SME
Streda, 12. august, 2020 | Meniny má DarinaKrížovkyKrížovky

Komora inžinierov: Za pád môže nízka cena

Stavební inžinieri tvrdia, že najnižšia cena ako jediné kritérium pri vyhodnocovaní ponúk spôsobuje problémy.

(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Slovenská komora stavebných inžinierov (SKSI) predpokladá, že hlavnou príčinou zlyhania podpernej konštrukcie počas betonáže mostu na úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov pri Levoči mohla byť najnižšia cenová ponuka.

Podľa stavovskej organizácie najnižšia cena ako jediné kritérium spôsobuje problémy v stavebníctve nielen na Slovensku, ale vo väčšine členských krajín Európskej únie.

"Zrejme aj spôsob výberu subdodávateľov v tomto prípade vychádzal z predpokladu najnižšej cenovej ponuky," informovala v utorok agentúru SITA Slovenská komora stavebných inžinierov, ktorej vyjadrenia poslala riaditeľka jej úradu Diana Krížová.

Štíhla podperná skruža

Na základe dostupných informácií sa odborníci domnievajú, že najpravdepodobnejšou príčinou tragédie pri Kurimanoch, ktorá si 2. novembra vyžiadala štyri životy a dvanásť ťažko alebo ľahšie zranených stavbárov, môže byť príliš štíhla konštrukcia podpernej skruže.

Tá nebola stužená proti horizontálnemu vybočeniu a zrejme zlyhala stabilita oceľových stĺpikov podpernej skruže s príliš veľkou štíhlosťou.

"Konkrétna príčina zlyhania podpernej konštrukcie počas betonáže mostného poľa bude výsledkom vyšetrovania. Pokiaľ nebude vyšetrovanie ukončené, je predčasné hovoriť o príčinách zlyhania podpernej konštrukcie, ako aj o konkrétnych dôvodoch zlyhania a prípadných vinníkoch," uviedla SKSI.

Podľa komory však mohol zlyhať aj stavebný dozor, ktorý na stavbe úseku D1 Jánovce - Jablonov vykonáva Národná diaľničná spoločnosť, a.s. ako investor, ale aj projektant podpernej mostnej konštrukcie.

"Čo sa skutočne stalo a kto v tomto prípade zlyhal, ukážu až výsledky vyšetrovania a zrejme rozhodnutia súdov," dodala komora stavebných inžinierov.

Komora kritizuje zákony

Nastavenie legislatívy v tejto oblasti je podľa komory veľmi zlé.

Pripravovaný nový stavebný zákon by mal nedostatky vyriešiť, aby odborníci robili odborné časti projektovej dokumentácie a boli za to zodpovední nielen finančne, ale v prípade zlyhania a ohrozenia života a zdravia ľudí aj trestnoprávne.

Podľa SKSI je otázne, či spadnutú podpernú konštrukciu projektovali oprávnené autorizované osoby pre projektovanie na Slovensku alebo osoby, ktoré takéto oprávnenie u nás podľa stavebného zákona mať nemusia.

"Podľa súčasne platného stavebného zákona projekt pre stavebné povolenie musia spracovať autorizované osoby, avšak samotnú realizačnú projektovú dokumentáciu si má zabezpečiť v súlade s červeným Fidicom dodávateľ. Túto časť projektovej dokumentácie ale nemusí robiť autorizovaná osoba," dodala komora.

Pokiaľ by si dodávateľ zabezpečil vypracovanie realizačnej dokumentácie autorizovanou osobou, členom SKSI, tak by v prípade dokázania jeho pochybenia preberal trestnú zodpovednosť na seba autorizovaný inžinier.

Ak si dodávateľ nechá spracovať túto časť projektovej dokumentácie neautorizovanou osobou, je podľa komory otázne a zrejme bude na rozhodnutí súdu, kto v prípade zlyhania preberá trestnú zodpovednosť.

Chýba zodpovedná osoba

Za zlyhanie konštrukcie, ktorá zapríčiní dokonca úmrtie niekoľkých osôb, by podľa komory mali byť trestne zodpovedné odborne spôsobilé osoby.

V bežných prípadoch by to mali byť autorizované osoby v kategórii statika a dynamika stavebných konštrukcií, ktoré sú zapísané v zozname autorizovaných stavebných inžinierov a sú povinní členovia SKSI.

Prípadne to môžu byť aj autorizovaní architekti, povinní členovia Slovenskej komory architektov, ak sa autorizovaný architekt rozhodol robiť aj časť statika na vlastnú autorizáciu a zodpovednosť samostatne.

Finančné straty pri realizácii stavby diaľnice majú byť riešené v zmluve medzi investorom a generálnym dodávateľom.

"Miera dosahu generálneho dodávateľa na refundáciu škôd spôsobenú subdodávateľmi je zrejme regulovaná ich vzájomnými zmluvami," predpokladá SKSI.

Prvý, západný úsek D1 Jánovce - Jablonov v dĺžke deväť kilometrov stavia združenie v zložení Váhostav SK, a.s. a Bögl a Krýsl, k.s. za takmer 60 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Predpokladaná cena prác podľa štátnej expertízy pritom bola 95 mil. eur.

Bögl a Krýsl má ako jeden z generálnych dodávateľov na starosti aj výstavbu mosta, kde sa zrútila podperná konštrukcia

. Česká spoločnosť už skôr informovala, že práce na moste si objednala u prešovskej firmy Semos, spol. s r.o. a tá sa zas dohodla na dodávke podpernej konštrukcie s firmou Skruže Weise SK k.s. v Poprade.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Domov

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najväčší karibský ostrov ukrýva výnimočné investície
  2. Stráviť dovolenku na juhu Čiech môžete tento rok výhodnejšie!
  3. Je lepšie vyberať zásnubný prsteň vo dvojici, alebo tajne?
  4. Poznáte v Banskej Štiavnici aj tieto miesta?
  5. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  6. Mimoriadna akcia: K ročnému online predplatnému kávovar zdarma
  7. Reportáž: Ako sa rodí kvalitné slovenské jahňacie mäso
  8. Desať chorvátskych hotelov v obľúbených letoviskách Slovákov
  9. Kedysi to bolo sídlo nerestí, dnes sa tam chodia študenti učiť
  10. Kde dovolenkujú Slováci v čase korony?
  1. Mio Pilot: moderní navigace s bezplatnými aktualizacemi
  2. Poznáte v Banskej Štiavnici aj tieto miesta?
  3. Stráviť dovolenku na juhu Čiech môžete tento rok výhodnejšie!
  4. Je lepšie vyberať zásnubný prsteň vo dvojici, alebo tajne?
  5. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  6. Mimoriadna akcia: K ročnému online predplatnému kávovar zdarma
  7. Svätá vojna
  8. Aj v dm rozkvitli žlté narcisy
  9. Reportáž: Ako sa rodí kvalitné slovenské jahňacie mäso
  10. Uľahčujeme ľuďom s hendikepom nastupovanie do automobilu
  1. Kedysi to bolo sídlo nerestí, dnes sa tam chodia študenti učiť 28 437
  2. Desať chorvátskych hotelov v obľúbených letoviskách Slovákov 22 351
  3. Kde dovolenkujú Slováci v čase korony? 19 539
  4. Ako to, že sa tam ešte nenatáčal film? Prostredie si zamilujete 14 049
  5. Letná dovolenka na Slovensku: last minute prázdninové tipy 13 725
  6. Reportáž: Ako sa rodí kvalitné slovenské jahňacie mäso 10 498
  7. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 9 658
  8. Vylievate kuchynský olej do záchoda? Zvyšujete si tým účty 9 640
  9. Neriskujte zahraničie. Spoznajte neobjavené krásy Slovenska 9 597
  10. Gaderská dolina poteší celú rodinu 9 561
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Zavarené mozočky

Správa že Rusi majú vakcínu na koronu, musela narobiť rošambo v slovenských konšpirátorsko-vlasteneckých hlavičkách.

Ilustračné foto

Spieval antisemitské texty a vystupoval v Paneláku. Rogel čakal na zatknutie 30 rokov

Polícia zadržala v akcii Šašovia deväť ľudí za extrémizmus.

V roku 2007 mal Rogel menšiu úlohu v seriáli Ordinácia v ružovej záhrade, kde vystupoval v tričku značky Eighty Eight, čo je symbol pre nacistický pozdrav Heil Hitler. Zahral si aj v seriáli Panelák.
Komentár Petra Schutza

Remišová sa odkopala

Tretinová podpora Kollára ohlasuje, že demokratická debata u zaľudí žije a neumiera.

Peter Schutz.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto
Dobré ráno

Dobré ráno: Bielorusko zostáva diktatúrou. Čaká ho majdanizácia?

Lukašenko Bielorusku vládne 26 rokov.

Podcast Dobré Ráno.

Vrtuľníky v Košiciach: Štát preveruje prevádzkovateľa hluku a vibrácií

Hovorcom ministerstva je bývalý mediálny zástupca vrtuľníkovej akadémie.

Na otvorení Slovak Training Academy si vo vrtuľníku zapózoval aj vtedajší premiér Robert Fico (Smer).

Esemesky z Ukrajiny chodia aj tým, ktorí hranicu neprekročili

Obyvatelia pohraničia môžu mať problém s opatreniami proti Covid-19.