AKTUALIZOVANÉ 16:21

Figeľ: Štát je spoluzodpovedný za zrútenie mosta

Predseda KDH vyzval ministra dopravy Jána Počiatka, aby zverejnil dodatok k zmluve.

Ak by si štát a zhotoviteľ plnili svoje povinnosti, nešťastie sa nemuselo stať, tvrdí Figeľ.

BRATISLAVA. Bývalý minister dopravy Ján Figeľ (KDH) v piatok vyzval súčasného šéfa rezortu dopravy Jána Počiatka (Smer), aby zverejnil dodatok k zmluve o dielo alebo pokyn na zmenu, ktorým sa povolili zmeny pri výstavbe mosta pri Kurimanoch.

Rozostavaný most, ktorý je súčasťou úseku D1 na Spiši, spadol v piatok 2. novembra. Pri tragédii zahynuli štyria ľudia.

V tendri naceňovali inú podperu mosta, než spadla. Prečítajte si článok

Na moste bola iná podpera

"Vyzývam ministra Počiatka a Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), aby zverejnili dodatok k zmluve o dielo alebo pokyn na zmenu, ktorým boli povolené zmeny pri výstavbe mosta," uviedol Figeľ.

Podľa jeho slov bola pri výstavbe mosta pri Kurimanoch použitá posuvná podporná konštrukcia, ktorá tam ale nemala čo robiť.

Podľa súťažných podkladov a tiež zmluvy o dielo mal dodávateľ stavby použiť výsuvnú skruž, ktorá sa nedotýka zeme. Je upevnená na pilieroch mosta a posúva sa popri nich.

V prípade, že chceli stavebníci spraviť takéto zmeny vo výstavbe, museli to byť podľa Figeľa investorom odsúhlasené stavby, ktorým je NDS, a zároveň aj dozorom, ktorým je tiež NDS.

Aby sa tak mohlo stať, musel byť vydaný pokyn na takúto zmenu, prípadne musel byť uzatvorený dodatok k zmluve, ktorý by to dovoľoval.

mosty.jpg

Podpera mala podľa KDH pôvodne vyzerať inak. Ako na ilustračnom obrázku vpravo. FOTO – KDH

Počiatek klame, tvrdí šéf KDH

Podľa Figeľa tak súčasný šéf rezortu dopravy klame, keď tvrdí, že NDS nenesie žiadnu zodpovednosť za tragédiu, ktorá sa na stavbe stala.

"Problém je v tom, že dozor nebol počas betonáže na stavbe prítomný," doplnil Figeľ. Je podľa neho jedno, či to bol externý alebo interný dozor. "Zákon platí rovnako pre každého," podotkol.

Minister Počiatek však tvrdí, že posuvné skruže ako spôsob výstavby sú jasne uvedené vo Figeľom súťaženom projekte aj v technickej správe, ktorá je súčasťou projektovej dokumentácie.

Zároveň vyčíta exministrovi dopravy, že začal stavbu aj napriek tomu, že nebol zabezpečený externý dozor na ňu.

"Sám sa prihlásil k nominácii dozoru, ktorý paradoxne sám kritizuje," uviedol vo štvrtok Počiatek. Plná zodpovednosť je tak podľa jeho slov na zhotoviteľovi.

Geoconsult tvrdí, že projektovanie mostov nezanedbal

BRATISLAVA. Spoločnosť Geoconsult, spol. s r.o., ktorá dodala projektovú dokumentáciu aj pre stavbu prvého a druhého úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov v celkovej dĺžke 18,5 kilometra, tvrdí, že pri projektovaní akýchkoľvek mostov nikdy nič nezanedbala.

"Podperné skruže nie sú predmetom projektovej dokumentácie mostov," uviedol riaditeľ Geoconsultu Igor Jakubík v spojitosti s tragédiou pri betónovaní mosta na prvom úseku diaľnice pri Levoči.

V dôsledku zlyhania podpernej konštrukcie presne pred týždňom spadla časť rozostavaného mosta, pričom nešťastie si vyžiadalo štyri životy a dvanásť, prevažne ťažko zranených stavbárov.

NDS vykonáva stavebný dozor interne

O vykonávanie externého dozoru na stavbe oboch úsekov diaľnice Jánovce - Jablonov sa uchádza aj firma BUNG Slovensko s.r.o.

"Máme vedomosť, že si Národná diaľničná spoločnosť (NDS) dozoruje predmetnú stavbu vlastnými kapacitami, no nevieme dostatočne posúdiť ani vyjadriť sa, v akom režime funguje dozorná činnosť na stavbe a ako je v tejto záležitosti zainteresovaný stavebný dozor," informoval riaditeľ spoločnosti Miroslav Marčák.

Reagoval tak na otázku o možnosti zlyhania stavebného dozoru na stavbe prvého, deväťkilometrového úseku diaľnice Jánovce - Jablonov.

BUNG vyslovil ľútosť nad nešťastím. "V prípade externého dozoru sú obstarávateľom v zmluve o výkone činnosti jasne stanovené povinnosti a právomoci stavebného dozoru v zmysle zmluvných podmienok, resp. zvláštnych zmluvných podmienok," dodal Marčák.

BUNG pôsobí na Slovensku od roku 2004 ako externý dozor, okrem železničných stavieb, vodárenských a cestných projektov dozorovala pre NDS stavby D3 Hričovské Podhradie - Žilina, Strážov, prvého a druhého úseku D1 Sverepec - Vrtižer, ako aj D1 Studenec - Beharovce a D1 Mengusovce - Jánovce.

Rezort dopravy sa vyhovára na minulé vedenie

Možné zlyhanie stavebného dozoru pri nešťastí na stavbe mosta na diaľnici pri Levoči nedávno pripustil konateľ a generálny riaditeľ inžiniersko-projektovej spoločnosti Amberg Engineering Slovakia, s.r.o. Martin Bakoš.

Ak by podľa neho NDS, ktorá stavebný dozor vykonáva interne, zabezpečila dostatočný počet skúsených odborníkov pre jednotlivé procesy a bezprostredne pred betonážou skontrolovala debnenie a podperné konštrukcie, ako aj jej súlad s predloženým projektom a technologickým postupom, tak mohla odhaliť nedostatky.

V takom prípade, tvrdí Bakoš, by stavebný dozor mohol pozastaviť práce pre ohrozenie bezpečnosti a zabrániť možným komplikáciám.

NDS vyhlásila tender na externý dozor pre stavbu úsekov D1 Jánovce - Jablonov ešte pred dvoma rokmi. Keďže súťaž pre námietky uchádzačov doteraz neuzavrela, na stavbe diaľnice vykonáva vlastný stavebný dozor.

Prečo nebola súťaž na externý stavebný dozor dodnes ukončená, na to sa podľa ministerstva dopravy treba spýtať bývalého vedenia rezortu.

"My sme túto súťaž zdedili zablokovanú na Úrade pre verejné obstarávanie, a preto sme s tým bohužiaľ nevedeli nič urobiť," uviedol hovorca ministerstva Martin Kóňa.

(sita)

Najčítanejšie na SME Domov


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 070
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 030
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 407
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 817
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 367
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 183
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 840
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 995
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 672
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 731

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

Neprehliadnite tiež

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

Slováci by si radi zachovali pozíciu medzi Západom a Východom

V krajinách strednej a východnej Európy podpora NATO zaostáva za podporou pre EÚ.

Cirkev o podpore Kotlebu: takto sa kňazi nesmú správať

Konferencia biskupov Slovenska síce kritizuje verejnú podporu kňazov Kotlebovej strane, nehovorí o škodlivosti jej ideológie.

Slovensko má po 35 rokoch druhé národné plemeno oviec - slovenskú dojnú ovcu

Vyšľachtená je z pôvodných slovenských plemien a špecializovaných dojných plemien.