
Bratislava 15. júna (TASR) - Projekt Milénium - národný program výchovy a vzdelávania v SR, naďalej ráta so zachovaním cirkevných aj súkromných škôl ako integrálnej a rovnocennej súčasti školskej sústavy v SR.
Minister školstva SR Milan Ftáčnik uviedol, že dokument neurčuje, či by sa mal zvýšiť alebo znížiť počet neštátnych škôl, je to vec ďalšieho vývoja. Podľa jeho slov základom vzdelávacej sústavy zostáva systém štátnych alebo v budúcnosti obecných škôl. Súčasne konštatoval, že podiel neštátnych škôl je v SR zatiaľ relatívne nízky, napríklad v porovnaní s Českou republikou, kde majú oveľa viac súkromných škôl. Súvisí to s ambíciou zriaďovateľov zakladať takéto školy, s potrebou ich zriaďovania, ako aj s atraktívnosťou neštátnych škôl.
Medzi zmeny, ktoré prinesie nový program na obdobie budúcich 15 až 20 rokov, patrí zvýšenie podielu gymnazistov z terajších 18 na 25 až 30 percent z celkového počtu stredoškolákov, ako aj rozšírenie vysokoškolského štúdia na minimálne 30 percent z daného populačného ročníka. Do roku 2010 by na Slovensku až 50 percent absolventov stredných škôl malo pokračovať v nejakej forme terciárneho vzdelávania, čiže v univerzitnom, bakalárskom či inom štúdiu. Ráta sa takisto s rozvojom celoživotného vzdelávania v SR, čo je v súlade s trendom v krajinách Európskej únie i potrebami SR vzhľadom na technologické, spoločenské a ďalšie zmeny.
Počas medzirezortného pripomienkového konania neodzneli podľa ministra Ftáčnika zásadné pripomienky k dokumentu Milénium, ktoré by zmenili jeho charakter, skôr išlo o spresňovanie niektorých otázok. Rôzne názory sú napríklad na to, aký má byť podiel gymnazistov či vysokoškolákov, rezorty majú pripomienky k testovaniu žiakov, k chýbajúcej pružnosti pri reagovaní na požiadavky spoločnosti, pri zavedení nového odboru a pod.
Ftáčnik predpokladá nie celkom jednoduchú diskusiu o výučbe predmetu náboženská výchova na školách v SR. Informoval, že Ministerstvo spravodlivosti SR navrhuje, aby sa rozšírila alternatíva náboženská výchova - etická výchova aj na prvý stupeň základných škôl, Ministerstvo školstva však s takýmto postupom nepočíta.
Zmeny v rámci programu Milénium nemožno uskutočniť bez postupného zvyšovania finančných prostriedkov na školstvo ako podielu z hrubého domáceho produktu (HDP). V porovnaní s Európskou úniou, ktorá dáva na vzdelávanie v priemere 6 percent a krajiny OECD 5,5 percenta z HDP, na Slovensku je to stále menej ako 4 percentá, konštatoval Ftáčnik.