SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Vysoký most v Iliašovciach držala slabá podpera, hovoria odborníci

Podporná konštrukcia bola nevhodná a navyše príliš štíhla, tvrdia experti.

Chybu v podloží odborníci predbežne vylučujú.Chybu v podloží odborníci predbežne vylučujú. (Zdroj: TASR)

Zatiaľ anonymne.

KURIMANY, BRATISLAVA. Podložie zrejme podmočené nebolo, chybu s najväčšou pravdepodobnosťou urobili pri stavbe podpernej konštrukcie.

Také sú prvé zistenia odborníkov, ktorí sa podieľajú na vyšetrovaní zrútenia stavby diaľničného mosta neďaleko Levoče, kde v piatok zahynuli štyria robotníci.

„Na základe najnovších informácií a po obhliadke stavby, ktorú sme dnes (v sobotu) s kolegami absolvovali, sa dá usúdiť, že podložie aj betonáž boli v poriadku,“ napísal vo svojom blogu expert zo Stavebnej fakulty STU Peter Paulík.

Paulík tvrdí, že konštrukcia bola netypická, pretože most bol širší a vyššie nad terénom ako väčšina mostov stavaných na takomto type podpernej skruže.

Pomôže fotografia

Znalcom môže pomôcť zistiť príčiny havárie aj fotografia zo stavby, ktorú získal denník SME. Záber zachytáva rozostavaný most aj s konštrukciou ešte pred tým, ako povolila.

Situáciu na základe fotografií posudzovali pod zárukou anonymity nezávisle od seba dvaja odborníci v oblasti stavieb a konštrukcie mostov a statiky.

K dispozícii mali záber zo stavby pred kolapsom a po ňom. Zhodli sa, že podporná konštrukcia nebola v poriadku.


Kliknite na obrázok, zväčšíte ho.

Podporná konštrukcia mosta pred zrútením. Keď na ňu začal tlačiť liaty betón, povolila a zrútila sa.
FOTO: SME

Príliš štíhla konštrukcia

Prvý odborník hovorí, že podporná konštrukcia debnenia mosta „bola veľmi štíhla“. Zvislé „stojky“ konštrukcie podľa neho neboli v optimálnej polohe pod trámami betónovej konštrukcie.

Pri betonáži tak mohlo dôjsť k zosunutiu niektorého z nosníkov, čo by vyvolalo dominový deštrukčný efekt.

Deštrukciu mohlo spôsobiť aj nedostatočné stuženie podpornej skruže, čo by pri zaťažení betónom spôsobilo ich vybočenie zo zvislej polohy.

Druhý špecialista tvrdí, že tento typ podpornej skruže sa nezvykne využívať na také vysoké mosty.

Vplyvom nerovnomernej záťaže pri betónovaní alebo poveternostných vplyvov mohlo dôjsť k ohybovým tlakom, na ktoré tento typ nebol stavaný.

Vylúčené zatiaľ nie je ani poškodenie materiálu kovovej konštrukcie. Napríklad trhlina na nosnej časti alebo iná deformácia spôsobená častým používaním, napríklad preliačina.

Konštrukcia mala udržať okolo 270 ton betónu. Skolabovala, keď ho začali nalievať.

Člen vyšetrovacieho tímu NDS Paulík má informácie, že pod mostom v čase betonáže nikto nebol.

„Všetci, čo zomreli, prípadne boli ranení, boli v čase kolapsu hore na debnení pri betonáži.“

Vyšetrujú dva tímy

Haváriu vyšetrujú nezávisle od seba dva tímy. Zvyšky nosnej konštrukcie znalci preskúmajú po odstránení sutín.

Na počítačoch nasimulujú priebeh piatkového tragického popoludnia pri Kurimanoch. „Odhadnúť, kedy budú výsledky, dnes nie je ešte možné,“ konštatoval minister vnútra Robert Kaliňák.

Podklady na vypracovanie posudkov by mali mať špecialisti zhruba do dvoch týždňov. Konkrétne výsledky vyšetrovania budú známe najskôr asi o mesiac.

Na deväťkilometrovom úseku medzi Jánovcami a Jablonovom sa pre nehodu prestalo stavať. Kedy sa výstavba opäť rozbehne, zatiaľ nie je jasné.

„Nevieme, či to bude trvať mesiac či týždeň, kým sa všetky dôkazy nazbierajú,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

V konečnom dôsledku sa tak môže dostavba diaľničného úseku oddialiť. V zmluve so stavebnými firmami si štát dohodol, že diaľnica bude hotová v decembri roku 2013.

Teraz bude kontrola

Štátny tajomník ministerstva Andrej Holák v nedeľu v RTVS ohlásil kontrolu aj na ďalších stavbách.

„V súčasnosti je vo výstavbe asi 30 mostov, preveríme ich ako prvé.“ Ak to bude potrebné, zastaví sa podľa neho aj výstavba na iných stavbách.

Firma Bögl a Krýsl, ktorá je partnerom Váhostavu a mala úsek na starosti, v piatok tvrdila, že most staval jej subdodávateľ Semos. V sobotu Semos zodpovednosť presunul na spoločnosť Skruže Weise SK.

Zmluva, ktorú NDS uzavrela v júni minulého roka, je však s konzorciom Váhostav a Bögl a Krýsl.

Bývalý minister dopravy Ján Figeľ z KDH cez víkend upozornil, že aj keď išlo o tender z jeho éry, diaľnica bola naprojektovaná a schválená ešte v čase prvej vlády Roberta Fica. „Počas našej vlády sme na projekte nič nezmenili.“

foto
Aj keby diaľnica stála viac, bezpečnosť to nezaručí. Kľúčový je aj kvalitný dozor

Celé to bolo vratké

Súčasťou zverejnenej zmluvy je však aj dokument, v ktorom NDS počas tendra odpovedá uchádzačom na otázku, či je možné meniť technológie pri stavbe mostov.

Výsledkom by vraj bola úspora času a zníženie nákladov. NDS v marci 2011 odpovedala, že je to možné, ak sa „presne tvarovo a nosnosťou postaví identický most“.

Štát zmluvu podpisoval v čase, keď piati ľudia z Bögl a Krýsl v Česku čelili obžalobe zo spoluzavinenia podobnej havárie v českej Studénke v roku 2008. Aj tam bola podľa znalcov chyba v konštrukcii.

„Vznikla labilná konštrukcia. Ako keď si na stoličku dáte ešte stolček. Také to bolo celé vratké,“ vypovedal pred súdom znalec Jiří Studnička. Kauzu doteraz neuzavreli.

V podmienkach tendra na úsek diaľnice Jánovce – Jablonov bolo, že súťažiť môžu len firmy, ktorým v predchádzajúcich troch rokoch nebolo preukázané závažné porušenie odborných povinností.

Bögl a Krýsl nedávno podpísala zmluvu na modernizáciu železničnej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá asi za 240 miliónov eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 509
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 541
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 217
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 033
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 840
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 554
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 930
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 669
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 615
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 510
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Plošné testovanie na Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 233-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 894 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

4 h
Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Marček si odpykáva 25 rokov.

13 h
Na Slovensku už očkujú aj seniorov.

Už sa môžu hlásiť ľudia nad 85 rokov.

13 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Papánek zomrel na komplikácie spojené s ochorením COVID-19.

13m
Ľudia čakajú pred odberným miestom v bratislavskej Ružinovskej poliklinike počas celoplošného skríningového testovania na COVID-19.

Ochorenie Covid-19 prekonalo ďalších 2813 pacientov.

19m
Minister obrany SR Jaroslav Naď (OĽaNO).

Radary majú stáť 148,2 milióna eur.

31m

NAKA zadržala bývalú šéfku žilinského krajského súdu.

41m