Vysoký most v Iliašovciach držala slabá podpera, hovoria odborníci

Podporná konštrukcia bola nevhodná a navyše príliš štíhla, tvrdia experti.

Chybu v podloží odborníci predbežne vylučujú.(Zdroj: TASR)

Zatiaľ anonymne.

KURIMANY, BRATISLAVA. Podložie zrejme podmočené nebolo, chybu s najväčšou pravdepodobnosťou urobili pri stavbe podpernej konštrukcie.

Také sú prvé zistenia odborníkov, ktorí sa podieľajú na vyšetrovaní zrútenia stavby diaľničného mosta neďaleko Levoče, kde v piatok zahynuli štyria robotníci.

„Na základe najnovších informácií a po obhliadke stavby, ktorú sme dnes (v sobotu) s kolegami absolvovali, sa dá usúdiť, že podložie aj betonáž boli v poriadku,“ napísal vo svojom blogu expert zo Stavebnej fakulty STU Peter Paulík.

Paulík tvrdí, že konštrukcia bola netypická, pretože most bol širší a vyššie nad terénom ako väčšina mostov stavaných na takomto type podpernej skruže.

Pomôže fotografia

Znalcom môže pomôcť zistiť príčiny havárie aj fotografia zo stavby, ktorú získal denník SME. Záber zachytáva rozostavaný most aj s konštrukciou ešte pred tým, ako povolila.

Situáciu na základe fotografií posudzovali pod zárukou anonymity nezávisle od seba dvaja odborníci v oblasti stavieb a konštrukcie mostov a statiky.

K dispozícii mali záber zo stavby pred kolapsom a po ňom. Zhodli sa, že podporná konštrukcia nebola v poriadku.


Kliknite na obrázok, zväčšíte ho.

Podporná konštrukcia mosta pred zrútením. Keď na ňu začal tlačiť liaty betón, povolila a zrútila sa.
FOTO: SME

Príliš štíhla konštrukcia

Prvý odborník hovorí, že podporná konštrukcia debnenia mosta „bola veľmi štíhla“. Zvislé „stojky“ konštrukcie podľa neho neboli v optimálnej polohe pod trámami betónovej konštrukcie.

Pri betonáži tak mohlo dôjsť k zosunutiu niektorého z nosníkov, čo by vyvolalo dominový deštrukčný efekt.

Deštrukciu mohlo spôsobiť aj nedostatočné stuženie podpornej skruže, čo by pri zaťažení betónom spôsobilo ich vybočenie zo zvislej polohy.

Druhý špecialista tvrdí, že tento typ podpornej skruže sa nezvykne využívať na také vysoké mosty.

Vplyvom nerovnomernej záťaže pri betónovaní alebo poveternostných vplyvov mohlo dôjsť k ohybovým tlakom, na ktoré tento typ nebol stavaný.

Vylúčené zatiaľ nie je ani poškodenie materiálu kovovej konštrukcie. Napríklad trhlina na nosnej časti alebo iná deformácia spôsobená častým používaním, napríklad preliačina.

Konštrukcia mala udržať okolo 270 ton betónu. Skolabovala, keď ho začali nalievať.

Člen vyšetrovacieho tímu NDS Paulík má informácie, že pod mostom v čase betonáže nikto nebol.

„Všetci, čo zomreli, prípadne boli ranení, boli v čase kolapsu hore na debnení pri betonáži.“

Vyšetrujú dva tímy

Haváriu vyšetrujú nezávisle od seba dva tímy. Zvyšky nosnej konštrukcie znalci preskúmajú po odstránení sutín.

Na počítačoch nasimulujú priebeh piatkového tragického popoludnia pri Kurimanoch. „Odhadnúť, kedy budú výsledky, dnes nie je ešte možné,“ konštatoval minister vnútra Robert Kaliňák.

Podklady na vypracovanie posudkov by mali mať špecialisti zhruba do dvoch týždňov. Konkrétne výsledky vyšetrovania budú známe najskôr asi o mesiac.

Na deväťkilometrovom úseku medzi Jánovcami a Jablonovom sa pre nehodu prestalo stavať. Kedy sa výstavba opäť rozbehne, zatiaľ nie je jasné.

„Nevieme, či to bude trvať mesiac či týždeň, kým sa všetky dôkazy nazbierajú,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

V konečnom dôsledku sa tak môže dostavba diaľničného úseku oddialiť. V zmluve so stavebnými firmami si štát dohodol, že diaľnica bude hotová v decembri roku 2013.

Teraz bude kontrola

Štátny tajomník ministerstva Andrej Holák v nedeľu v RTVS ohlásil kontrolu aj na ďalších stavbách.

„V súčasnosti je vo výstavbe asi 30 mostov, preveríme ich ako prvé.“ Ak to bude potrebné, zastaví sa podľa neho aj výstavba na iných stavbách.

Firma Bögl a Krýsl, ktorá je partnerom Váhostavu a mala úsek na starosti, v piatok tvrdila, že most staval jej subdodávateľ Semos. V sobotu Semos zodpovednosť presunul na spoločnosť Skruže Weise SK.

Zmluva, ktorú NDS uzavrela v júni minulého roka, je však s konzorciom Váhostav a Bögl a Krýsl.

Bývalý minister dopravy Ján Figeľ z KDH cez víkend upozornil, že aj keď išlo o tender z jeho éry, diaľnica bola naprojektovaná a schválená ešte v čase prvej vlády Roberta Fica. „Počas našej vlády sme na projekte nič nezmenili.“

foto
Aj keby diaľnica stála viac, bezpečnosť to nezaručí. Kľúčový je aj kvalitný dozor

Celé to bolo vratké

Súčasťou zverejnenej zmluvy je však aj dokument, v ktorom NDS počas tendra odpovedá uchádzačom na otázku, či je možné meniť technológie pri stavbe mostov.

Výsledkom by vraj bola úspora času a zníženie nákladov. NDS v marci 2011 odpovedala, že je to možné, ak sa „presne tvarovo a nosnosťou postaví identický most“.

Štát zmluvu podpisoval v čase, keď piati ľudia z Bögl a Krýsl v Česku čelili obžalobe zo spoluzavinenia podobnej havárie v českej Studénke v roku 2008. Aj tam bola podľa znalcov chyba v konštrukcii.

„Vznikla labilná konštrukcia. Ako keď si na stoličku dáte ešte stolček. Také to bolo celé vratké,“ vypovedal pred súdom znalec Jiří Studnička. Kauzu doteraz neuzavreli.

V podmienkach tendra na úsek diaľnice Jánovce – Jablonov bolo, že súťažiť môžu len firmy, ktorým v predchádzajúcich troch rokoch nebolo preukázané závažné porušenie odborných povinností.

Bögl a Krýsl nedávno podpísala zmluvu na modernizáciu železničnej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá asi za 240 miliónov eur.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 684
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 5 862
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 244
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 4 932
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 103
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 074
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 942
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 939
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 702
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 299

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žitňanská chce, aby polícia vysvetľovala, prečo nekoná. Poslanci váhajú

Ak vyšetrovatelia či prokuratúra podrobnosti nepovedia, musia to zdôvodniť. Mimovládne organizácie možnosť odmietnutia znepokojila.

KOMENTÁRE

Zlomí sa charakter Mosta aj pri infozákone?

Žitňanská môže mať s presadením návrhu pri partii, ktorá desať rokov klondajkuje štát, problém.

DOMOV

Má tu veľkú základňu, hovoria o Uhríkovi v Nitre

Súperi kandidatúru extrémistu zľahčujú.

DOMOV

Slovensku hrozí, že príde o desiatky miliónov eur

Peniaze z Únie Slovensko zrejme nestihne odčerpať do konca roka.

Neprehliadnite tiež

Domov

SaS žiada Fica, aby zakročil pri odklade nákupu stíhačiek

Slovensko by malo do roku 2030 získať spolu štrnásť viacúčelových taktických lietadiel.

Domov

Fico chce opäť bojovať s korupciou, založí nový úrad

Fico zvažuje aj prijatie nového ústavného zákona o preukazovaní pôvodu majetku

Domov

Smer opúšťajú nitrianski členovia, nepáčia sa im miestne kšefty

Predseda miestneho klubu vyjadril svoju nespokojnosť, no s ohlasom v strane sa nestretol.

Domov

Sme rodina chce bankové účty zdarma pre viac ľudí

Ku koncu mája zaznamenali banky zisk 290 miliónov eur.