AKTUALIZOVANÉ 20:44

Počiatek viní za most stavbárov, tí sa chystajú platiť odškodné

Štát chce skontrolovať, či stavbári nešetrili na podperách, ktoré sa používajú pri výstavbe mostov.

(Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. „Vidím plnú zodpovednosť za túto tragédiu na strane dodávateľa.“

Povedal to v pondelok minister dopravy Ján Počiatek (Smer) po zasadaní krízového štábu, ktorý analyzoval príčiny pádu rozostavaného mosta v obci Iliašovce.

Výstavba
Most na D1
  • Tender na výstavbu 9-kilometrového úseku medzi Jánovcami a Jablonovom vyhralo konzorcium Váhostav – Bögl a Krýsl,
  • Ponúklo necelých 60 miliónov eur. Štát rátal s cenou aj o 35 miliónov eur vyššou.
  • Táto časť D1 mala byť hotová v decembri 2013.
  • Teraz je stavba pozastavená pre vyšetrovanie.
  • Meškať môžu aj ďalšie stavby podľa toho, čo ukáže kontrola.

Zahynuli pri ňom štyria ľudia, ďalší sú zranení. Počiatek sa vyjadril prvýkrát až v pondelok, bol totiž na dovolenke.

Za zrútenie stavby môže podpera, ktorá sa používa pri výstavbe mostov. Tá zlyhala.

Ktorá firma je za pád mosta zodpovedná a v akej miere, rozhodne podľa Počiatka až vyšetrovanie. Stavbárov vyzval, aby pozostalým a zraneným vyplatili odškodné.

"Ak sa tak nestane, vláda je pripravená využiť mimoriadne možnosti, podobne ako to urobila pri tragédiách vo VOP Nováky či banských nešťastiach,“ odkázali zasa z Úradu vlády.

V konzorciu, na ktorého čele je firma Váhostav, mala most na starosti spoločnosť Bögl a Krýsl.

Po nehode sa vyjadrila, že si na práce najala firmu Semos a tá má ďalšieho subdodávateľa.

Firmy Semos a Bögl a Krýsl sa dohodli, že vyplatia odškodné. Väčšiu časť má vyplatiť Semos, tvrdí zástupkyňa Bögl a Krýsl Kateřina Plechatá. Detaily nie sú známe.

Čo robí stavebný dozor?

Počiatek vylúčil, že by mal na tragédii vinu aj stavebný dozor. Ten robí štátna Národná diaľničná spoločnosť, ktorá diaľnicu aj obstaráva.

Firmy, ktoré sa zaoberajú stavebným dozorom, upozorňujú, že úlohy dozoru sa týkajú aj betónovania mostov.

„Konštrukciu niekto musel prevziať predtým, ako sa začalo betónovať, a niekto musel vyhlásiť, že je v poriadku,“ vraví Michal Hrkota z firmy Inžiniering MH. Takéto vyhlásenie by mal podľa neho vydávať aj dozor.

Firma Infram, ktorá sa tiež venuje stavebnému dozoru, nám poslala zoznam povinností dozoru.

Nechýba medzi nimi schválenie materiálov, zariadenia, vybavenia, stavebných techník a programov prác.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že zmluvy na túto diaľnicu boli urobené tak, že viac zodpovednosti nesie stavbár ako stavebný dozor.

Teraz chce ministerstvo preto zisťovať, či stavbári nechceli ušetriť na lacnejších mostových podperách.

„Budeme skúmať aj cenové rozdiely v takýchto konštrukciách, aby sme vedeli vylúčiť alebo potvrdiť, že cena má vplyv na kvalitu a bezpečnosť výstavby,“ dodal Počiatek.

Podperu už zakázali

Podpera nie je ideálne miesto pre stavbárov na šetrenie, upozorňuje Martin Bakoš, riaditeľ spoločnosti Amberg Engineering Slovakia, ktorá sa venuje dozorom.

"Podpera sa priebežne posúva k tej časti mosta, ktorú treba zabetónovať. Použitie skruže, ktorá má menšiu konštrukciu, nemusí priniesť veľkú úsporu. Nepredpokladám, že na tom niekto zámerne šetril," dodal Bakoš.

Podľa Počiatka sa taká istá podpera v súčasnosti pri výstavbe u nás inde nepoužíva. Preventívne však vydal zákaz používať tento typ podpery.

Štát sa zvlášť zameria na prešetrovanie ďalších stavieb, najmä tridsiatich rozostavaných mostov.

Extra záujem budú mať štátni kontrolóri o stavby firmy Bögl a Krýsl, keďže jej meno sa spomínalo aj pri zrútenom moste v Česku, keď zahynulo osem ľudí.


Kliknite na obrázok, zväčšíte ho.

Podporná konštrukcia mosta pred zrútením.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 927
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 643
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 098
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 398
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 014
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 044
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 578
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 566
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 080
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 660

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Tour bola bez Sagana nudná, no ponúkla aj nový objav

Vybrali sme päť najzaujímavejších momentov z tohtoročnej Tour de France.

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral.

KULTÚRA

Zomrel Štefan Nosáľ, zakladateľ a dlhoročný vedúci Lúčnice

Štefan Nosáľ ostane navždy s nami, odkazujú členovia Lúčnice.

KOMENTÁRE

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Problém je v samotnej SNS a v jej softvéri.