MEMO 98: Najkritizovanejšími subjektmi v predvolebnej kampani sú vláda a HZDS

Bratislava 11. septembra (TASR) - Najkritizovanejším politickým subjektom v slovenských médiách počas tohtoročnej predvolebnej kampane je vládny kabinet ...

Bratislava 11. septembra (TASR) - Najkritizovanejším politickým subjektom v slovenských médiách počas tohtoročnej predvolebnej kampane je vládny kabinet a najnegatívnejšie zobrazovanou politickou stranou je HZDS. Vyplýva to z monitoringu hlavného spravodajstva celoplošných rozhlasových a televíznych staníc a denníkov, ktorý od 21. augusta do 3. septembra uskutočnila agentúra MEMO 98.

Podľa najnovších výsledkov sa v porovnaní s predchádzajúcim prieskumom zvýšil počet strán, pri ktorých prevládli pozitívne zmienky nad negatívnymi. V súhrne všetkých skúmaných médií ide o päticu SDKÚ, KDH, ANO, SMK a Smer.

Počas kampane sa v rádiách a televíziách oproti iným sledovaným obdobiam ešte výraznejšej prejavila súčasná nedokonalá volebná a mediálna legislatíva na Slovensku. Zapríčinil to fakt, že niektoré pravidlá v zákonoch úplne chýbajú alebo sa dajú rozlične interpretovať. Signifikantným je výsledok, ktorý hovorí o presvedčivej prevahe informácií o štátnych orgánoch na úkor politických strán a kandidátov, pretože elektronické médiá sa obávajú možných postihov a sankcií zo strany zodpovedných inštitúcií.

V rámci televíznych staníc dostalo najviac politických subjektov priestor na vlastnú prezentáciu v programe TA3, pričom táto televízia ich predstavila 17. Naopak, najmenej strán a hnutí, celkom 13, bolo zastúpených v spravodajstve TV JOJ. Slovenská televízia (STV) a TV Markíza poskytli vysielací čas zhodne 14 stranám. Okrem toho desať strán kandidujúcich do NR SR doposiaľ nedostalo možnosť vyjadriť sa v žiadnej televízii. Ide o Béčko-Revolučnú robotnícku stranu (B-RRS), Ľavicový blok (ĽB), Ľudovú stranu (ĽS), Nezávislú občiansku stranu nezamestnaných a poškodených (NOSNP), Rómsku občiansku iniciatívu (ROI), Stranu národnej jednoty (SNJ), Stranu za demokratické práva občanov (SDPO), Stranu zelených na Slovensku (SZS) a strany ROMA a ROSA.

V Novinách STV dostala najviac vysielacieho času - presne 49,1 percenta - vláda. Druhým najvýraznejšie zobrazovaným subjektom bol prezident SR Rudolf Schuster, ktorému patrilo 16 percent spravodajstva. Spomedzi politických strán sa na obrazovkách STV najvýraznejšie objavovalo HZDS s 13,8-percentným zastúpením. Za ním nasledovali Smer (3,6), KDH a ANO (obe po 3,1 percenta).

Rovnako aj v Televíznych novinách Markízy dominovali kabinet premiéra Mikuláša Dzurindu a hlava štátu, ktorým redaktori vyhradili 40,8 percenta, respektíve 22,7 percenta vysielacieho času. Zmena však nastala medzi politickými stranami, kde najširší priestor v podobe 10,1 percenta času dostala ANO na čele s lídrom a zároveň spolumajiteľom tejto televízie Pavlom Ruskom. Druhou najprezentovanejšou stranou na Markíze bol Smer (6,1), ďalej HZDS (4,1), SDKÚ (3,4) a SMK (3,2 percenta).

Zaujímavým je fakt, že v správach stanice TA3 venovali redaktori najviac priestoru prezidentovi SR, a to presne 45,7 percenta času. Za ním nasledovala vláda s 30,6 percenta a najprezentovanejšou stranou bola SDA s ôsmimi percentami. Druhú priečku medzi stranami obsadilo HZDS (5,6).

Posledná monitorovaná stanica TV JOJ poskytla najširší priestor Schusterovi, o ktorom informácie zabrali 26,7 percenta spravodajského času. Vláda dostala 16,8 percenta a bezprostredne za ňou s 12,5 percentami nasledovalo HZDS. Výraznejšie percentuálne zastúpenie získali aj Smer (7,2), ANO a SNS (po 6,1 percenta).

Spomedzi sledovaných rozhlasových staníc najviac politických subjektov, presne 14, prezentovali Rádio Okey a Twist. Naopak, najmenej, teda 12, dostalo priestor v Rádiu Expres. O B-RRS, ĽS, NOSNP, SNJ, SDPO, SZS, ROSA, ROMA, Združení robotníkov Slovenska a strane Žena a rodina (ŽR) podrobnejšie neinformovala žiadna stanica.

Verejnoprávny Slovenský rozhlas (SRo) venoval 48,3 percenta spravodajského času členom vlády SR, 12,1 percenta prezidentovi a 10,8 percenta SMK. Za maďarskou koalíciou nasledovalo HZDS s 5,7-percentným podielom v správach.

Najvýraznejšie zastúpenie vo vysielaní Rádia Expres mal Schuster s 38,7 percenta, za ním skončila vláda s 28,2 percenta a trojicu najfrekventovanejších subjektov uzatvára HZDS so 14,6 percenta spravodajského času. Ďalším je KDH, ktorému vyčlenili 5,6 percenta spravodajského priestoru.

Dzurindov kabinet mal takmer polovičné zastúpenie aj v správach Rádia Okey a Twist. Hneď za ním nasledoval prezident, pričom informácie o politických stranách mali len marginálny význam.

Situácia v denníkoch Nový čas, Sme, Pravda, Nový deň a Národná obroda bola trochu odlišná od elektronických médií, pretože ich tlačená podoba umožňuje poskytnúť čitateľom komplexnejšie informácie. Až 22 politických strán dostalo priestor v tituloch Pravda a Sme a najmenej, len 14, ich prezentoval Nový čas. Ani v jedných zo spomínaných novín neboli informácie o ĽS a ŽR.

Nový čas venoval 59,5 percenta spravodajského priestoru prezidentovi, 8,4 percenta SNS, 8,3 percenta HZDS a 6,3 percenta Demokratickej strane. V denníku SME boli rozdiely vyrovnanejšie. Na prvom mieste skončil prezident so 16 percentami, potom vláda s 13,9 percenta, SDKÚ s 12,7 a Smer s 10,1 percenta. Väčšie rozdiely zaznamenali v denníku Pravda, kde najprezentovanejším subjektom bolo HZDS s 22,6 percenta. Ďalej nasledovala vláda s 19,5 percenta, Hnutie za demokraciu (7,9) a KDH (6,5). V Novom dni dlhodobo dominuje pozitívne spravodajstvo týkajúce sa HZDS, čo je zapríčinené prílišnou politickou orientáciou novín. Zmienky o ostatných subjektoch boli minimálne a takmer výlučne negatívne. Národná obroda sa najčastejšie venovala vláde, ktorej vyčlenila 19,2 percenta spravodajského rozsahu. Presne 18,8 percenta dostalo HZDS, 16,3 percenta prezident, 11,8 percenta ANO a 7,1 percenta SDKÚ.

Memo 98 v rámci monitoringu rozhlasových staníc sledovalo ich poludňajšie i večerné spravodajské relácie, kým u televízií išlo len o večerné správy. Vo všetkých prípadoch postupovalo podľa kritérií zhrnutých v Morálnom kódexe správania sa médií v predvolebnom období.

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 130
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 176
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 159
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 514
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 939
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 843
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 789
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 664
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 625
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 336

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lipšic dostal za nehodu z minulého roka podmienečný trest

Súd odsúdil bývalého poslanca Lipšica.

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Povedať, že Fico III a Mečiar III už sú jedna k jednej, sa ešte nedá, ale synchronizovaná akcia proti Kiskovi je porovnateľná iba a len s únosom mladého Kováča.

SVET

Orbán sa modlí za Merkelovej víťazstvo v nemeckých voľbách

Maďarský premiér sa obáva o eurofondy, ak by voľby vyhralo SPD.

Neprehliadnite tiež

Domov

Prišla učiť angličtinu, pre políciu takmer nedostala víza

Pred cudzineckou políciou ľudia čakajú hodiny, často aj v noci. Ak sa nedostanú na rad, tak musia krajinu opustiť.

Domov

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru. Krajský predseda Tibor Glenda zas hovorí o nátlaku na členov klubu.

Domov

V niektorých okresoch platí výstraha pred vetrom a dažďom

Meteorológovia varujú aj pred silným vetrom v Tatrách.

Domov

Do vedy o 32 miliónov eur menej? Nie je to iba Plavčanovo maslo, vyviňujú sa v SNS

Slovensko môže prísť o približne 32 miliónov eur z eurofondov na vedu. Výzvy sú po kauze exministra školstva Petra Plavčana zablokované.