BRATISLAVA - Finančný limit na volebnú kampaň pre politické strany by sa mal zrušiť, lebo sa nedá kontrolovať. Oveľa účinnejšie je kontrolovať, ako strany získavajú peniaze. Zhodli sa na tom účastníci seminára organizovaného Alianciou na podporu fair play a Americkou komorou právnikov.
Zuzana Wienk z aliancie si myslí, že aj „zavedením limitu na maximálny objem politickej reklamy“ by sa mohlo dosiahnuť, aby mali politické strany rovnaké podmienky. Mal by existovať aj nezávislý orgán na kontrolu financovania politických strán.
Na nejasné pozadie peňazí politických strán sa snaží upozorniť Inštitút pre občianske vzdelávanie v rámci projektu Nevyberaj úsmev. S otázkou „Ako voličom vysvetlíte, že sa okolo vás sústreďujú osoby, ktoré sa podieľali na podozrivých transakciách?“ sa inštitút rozhodol osloviť ako prvého predsedu Smeru Roberta Fica.
Podľa koordinátora projektu Pavla Draxlera totiž existuje prepojenie generálneho manažéra Smeru Igora Federiča a firmy Corinex, ktorá za tretej Mečiarovej vlády získala štátnu objednávku pre SPP v hodnote 3,3 miliardy korún, no nerealizovala ju. Navyše riaditeľom ekonomického oddelenia SPP bol v čase podpisu zmluvy niekdajší tieňový minister Smeru Roman Václavík.
Ten včera prostredníctvom agentúry TASR tieto tvrdenia odmietol. Za podpisovanie zmlúv podľa svojich slov nezodpovedal. Ani Federič sa nechcel vyjadriť. „Vidno, že vrcholí predvolebná kampaň,“ poznamenal. Podľa neho sa strana „takými absolútne irelevantnými vecami nebude zaoberať“.
V najbližších dňoch sa inštitút obráti s rovnakou otázkou na predstaviteľov HZDS a SDKÚ. (joč)