SME

Počiatek viní za most stavbárov, tí sa chystajú platiť odškodné

Štát chce skontrolovať, či stavbári nešetrili na podperách, ktoré sa používajú pri výstavbe mostov.

(Zdroj: SME – JÁN KROŠLÁK)

Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. „Vidím plnú zodpovednosť za túto tragédiu na strane dodávateľa.“

Povedal to v pondelok minister dopravy Ján Počiatek (Smer) po zasadaní krízového štábu, ktorý analyzoval príčiny pádu rozostavaného mosta v obci Iliašovce.

Výstavba

Most na D1

Tender na výstavbu 9-kilometrového úseku medzi Jánovcami a Jablonovom vyhralo konzorcium Váhostav – Bögl a Krýsl,

Ponúklo necelých 60 miliónov eur. Štát rátal s cenou aj o 35 miliónov eur vyššou.

SkryťVypnúť reklamu

Táto časť D1 mala byť hotová v decembri 2013.

Teraz je stavba pozastavená pre vyšetrovanie.

Meškať môžu aj ďalšie stavby podľa toho, čo ukáže kontrola.

Zahynuli pri ňom štyria ľudia, ďalší sú zranení. Počiatek sa vyjadril prvýkrát až v pondelok, bol totiž na dovolenke.

Za zrútenie stavby môže podpera, ktorá sa používa pri výstavbe mostov. Tá zlyhala.

Ktorá firma je za pád mosta zodpovedná a v akej miere, rozhodne podľa Počiatka až vyšetrovanie. Stavbárov vyzval, aby pozostalým a zraneným vyplatili odškodné.

"Ak sa tak nestane, vláda je pripravená využiť mimoriadne možnosti, podobne ako to urobila pri tragédiách vo VOP Nováky či banských nešťastiach,“ odkázali zasa z Úradu vlády.

V konzorciu, na ktorého čele je firma Váhostav, mala most na starosti spoločnosť Bögl a Krýsl.

SkryťVypnúť reklamu

Po nehode sa vyjadrila, že si na práce najala firmu Semos a tá má ďalšieho subdodávateľa.

Firmy Semos a Bögl a Krýsl sa dohodli, že vyplatia odškodné. Väčšiu časť má vyplatiť Semos, tvrdí zástupkyňa Bögl a Krýsl Kateřina Plechatá. Detaily nie sú známe.

Čo robí stavebný dozor?Počiatek vylúčil, že by mal na tragédii vinu aj stavebný dozor. Ten robí štátna Národná diaľničná spoločnosť, ktorá diaľnicu aj obstaráva.

Firmy, ktoré sa zaoberajú stavebným dozorom, upozorňujú, že úlohy dozoru sa týkajú aj betónovania mostov.

„Konštrukciu niekto musel prevziať predtým, ako sa začalo betónovať, a niekto musel vyhlásiť, že je v poriadku,“ vraví Michal Hrkota z firmy Inžiniering MH. Takéto vyhlásenie by mal podľa neho vydávať aj dozor.

Firma Infram, ktorá sa tiež venuje stavebnému dozoru, nám poslala zoznam povinností dozoru.

SkryťVypnúť reklamu

Nechýba medzi nimi schválenie materiálov, zariadenia, vybavenia, stavebných techník a programov prác.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že zmluvy na túto diaľnicu boli urobené tak, že viac zodpovednosti nesie stavbár ako stavebný dozor.

Teraz chce ministerstvo preto zisťovať, či stavbári nechceli ušetriť na lacnejších mostových podperách.

„Budeme skúmať aj cenové rozdiely v takýchto konštrukciách, aby sme vedeli vylúčiť alebo potvrdiť, že cena má vplyv na kvalitu a bezpečnosť výstavby,“ dodal Počiatek.

Podperu už zakázaliPodpera nie je ideálne miesto pre stavbárov na šetrenie, upozorňuje Martin Bakoš, riaditeľ spoločnosti Amberg Engineering Slovakia, ktorá sa venuje dozorom.

"Podpera sa priebežne posúva k tej časti mosta, ktorú treba zabetónovať. Použitie skruže, ktorá má menšiu konštrukciu, nemusí priniesť veľkú úsporu. Nepredpokladám, že na tom niekto zámerne šetril," dodal Bakoš.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Počiatka sa taká istá podpera v súčasnosti pri výstavbe u nás inde nepoužíva. Preventívne však vydal zákaz používať tento typ podpery.

Štát sa zvlášť zameria na prešetrovanie ďalších stavieb, najmä tridsiatich rozostavaných mostov.

Extra záujem budú mať štátni kontrolóri o stavby firmy Bögl a Krýsl, keďže jej meno sa spomínalo aj pri zrútenom moste v Česku, keď zahynulo osem ľudí.

Kliknite na obrázok, zväčšíte ho.

Podporná konštrukcia mosta pred zrútením.

Fotka - Beata Balogová
Beata
Balogová
Šéfredaktorka
Podpis - Beata Balogová
Tento článok sme nezamkli, ale potrebujeme vašu podporu. Niektoré články nechávame odomknuté, aby mali úplne všetci prístup k dôležitým informáciám. Prinášať ich môžeme aj vďaka našim predplatiteľom.
Vyskúšať predplatné
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 99 246
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 150
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 875
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 106
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 243
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 888
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 717
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu