Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka SME.
BRATISLAVA. Na veľvyslanectve v Londýne je síce čo zlepšovať, ale v prípadoch, keď slovenským rodičom zobrali britské sociálne úrady deti, v ničom nepochybila.
Taký je záver kontroly, ktorú v septembri nariadil minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák.
Šéfka odboru štátov západnej Európy Oksana Tomová hovorí, že pracovníci ambasády by mali byť viac vyťažení. Pomáhať by mali najmä preťaženému konzulárnemu odboru, ktorý po medializácii prípadov čelil kritike.
Konať mali iní
Verejnosť zaujal najmä príbeh Ivany Bórovej, ktorá už viac ako dva roky bojuje o dvoch malých synov. V tomto prípade však podľa šéfa generálnej inšpekcie rezortu Ivana Škorupu nedošlo k porušeniu žiadnych predpisov.
Vladimír Urban z konzulárneho odboru pripomenul, že výhrady sa týkali činností, ktoré malo zabezpečiť Centrum pre medzinárodnoprávnu ochranu detí a odbor ministerstva práce.
„Konzul je predĺženou rukou kompetentných úradov, ale nemôže aktívne konať,“ hovorí.
Najviac kritizovanou bola konzulka Zuzana Chudá. Pre rozhovor s Veronikou Čonkovou, ktorej sociálka zobrala päť detí vrátane niekoľkotýždňového dojčaťa, sa vzniesla kritika aj na vicekonzulku Katarínu Bakošovú. Odvysielala ho televízia Joj.
„Spôsob, akým komunikovala, bol zlý, mal byť viac empatický,“ priznal aj veľvyslanec v Londýne Miroslav Wlachovský. S vyvodením zodpovednosti čakal na závery kontroly.
Dnes je isté, že Chudá ani Bakošová o kreslo nepríde. Ambasádu opustí o rok pri pravidelnej rotácii diplomatov.
Kritici sú sklamaní
„Je to niečo neuveriteľné. Nakoniec ľudia, ktorí sa na ambasádu sťažovali, budú hlúpi,“ reagoval na závery kontroly Marek Dolák.
Vo Veľkej Británii žije osem rokov a po zlých skúsenostiach s vybavovaním pasu pre dcéru spustil na Facebooku iniciatívu Zmeňme ambasádu. Vďaka nej nechalo ministerstvo prácu veľvyslanectva skontrolovať.
„Človek, ktorý tam slušne príde o niečo žiadať, sa dočká kriku,“ opísal Dolák skúsenosti z ambasády.
Sťažoval sa aj na nevyhovujúce priestory. Ak chce matka dojčiť, musí ísť von, toalety musí hľadať v podnikoch na ulici.
O zlom zázemí hovorila aj Tomová. Prisľúbila zlepšenie.
Ľudia sa na zastupiteľstvo sťažovali
Vo Veľkej Británii dnes žije okolo 200-tisíc Slovákov a zastupiteľstvo v Londýne patrí k našim najvyťaženejším v zahraničí.
BRATISLAVA. Viac než tisíc ľudí podporilo na sociálnej sieti Facebook iniciatívu s názvom Zmeňme ambasádu.
Sťažovali sa na neochotu, neschopnosť a hlúposť ľudí pracujúcich na slovenskej ambasáde v Londýne.
Ministerstvo zahraničných vecí na iniciatívu zareagovalo a rozhodlo o vyslaní inšpekcie, ktorá prácu úradníkov na zastupiteľstve preverila. Po kontrole, ktorá trvala štyri dni od 9. do 12. októbra, chce rezort diplomacie zaviesť na ambasáde niekoľko zmien.
"Chceli sme preveriť nielen nespokojnosť s kvalitou výkonu, ale aj nespokojnosť s technickými podmienkami," informovala dnes riaditeľka odboru štátov západnej Európy Oksana Tomová.
Pripomenula, že vo Veľkej Británii dnes žije okolo 200-tisíc Slovákov a zastupiteľstvo v Londýne patrí k našim najvyťaženejším v zahraničí.
Pracuje v ňom až 21 diplomatických a konzulárnych pracovníkov, čo je najviac spomedzi všetkých slovenských zastupiteľstiev.
"Cieľom kontroly bolo identifikovať problém a nájsť spoločné riešenie ako zefektívniť našu prácu," povedala Tomová. Kontrola podľa nej ukázala, že počet ľudí na zastupiteľstve je dostatočný, ich prácu však treba skvalitniť. Už od septembra vo Veľkej Británii funguje tzv. rotujúci konzul, ktorý cestuje po celej krajine a snaží sa občanom SR pomáhať.
"Je to testovanie, uvidíme, aká bude reakcia občanov, ktorí sú našimi klientmi," poznamenala Tomová. "Okrem toho, že budeme poskytovať servis aj v iných častiach Spojeného kráľovstva, odbremeníme prílev občanov, ktorí prichádzajú na zastupiteľský úrad," doplnila.
Plánujú zaviesť objednávací systém či linku "call centrum", ktorá sa bude občanom SR venovať prostredníctvom telefónu alebo mailu. Ľudom chcú vysvetľovať, ako vypĺňať dotazníky, cestovné doklady im budú posielať poštou, na ambasáde zavedú kamerový systém a budú sa inšpirovať aj skúsenosťami z iných zastupiteľstiev.
"Je tu celá škála rôznych iných metód, ako zefektívniť a pomôcť občanom, aby neprichádzali na zastupiteľstvo dvakrát," dodala Tomová. Niektoré zmeny chcú zaviesť už v najbližších dňoch, ich dodržiavanie budú kontrolovať.
SITA

Beata
Balogová
