotrebujú.

Každá koľaj je totiž rozdelená na úseky, do ktorých vlaky vpúšťajú semafory, výpravcovia alebo výhybkári iba vtedy, ak nie sú obsadené.

„Presný postup upravujú pravidlá železničnej prevádzky,“ tvrdí Kolibecký a máva červenou knihou. Červená je vraj preto, lebo pravidlá reagovali aj na nehody a „každá veta bola písaná krvou“.

Krv z minulého týždňa podľa dispečerov text asi nezmení. „Počkajme si však na závery vyšetrovania,“ tvrdia.

Meniť sa nebudú ani po utorkovej divokej jazde dodávky. A to napriek tomu, že polhodinové meškania boli podľa železničiarov zbytočné.

„Hoci jedna z koľají bola voľná, dopravný námestník musel zastaviť celú premávku. Nemohli sme riskovať úraz cestujúcich, ktorí vystúpili z vlaku, fotili si nehodu alebo sa vybrali na stanicu peši,“ hovorí Kolibecký.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. 7 top cyklotrás zo severu na juh
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. 7 top cyklotrás zo severu na juh
  2. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  3. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  4. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  6. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  7. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  8. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  9. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  10. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 9 766
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 525
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 747
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 401
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 5 982
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 637
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 4 708
  8. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 098
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 426
  10. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 2 327

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Na prvého mája hádzal po súdruhoch vajcia. Trafil a šiel sedieť do Ilavy

Vladimír Červeň sa už odmalička do sveta budovateľských hesiel a komunistického blahobytu obohnaného ostnatým drôtom nehodil.

KOMENTÁRE

Z celého sveta: Ako sa karikaturisti smiali z Donalda Trumpa

Karikatúry Trumpa z celého sveta.

KULTÚRA

Slovenskí džezmeni sú skvelí. Chýba im však originalita

Kritika zaznela na odovzdávaní Cien Esprit za najlepší slovenský džezový album.

Neprehliadnite tiež

V niekoľkých okresoch stále platí výstraha pred povodňou

V okresoch Komárno, Galanta, Šaľa, Tvrdošín a Liptovský Mikuláš stále platí výstraha prvého stupňa pred povodňou.

Komisárke pre ľudí so zdravotným postihnutím prišli vlani stovky podaní

Zuzana Stavrovská navrhuje zlepšenia pre viacero oblastí.

Štátny tajomník: Bezpečnostná stratégia je dobrá, treba ju však aktualizovať

Lukáš Parízek dúfa, že nová stratégia sa nestane predmetom sporu.

Sme rodina navrhuje pre dlžníkov exekučnú amnestiu

Opustenie úrokov a zastavenie exekúcie navrhuje Sme rodina pre občanov, ktorí splatia svoj dlh.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop