MEMO 98: Najkritizovanejšími subjektmi v predvolebnej kampani sú vláda a HZDS

Bratislava 11. septembra (TASR) - Najkritizovanejším politickým subjektom v slovenských médiách počas tohtoročnej predvolebnej kampane je vládny kabinet ...

Bratislava 11. septembra (TASR) - Najkritizovanejším politickým subjektom v slovenských médiách počas tohtoročnej predvolebnej kampane je vládny kabinet a najnegatívnejšie zobrazovanou politickou stranou je HZDS. Vyplýva to z monitoringu hlavného spravodajstva celoplošných rozhlasových a televíznych staníc a denníkov, ktorý od 21. augusta do 3. septembra uskutočnila agentúra MEMO 98.

Podľa najnovších výsledkov sa v porovnaní s predchádzajúcim prieskumom zvýšil počet strán, pri ktorých prevládli pozitívne zmienky nad negatívnymi. V súhrne všetkých skúmaných médií ide o päticu SDKÚ, KDH, ANO, SMK a Smer.

Počas kampane sa v rádiách a televíziách oproti iným sledovaným obdobiam ešte výraznejšej prejavila súčasná nedokonalá volebná a mediálna legislatíva na Slovensku. Zapríčinil to fakt, že niektoré pravidlá v zákonoch úplne chýbajú alebo sa dajú rozlične interpretovať. Signifikantným je výsledok, ktorý hovorí o presvedčivej prevahe informácií o štátnych orgánoch na úkor politických strán a kandidátov, pretože elektronické médiá sa obávajú možných postihov a sankcií zo strany zodpovedných inštitúcií.

V rámci televíznych staníc dostalo najviac politických subjektov priestor na vlastnú prezentáciu v programe TA3, pričom táto televízia ich predstavila 17. Naopak, najmenej strán a hnutí, celkom 13, bolo zastúpených v spravodajstve TV JOJ. Slovenská televízia (STV) a TV Markíza poskytli vysielací čas zhodne 14 stranám. Okrem toho desať strán kandidujúcich do NR SR doposiaľ nedostalo možnosť vyjadriť sa v žiadnej televízii. Ide o Béčko-Revolučnú robotnícku stranu (B-RRS), Ľavicový blok (ĽB), Ľudovú stranu (ĽS), Nezávislú občiansku stranu nezamestnaných a poškodených (NOSNP), Rómsku občiansku iniciatívu (ROI), Stranu národnej jednoty (SNJ), Stranu za demokratické práva občanov (SDPO), Stranu zelených na Slovensku (SZS) a strany ROMA a ROSA.

V Novinách STV dostala najviac vysielacieho času - presne 49,1 percenta - vláda. Druhým najvýraznejšie zobrazovaným subjektom bol prezident SR Rudolf Schuster, ktorému patrilo 16 percent spravodajstva. Spomedzi politických strán sa na obrazovkách STV najvýraznejšie objavovalo HZDS s 13,8-percentným zastúpením. Za ním nasledovali Smer (3,6), KDH a ANO (obe po 3,1 percenta).

Rovnako aj v Televíznych novinách Markízy dominovali kabinet premiéra Mikuláša Dzurindu a hlava štátu, ktorým redaktori vyhradili 40,8 percenta, respektíve 22,7 percenta vysielacieho času. Zmena však nastala medzi politickými stranami, kde najširší priestor v podobe 10,1 percenta času dostala ANO na čele s lídrom a zároveň spolumajiteľom tejto televízie Pavlom Ruskom. Druhou najprezentovanejšou stranou na Markíze bol Smer (6,1), ďalej HZDS (4,1), SDKÚ (3,4) a SMK (3,2 percenta).

Zaujímavým je fakt, že v správach stanice TA3 venovali redaktori najviac priestoru prezidentovi SR, a to presne 45,7 percenta času. Za ním nasledovala vláda s 30,6 percenta a najprezentovanejšou stranou bola SDA s ôsmimi percentami. Druhú priečku medzi stranami obsadilo HZDS (5,6).

Posledná monitorovaná stanica TV JOJ poskytla najširší priestor Schusterovi, o ktorom informácie zabrali 26,7 percenta spravodajského času. Vláda dostala 16,8 percenta a bezprostredne za ňou s 12,5 percentami nasledovalo HZDS. Výraznejšie percentuálne zastúpenie získali aj Smer (7,2), ANO a SNS (po 6,1 percenta).

Spomedzi sledovaných rozhlasových staníc najviac politických subjektov, presne 14, prezentovali Rádio Okey a Twist. Naopak, najmenej, teda 12, dostalo priestor v Rádiu Expres. O B-RRS, ĽS, NOSNP, SNJ, SDPO, SZS, ROSA, ROMA, Združení robotníkov Slovenska a strane Žena a rodina (ŽR) podrobnejšie neinformovala žiadna stanica.

Verejnoprávny Slovenský rozhlas (SRo) venoval 48,3 percenta spravodajského času členom vlády SR, 12,1 percenta prezidentovi a 10,8 percenta SMK. Za maďarskou koalíciou nasledovalo HZDS s 5,7-percentným podielom v správach.

Najvýraznejšie zastúpenie vo vysielaní Rádia Expres mal Schuster s 38,7 percenta, za ním skončila vláda s 28,2 percenta a trojicu najfrekventovanejších subjektov uzatvára HZDS so 14,6 percenta spravodajského času. Ďalším je KDH, ktorému vyčlenili 5,6 percenta spravodajského priestoru.

Dzurindov kabinet mal takmer polovičné zastúpenie aj v správach Rádia Okey a Twist. Hneď za ním nasledoval prezident, pričom informácie o politických stranách mali len marginálny význam.

Situácia v denníkoch Nový čas, Sme, Pravda, Nový deň a Národná obroda bola trochu odlišná od elektronických médií, pretože ich tlačená podoba umožňuje poskytnúť čitateľom komplexnejšie informácie. Až 22 politických strán dostalo priestor v tituloch Pravda a Sme a najmenej, len 14, ich prezentoval Nový čas. Ani v jedných zo spomínaných novín neboli informácie o ĽS a ŽR.

Nový čas venoval 59,5 percenta spravodajského priestoru prezidentovi, 8,4 percenta SNS, 8,3 percenta HZDS a 6,3 percenta Demokratickej strane. V denníku SME boli rozdiely vyrovnanejšie. Na prvom mieste skončil prezident so 16 percentami, potom vláda s 13,9 percenta, SDKÚ s 12,7 a Smer s 10,1 percenta. Väčšie rozdiely zaznamenali v denníku Pravda, kde najprezentovanejším subjektom bolo HZDS s 22,6 percenta. Ďalej nasledovala vláda s 19,5 percenta, Hnutie za demokraciu (7,9) a KDH (6,5). V Novom dni dlhodobo dominuje pozitívne spravodajstvo týkajúce sa HZDS, čo je zapríčinené prílišnou politickou orientáciou novín. Zmienky o ostatných subjektoch boli minimálne a takmer výlučne negatívne. Národná obroda sa najčastejšie venovala vláde, ktorej vyčlenila 19,2 percenta spravodajského rozsahu. Presne 18,8 percenta dostalo HZDS, 16,3 percenta prezident, 11,8 percenta ANO a 7,1 percenta SDKÚ.

Memo 98 v rámci monitoringu rozhlasových staníc sledovalo ich poludňajšie i večerné spravodajské relácie, kým u televízií išlo len o večerné správy. Vo všetkých prípadoch postupovalo podľa kritérií zhrnutých v Morálnom kódexe správania sa médií v predvolebnom období.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  4. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  6. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  7. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  8. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  9. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  10. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 601
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 11 849
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 383
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 957
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 254
  6. Kam do tepla v januári? 2 158
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 865
  8. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 618
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 263
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 1 198

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ilumináti, pedofília a ŠtB. Špinavý boj o Hrad sa rozbieha

Na Kisku pred voľbami vytiahli scientológiu, na Drahoša iluminátov. Hoaxy môžu pomôcť Zemanovi vyhrať.

DOMOV

Dobré ráno: Česi si dovolili, čo si u nás ani Fico netrúfol

Ako prebiehajú české prezidentské voľby.

KOMENTÁRE

Zeman sa buď zaprie, alebo prehrá

Konfrontačná kampaň tentoraz stačiť nebude.

DOMOV

Kosík rozšíril zoznam Lexových káuz

S Lexom sa spája viac ako desať káuz.

Neprehliadnite tiež

Blahová vyzvala Tomanovú, aby sa vzdala funkcie detskej ombudsmanky

Poslankyňa tvrdí, že ombudsmanka si nerobí povinnosti ako má a osobné spory ťahá na verejnosť.

Spišskonovoveské Embraco sa dohodlo s odborármi, štrajk nehrozí

Kolektívnu zmluvu zrejme podpíšu v piatok, pomohli kompromisy.

Prokurátor podal obžalobu na štyroch ľudí v prípade subvenčného podvodu

Štyria ľudia sa mali dopustiť aj zločinu poškodzovania finančných záujmov európskych spoločenstiev.

Remišová: Ministerstvo plytvá, za milióny najalo externistov na administratívu

Tvrdí, že kým vlastným zamestnancom platí od päť do desať eur za hodinu, externým konzultantom bude platiť 95 eur.

Moderátor Fejér: O rušení Reportérov predtým reč nebola

Riaditeľ RTVS Rezník prišiel na poradu tímu investigatívcov od svojho nástupu len raz, a to na desať minút. Vtedy ani nenaznačil, že reláciu zruší, hovorí PAVOL FEJÉR, moderátor a spoluautor relácie Reportéri.