Zatiaľ anonymne.
KURIMANY, BRATISLAVA. Podložie zrejme podmočené nebolo, chybu s najväčšou pravdepodobnosťou urobili pri stavbe podpernej konštrukcie.
Také sú prvé zistenia odborníkov, ktorí sa podieľajú na vyšetrovaní zrútenia stavby diaľničného mosta neďaleko Levoče, kde v piatok zahynuli štyria robotníci.
„Na základe najnovších informácií a po obhliadke stavby, ktorú sme dnes (v sobotu) s kolegami absolvovali, sa dá usúdiť, že podložie aj betonáž boli v poriadku,“ napísal vo svojom blogu expert zo Stavebnej fakulty STU Peter Paulík.
Paulík tvrdí, že konštrukcia bola netypická, pretože most bol širší a vyššie nad terénom ako väčšina mostov stavaných na takomto type podpernej skruže.
Pomôže fotografiaZnalcom môže pomôcť zistiť príčiny havárie aj fotografia zo stavby, ktorú získal denník SME. Záber zachytáva rozostavaný most aj s konštrukciou ešte pred tým, ako povolila.
Situáciu na základe fotografií posudzovali pod zárukou anonymity nezávisle od seba dvaja odborníci v oblasti stavieb a konštrukcie mostov a statiky.
K dispozícii mali záber zo stavby pred kolapsom a po ňom. Zhodli sa, že podporná konštrukcia nebola v poriadku.
Kliknite na obrázok, zväčšíte ho.
Podporná konštrukcia mosta pred zrútením. Keď na ňu začal tlačiť liaty betón, povolila a zrútila sa.
FOTO: SME
Príliš štíhla konštrukciaPrvý odborník hovorí, že podporná konštrukcia debnenia mosta „bola veľmi štíhla“. Zvislé „stojky“ konštrukcie podľa neho neboli v optimálnej polohe pod trámami betónovej konštrukcie.
Pri betonáži tak mohlo dôjsť k zosunutiu niektorého z nosníkov, čo by vyvolalo dominový deštrukčný efekt.
Deštrukciu mohlo spôsobiť aj nedostatočné stuženie podpornej skruže, čo by pri zaťažení betónom spôsobilo ich vybočenie zo zvislej polohy.
Druhý špecialista tvrdí, že tento typ podpornej skruže sa nezvykne využívať na také vysoké mosty.
Vplyvom nerovnomernej záťaže pri betónovaní alebo poveternostných vplyvov mohlo dôjsť k ohybovým tlakom, na ktoré tento typ nebol stavaný.
Vylúčené zatiaľ nie je ani poškodenie materiálu kovovej konštrukcie. Napríklad trhlina na nosnej časti alebo iná deformácia spôsobená častým používaním, napríklad preliačina.
Konštrukcia mala udržať okolo 270 ton betónu. Skolabovala, keď ho začali nalievať.
Člen vyšetrovacieho tímu NDS Paulík má informácie, že pod mostom v čase betonáže nikto nebol.
„Všetci, čo zomreli, prípadne boli ranení, boli v čase kolapsu hore na debnení pri betonáži.“
Vyšetrujú dva tímyHaváriu vyšetrujú nezávisle od seba dva tímy. Zvyšky nosnej konštrukcie znalci preskúmajú po odstránení sutín.
Na počítačoch nasimulujú priebeh piatkového tragického popoludnia pri Kurimanoch. „Odhadnúť, kedy budú výsledky, dnes nie je ešte možné,“ konštatoval minister vnútra Robert Kaliňák.
Podklady na vypracovanie posudkov by mali mať špecialisti zhruba do dvoch týždňov. Konkrétne výsledky vyšetrovania budú známe najskôr asi o mesiac.
Na deväťkilometrovom úseku medzi Jánovcami a Jablonovom sa pre nehodu prestalo stavať. Kedy sa výstavba opäť rozbehne, zatiaľ nie je jasné.
„Nevieme, či to bude trvať mesiac či týždeň, kým sa všetky dôkazy nazbierajú,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
V konečnom dôsledku sa tak môže dostavba diaľničného úseku oddialiť. V zmluve so stavebnými firmami si štát dohodol, že diaľnica bude hotová v decembri roku 2013.
Teraz bude kontrolaŠtátny tajomník ministerstva Andrej Holák v nedeľu v RTVS ohlásil kontrolu aj na ďalších stavbách.
„V súčasnosti je vo výstavbe asi 30 mostov, preveríme ich ako prvé.“ Ak to bude potrebné, zastaví sa podľa neho aj výstavba na iných stavbách.
Firma Bögl a Krýsl, ktorá je partnerom Váhostavu a mala úsek na starosti, v piatok tvrdila, že most staval jej subdodávateľ Semos. V sobotu Semos zodpovednosť presunul na spoločnosť Skruže Weise SK.
Zmluva, ktorú NDS uzavrela v júni minulého roka, je však s konzorciom Váhostav a Bögl a Krýsl.
Bývalý minister dopravy Ján Figeľ z KDH cez víkend upozornil, že aj keď išlo o tender z jeho éry, diaľnica bola naprojektovaná a schválená ešte v čase prvej vlády Roberta Fica. „Počas našej vlády sme na projekte nič nezmenili.“
Aj keby diaľnica stála viac, bezpečnosť to nezaručí. Kľúčový je aj kvalitný dozor
Prečítajte si článok >>
Celé to bolo vratkéSúčasťou zverejnenej zmluvy je však aj dokument, v ktorom NDS počas tendra odpovedá uchádzačom na otázku, či je možné meniť technológie pri stavbe mostov.
Výsledkom by vraj bola úspora času a zníženie nákladov. NDS v marci 2011 odpovedala, že je to možné, ak sa „presne tvarovo a nosnosťou postaví identický most“.
Štát zmluvu podpisoval v čase, keď piati ľudia z Bögl a Krýsl v Česku čelili obžalobe zo spoluzavinenia podobnej havárie v českej Studénke v roku 2008. Aj tam bola podľa znalcov chyba v konštrukcii.
„Vznikla labilná konštrukcia. Ako keď si na stoličku dáte ešte stolček. Také to bolo celé vratké,“ vypovedal pred súdom znalec Jiří Studnička. Kauzu doteraz neuzavreli.
V podmienkach tendra na úsek diaľnice Jánovce – Jablonov bolo, že súťažiť môžu len firmy, ktorým v predchádzajúcich troch rokoch nebolo preukázané závažné porušenie odborných povinností.
Bögl a Krýsl nedávno podpísala zmluvu na modernizáciu železničnej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá asi za 240 miliónov eur.

Beata
Balogová
